Full version: Anställningsformer
symmetri
Jag är arbetssökande och har svarat på annonser både heltids, deltids och sommarjobb. Nu så har jag fått ett erbjudande om att komma på intervju för ett sommarjobb, som rubriceras som visstidsanställning eller timvikarieanställning.

Nu är det ju många månader kvar till sommaren och jag vill ju kunna söka heltidsjobb också. Hur ska jag göra för att hålla "dörrarna öppna" vad gäller att söka heltidsjobb, utan att verka ointresserad av sommarjobbet? Vad finns det för skyldigheter om man skriver på ett kontrakt om t ex visstidsanställning? Finns det inget annat att få är sommarjobbet ju såklart bättre än ingenting.

Tacksam för råd...
Meriona
Skriver du på deltidskontraktet så är du skyldig att jobba. Men säkert kan du om du får ett heltidsjobb be att gå obetald semester där under den tiden sommarjobbet är. Hur många veckor är sommarjobbet? Är det inte mer än 5-6 veckor så går det säkert bra, vill de ha dig så brukar det gå att förhandla.

LYCKA TILL!
symmetri
Tack smile.gif

Är en visstidsanställning deltid, med andra ord?

Sommarjobbet är på minst 5 veckor upp till 8 veckor.

Hehe, kanske är så man borde känna sig, med rätt att förhandla, jag känner mig helt i underläge vad det gäller jobb. Visar man sig inte 100% anpassningsbar så får man inte jobbet... är min föreställning.

Men är det en timanställning har jag inga formella skyldigheter alltså?
ingrids
En visstidsanställning betyder att det finns ett bestämt start och stoppdatum för ett jobb. Om du accepterar en anställning och sedan inte vill/kan fullfölja den ska du säga upp dig. Vilka regler som gäller för uppsägning bör framgå av anställningsavtalet.
mojan
[quote name='symmetri' date='08-02-2010, 15:59' post='1170818'

Är en visstidsanställning deltid, med andra ord?

Men är det en timanställning har jag inga formella skyldigheter alltså?
[/quote]

Visstidsanställning betyder att man anställs för en viss tid t ex juni-aug.
Deltid betyder att man inte jobbar heldag (8 tim) utan del av dag (50% är 4 tim osv).

Visstidsanställning är alltså inte samma som deltid!

Jag föreslår att du ringer fackförbund som är aktuellt för branschen.
De kan svara även om du inte blir medlem "bara" för ett sommarjobb.

Lycka till!
gladepetter
CITAT (ingrids @ 08-02-2010, 16:13) *
En visstidsanställning betyder att det finns ett bestämt start och stoppdatum för ett jobb. Om du accepterar en anställning och sedan inte vill/kan fullfölja den ska du säga upp dig. Vilka regler som gäller för uppsägning bör framgå av anställningsavtalet.

Har du ett stoppdatum där det står "dock längt tom" så har du 1 månads uppsägningstid. Men observera att vi har olika kollektivavtal beroende på vilken verksamhet du jobbar inom. Hör med det lokala facket så får du svar.
symmetri
Okej, tack så mycket för hjälpen!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon