em_san
Hej!
Jag har en yta på framsidan av huset som just nu bara är gräsmatta. Ytan är ca 40m bred och 50m lång neråt från huset, det sluttar lite lätt och längst ner i högra hörnet hörn står det några stora tallar.

Nu är det så att jag behöver tips på vad och hur jag kan platera för i mitt huvud så står det still. Vill få en mysig känsla då det är det första man ser när man närmar sig huset som står uppe på en backe.
Det är alltså bara en enda stor yta utan några växter alls och det är även i söderläge. Jag bor i zon 5 också. (förlåt om jag skriver lite konstigt, är ny medlem och kan inte så mkt om växter och så fast jag älskar att hålla på i trädgården)

Så hur kan man alltså göra för att få det lite mysigare/lummigare. Tar gärna tips på snabbväxande och gammeldags blommor då jag bor på landet och hur kan jag få in en liten "sitt-hörna" med en bänk eller två utan att det bara ser utställt ut? Ska jag sätta den i ett hörn eller mitt i? Vill gärna ha något träd eller så också.
Annars så är området på sidorna av gräsmattan lite små träd/sly och åker nedanför.

Alla tips är välkommna!
em_san
Skulle vara jättetacksam om någon kunde ge mig ett tips på vad jag bör utgå ifrån. Hur jag får ihop det utan att det ser plottrigt ut och hur jag ska göra för att det ska vara lätt att sköta om.

Ingen som har någpt litet lips på hur jag ska gå tillväga?
Märta-Linnéa
Hej,

jag kan inte ge dig något svar så här direkt men jag kan tipsa om en bok som har en del rabattförslag. Den heter Perenna rabatter och är skriven av Eva Robild. Låna den på biblioteket! Du kan också få inspiration och rabattförslag från http://www.mastarrabatten.se/ (Mästarrabatten). Varje år skapar någon eller några landskapsarkitekter en rabatt utifrån ett visst tema och här kan man hitta många bra tips. Lycka till! Det är jätteroligt att skapa nya rabatter.

EKLO
Jag som gillar ätbara saker skulle satsa på krusbär, vinbär, kanske fruktträd och hallon (och grönsaksland förstås)
em_san
Tack för svaren, ska genast ta o kolla upp det!
ingrids
Varför inte en klassisk syrénberså?
Bassam
hej

Det är bra om man har stora gräsmatta med lita bär buskar i mitten , man ska välja små buskar även om man välja vintergrön buskar eller häckar.

H:Bassam
kina3
Hej!
Jag är inte utbildad eller erfaren på på detta, men jag ska också få ordning på en tomt och har börjat lista vad jag vill göra/ha.
Funktioner alltså:
Ex: grilla, äta, duscha (häftigt med en utedusch!) diska, kompost, planteringsbord...etc.

Jag ska definitivt ha en damm för det drar till sig så trevligt djurliv, är fin att se på och är nästan underhållsfri (Dammbygge kan jag rätt bra). Kanske till och med blir en "swimming pond", dvs så stor att man kan ta sig ett dopp i den.

Och så ska jag bygga en så kallad våtbädd. Verkar vara ett skitsmart sätta att odla på

Jag kommer inte ha gräsmatta alls. Istället ska jag ha grus, sten och så tuvor/öar av vackert gräs, perenner och ettåringar. Det är så snyggt med sten och grönska ihop. Jag inbillar mig att det blir lättskött. Ev ogräs blir lätt att få loss ur gruset. Flata trampstenar där man ska gå och sitta.

Vad gäller sluttning , som jag också har: terrasera! Jag tycker i alla fall det är frustrerande att vattna en sluttning.
em_san
Vad kul med lite ideer smile.gif

Slänten är inte så brant att jag kommer behöva terassera, utan det är bara längst ner i slänten mot åkern som det blir som brantast, ca sista 8 metrarna och det har jag inte tänkt göra något åt, kanske göra en blomsteräng.

Men jag har gjort så nu att jag också tänkt ut lite saker som jag vill ha:
-en liten stentrappa någonstans där det är som mest brant. Kom på att jag har en hel massa tunga stora stenblock som är ca 20x40x80cm långa som borde bli bra som trappsteg och så får jag användning av dem.
-en liten sittplats som ska ha mkt buskar runt om sig på något sätt fast ändå vara synlig, och gärna lite högre buskar som blir upp till två meter.
-grönsaksland, fast det tror jag att jag ska ha på baksidan huset där jag har ytterligare 3000m2 trädgård
-perenner, som lavendel stäppsalvia o något annat som passar med det och som går i färgerna rosa, lila, vitt.
-lite större rosor.
-blåbärsris/lingonris i ett hörn under tallarna.

Men vilka fina högre buskar och lite högre rosor finns det som passar bra ihop? Är rhododendron lättskötta buskar eller inte? För det finns ju så många fina.
Och perenner som passar bra ihop med lavendel och stäppsalvia? Vill som sagt gå i rosa, vita och lila toner på blommorna.
Hur gör man en blomsteräng? Måste jag först vända runt all jord där och bara vända ner frön, eller?
Vilka blommor/perenner passar bra att ha till en blomsteräng? Ser gärna att de kanske är lite gula och rosa.
Alla tips är välkomna! smile.gif
Bassam
HEj

Själv tycker jag att satsa på halva området sten och halva gräs men omkring ja ska satsa på häckar men på sidan jag ska göra perenner rabatten med lite rosor men nära vägg jag ska satsa på klättrar och vintergrön häckar och på mitten jag ska satsa på några små buskar och bärr buskar , men ni ska tänka på fint gräsmatta och damm och du kan plantera rodenderon nära låg vägg.

H:Bassam
Gudrun i Göteborg
Många frågor em_san tummenupp.gif
Jag tycker du skall börja med en sak som tex buskar/syrenberså eller rabatt. Du kan lätt storkna om du sätter igång med allt på en gång.
Grönsakslandet skall du ha på baksidan av huset säger du. Är det inte skuggigt där?
Om du vill få in blommor i gräsmattan så bör du plantera in dom (gräva upp runt om). Det blir inget om du sår frön för fröna har inte en chans mot det etablerade gräset.
Perennrabatt är jättefint. Blanda perenner som blommar vid olika tidpunkter. Pilla gärna ner några dahlior också som blommar fram till frosten tar dom.

Just nu kommer jag inte på nåt mer.
em_san
Blir många frågor när man aldrig anlagt en hel trädgård typ förut, så man inte riktigt vet hur man ska tänka tongue.gif

Men grönsakslandet kommer inte hamna i skuggan, jag har ännu större yta gräsmatta på baksidan av huset så det ska nog gå hur bra som helst. Annars så funderar jag på att placera det i samma slänt, fast på andra sidan vägen. Men det blir mkt jobb då det bar är sly där just nu, så jag måste röja och jämna ut hela den sidan isf.

Men tack för alla svar! Jag har börjat tänka lite annars nu, som att göra olika rum och tänkta på vad jag vill ha med, så jag har börjat få lite ideer. Tror jag statsar på några stora buskar som jag sätter ihop i två klungor och en större perenn rabatt som får gå en bit längs ute i kanten av en långsida. Har fått lite inspiration av engelska trädgårdar som ex den här bilden. http://www.koksportalen.se/filarkiv/Royal_...n_edinburgh.jpg
Det blir också en blomsteräng längst ner.

Vill inte bara sätta en klunga i mitten, utan kommer allstå göra tre "grupper". Och så placerar jag ut det lite asymetriskt så det inte blir för stelt men ändå så att det ser snyggt ut från alla håll. Har även kommit på att jag har några andra plattor som ligger bakom lagården som jag kanske kan använda om jag kommer på något.

Kommer ta allting sakta frammåt och absolut inte allt på en gång, ska planera lite till och rita upp och sen så får jag bestämma vad jag ska börja med. Beror ju även på när snön tinat bort på hur snabbt jag kan börja.

Tackar för alla svar än en gång smile.gif
lorentz
Har du sett mästerrabatten? ett färdigt förslag med växter och antal för olika lägen.
2007 finns ett förslag som heter "friväxande häckbuskage"
www.mastarabatten.se
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon