vildvittra
för några veckor sedan lade jag upp bilder på en havsörn som jag fångade på bild i norrtälje

och nu har det hänt igen... denna gång segelflög den lååångsamt vid mitt fönster på en tallink-färja
mitt i buffemumsandet ser jag den långsamt flygande fågeln och plockar fram kameran
"jag ska bara fota den där måsen, förklarade jag till min kompis"....mås....nej
nu hemkommen efter turen till Tallinn ser jag de bekanta vingspetsarna och den gula näbben

återigen suddiga bilder, för jag min klant trodde det var en mås och zoomade en bit ifrån rummet men jag kanske kan förvänta mig ett tredje gången gillt? biggrin.gif
Olle A
Vad kul! Visst är det en havsörn! tummenupp.gif

Olle
vildvittra
yey! känner mig hedrad smile.gif tror jag ska plugga på lite mer om fåglar så jag snabbare ser skillnaden.... stackars örni som blev kallad mås *s*
Myosotis
Kul!
Finns egentligen inget som liknar havsörn, den ser ut som en bred planka som är ute och flyger. Kungsörnen liknar mer en jättevråk.
Aqvakul
CITAT (Myosotis @ 08-02-2010, 18:25) *
Kul!
Finns egentligen inget som liknar havsörn, den ser ut som en bred planka som är ute och flyger. Kungsörnen liknar mer en jättevråk.

Kan du förklara lite närmare hur de skiljer sig åt i flykten... jag har sett örn några gånger i Blekinge, men kan ej skilja dem åt...
lavendelgården
Häftigt! Den stora ljusa näbben indikerar Havsörn. dessutom har jag för mig att kungsörnen sällan har vingarna så vinklade.
Åsa
Myosotis
CITAT (Aqvakul @ 09-02-2010, 16:36) *
Kan du förklara lite närmare hur de skiljer sig åt i flykten... jag har sett örn några gånger i Blekinge, men kan ej skilja dem åt...

[attachment=47007:Havs_rn.jpg] [attachment=47008:Kungs_rn.jpg]

Havsörn jättestor, jämnbreda vingar, kort stjärt (vit hos adult), kraftig näbb. Ser tung och ibland rätt klumpig ut.

Kungsörn elegantare, längre stjärt.

Det var säkert havsörn du såg, det övervintrar ett antal i Blekinge.

Bilderna har jag snott på nätet. Kolla youtubeklippen, försök att få in en känsla för hur den rör sig, hur den känns att titta på istället för att fokusera på detaljer.
Aqvakul
Tack, Myo!

Du är en utmärkt pedagog. wub.gif smiley_small_hug.gif
vildvittra
tycker det är jättekul att häcka här, man lär ju sig något nytt varje dag!
tack Myosotis säger jag med smile.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon