Peztis
Jag köpte en Tamarillo i helgen och inte för att jag kan säga att det var en så där väldigt god frukt men vacker är den!
Självklart har jag tagit hand om alla fröna (el eg så slängde jag merparten av frukten och sparade fröna biggrin.gif ) och lagt dem i ett glas (vilken otroligt vacker färg det blev på vattnet, lite som grenadine), har tänkt att gnugga dem rena från fruktkött i morgon.

Jag tänkte ploppa ned fröna i såjord och lite såjord över, det brukar ju vara gängse såmetod.

Men vad händer sedan? Har växten några speciella krav, hur sto blir den, växer den fort, kommer det att bli någon frukt, när kan det bli frukt, vill den så skyddat i växthus eller ute i det fria under sommaren....? Ja, ni fattar! Vad vet ni helt enkelt om denna frukt/växt?

Självklart är det alltid skoj att se bilder och höra hur det har gått för er när ni har provat.
Alexander-VG-zon3
så fröna färska (så dom så snabbt du kan) dom gro efter ett par dagar ibland kan det ta upp till en månad. men dom brukar gro snabbt.

dom gror i normal rumstemperatur du behöver inte täcka fröna, håll dom lätt fuktiga.

när dom fått 2-4bladpar kan du plantera om småplantorna i större krukor och i näringsrikjord.

4v efter plantering kan du ge näring. ge näring en gång i veckan. när sedan det är frostfritt ute så avhärda plantorna för att vara ute (placera de först i skuggan i 2-4v ev med väv om sedan vartefter placera dom soligare och soligare). ute vill dom vara i ett soligt läge gärna skyddat från vind. dom behöver inte ha växthus dom trivs i normal sommar temperatur dvs mellan +15c +25c.

ge dom mycket näring och vatten under sommaren och plantera om dom vartefter dom växer. dom växer väldigt snabbt (ca 1m per sommar ibland mer). efter andra eller fjärde året brukar dom blomma. och de utvecklas frukt även i sverige.

ta in dom innan frosten kommer och övervintra dom antingen som vanligkrukväxt eller i ett svalt och torrt utrymme. de är väldigt lätta att övervintra och sköta. blir det för stora så kan du klippa ber dom. nåt de inte gillar är näringsbirst och förlite vatten de älskar alltså näring i mängder och vatten.
Peztis
Jag visste väl att jag kunde lita på att bra och utförligt svar ifrån dig, flaxss!!!

Tack!
Alexander-VG-zon3
glömde skriva att bladen luktar äckligt om man kommer för nära eller gnuggar mycket, men blommorna doftar gott.
Peztis
CITAT (flaxss @ 08-02-2010, 17:13) *
glömde skriva att bladen luktar äckligt om man kommer för nära eller gnuggar mycket, men blommorna doftar gott.

Då ska jag avstå fårn att gnugga mig emot dem! biggrin.gif
NiklasTyreso
CITAT (flaxss @ 08-02-2010, 17:06) *
så fröna färska (så dom så snabbt du kan) dom gro efter ett par dagar ibland kan det ta upp till en månad. men dom brukar gro snabbt.

Jag torkade mina frön. De tog sedan 3 veckor att gro, men nu är de uppe.

MartinH
Jag har två tamarillo som jag sådde förra sommaren, ganska sent, men dom kom upp snabbt och lyckades överleva vintern med nöd och näppe. Jag har inga utemöjligheter så dom står i lägenhet. Dom har snabbt blivit pigga sen det blivit soligare och jag har beskurit dom för att dom inte ska slå i taket.

Jag undrar om växtnäring - jag använder vanlig flytande näring, duger det eller borde jag skaffa något annat?

Borde jag skaffa nån form av extra belysning till nästa vinter, eller brukar dom klara sig ändå i lägenhet när dom väl växt till sig?

Jag har sett trädtomat i bergianskas växthus, och den hade då en barkartad trädstam. Hur lång tid tar det innan stammen hårdnar och blir "trädig"?
Alexander-VG-zon3
min fick förvedad stam redan andra år, den hade inga problem med att övervintra inne i rumsvärme utan ljus, den stod ganska mörkt hela vintern. Bara man inte glömmer bort och vattna den. Vilken näring som och dom trivs bra även inne åretrunt. Bara dom får mycket ljus, värme, näring, vatten.
MartinH
Tack för svar!
Ska bli roligt att se om det går att få plantorna att bli mindre träd, gjorde mig av med ett apelsinträd förra året så vill ha något nytt träd.
NiklasTyreso
CITAT (MartinH @ 08-03-2012, 12:18) *
Ska bli roligt att se om det går att få plantorna att bli mindre träd, gjorde mig av med ett apelsinträd förra året så vill ha något nytt träd.

Jag sådde tamarillo för ett år sedan och nu är den 1,8 meter och väntar på att få flytta ut på balkongen igen. Min växer i en stor hink och är väldigt lättskött, men man måste ta in den på vintern så den inte fryser. Den verkar så tacksam så ny hoppas jag på blommor och frukt i sommar.
Alexander-VG-zon3
Min blev snabbt ett träd med tjock och förvedad stam, jag lämnade den ute för att frysa ihjäl en vinter när jag inte fick plats med den då den blev för hög. Men en rolig och vacker växt att odla. Som brukar ge bra med skörd. Blommorna doftar gott.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon