Hej!
Jag har en yta på framsidan av huset som just nu bara är gräsmatta. Ytan är ca 40m bred och 50m lång neråt från huset, det sluttar lite lätt och längst ner i högra hörnet hörn står det några stora tallar.
Nu är det så att jag behöver tips på vad och hur jag kan platera för i mitt huvud så står det still. Vill få en mysig känsla då det är det första man ser när man närmar sig huset som står uppe på en backe.
Det är alltså bara en enda stor yta utan några växter alls och det är även i söderläge. Jag bor i zon 5 också. (förlåt om jag skriver lite konstigt, är ny medlem och kan inte så mkt om växter och så fast jag älskar att hålla på i trädgården)
Så hur kan man alltså göra för att få det lite mysigare/lummigare. Tar gärna tips på snabbväxande och gammeldags blommor då jag bor på landet och hur kan jag få in en liten "sitt-hörna" med en bänk eller två utan att det bara ser utställt ut? Ska jag sätta den i ett hörn eller mitt i? Vill gärna ha något träd eller så också.
Annars så är området på sidorna av gräsmattan lite små träd/sly och åker nedanför.
Alla tips är välkommna!