|
Jag har ett helt gäng med produktidéer i huvudet och på papper som är trädgårdsrelaterat! Frågan är ju om man ska realisera dem...
Jag kan ju knappast vara ensam om ett kreativt sinne. Därför undrar jag om det är fler som har idéer i huvudet eller om de har kommit ut ur huvudet och faktiskt blivit produkter! Hur har ni i så fall burit er åt?
Jag är lite rädd för att mina enkla idéer för att göra det lättare för oss hobbyodlare ska kosta för mycket att relalisera så det blir inte mödan värt.
Det vore därför väldigt intressant att höra ifrån andra! Självklart behöver ni inte berätta specifikt om era idéer (men hänsyn till patent osv)! Bara om det är en enkel eller avancerad produkt, hur ni har gått tillväga och resultatet därav!
PEPPA MIG!
theseraphim
10-02-2010, 13:47
Såg för några år sedan en dokumentär på Svt om ett gäng killar från england tror jag som utvecklat någon form av häcksax eller dylikt (man kapade grejer iaf:-)och de satsade pengar och fick lite investmentkapital för att lyckas sälja in sin produkt till någon av de stora aktörerna. De reste till en jättemässa i tyskland för att göra detta, hade med sig en ekonomisk rådgivare/agent för att hjälpa dem få kontakter. Black&Decker gav dem ett bra bud som skulle göra dem alla bra mycket rikare men som vanligt när det gäller sådana här saker var de tvungna att ge upp äganderätten till patentet(annars vägrar de stora företagen att göra affär). De tvekade beroende på detta och bad att få återkomma. Bara någon månad senare hade kopior på produkten börjat dyka upp, tillverkat i Kina och B&D sa att en affär inte längre var lönsam och det tyckte inget annat företag för den delen heller. Killarna stod utan möjlighet att sälja med skulder upp över öronen och mer eller mindre gick alla i konkurs. Lite pessimist men var försiktig därute för allt kopieras för eller senare oavsett patent.
Tack jag vet! Det är det som gör mig så nervös för att ens prata om min idé med någon. Kineserna är hemska i detta avseende! Fast jag tänkte nog börja i lilla Sverige först...  Men det är ju så att man vet inte vilken ände man ska starta med.... Patent, rådgivning, tillverkare...?
Tummelisa
10-02-2010, 23:31
det finns rätt mkt hjälp att få när man funderar på att starta eget. din lokala almi kan vara en väg. att skriva ner sin affärside och utveckla en affärsplan är alltid bra. för att klargöra både för sig själv å andra. här erbjuder venture cup bra strukturer. sen är det ju alltid bra att få en känsla för hur behovet upplevs hos potentiella köpare.
all lycka till! tl
theseraphim
11-02-2010, 11:44
Problemet med kopior är att det är inte de kinesiska företagen utan svenska företag som beställer en kopia på existerande produkt hos kineserna. Det finns många lågprisföretag i norden som säljer billiga trädgårdsartiklar tillverkat i asien, dessa företag skickar helt enkelt de varor de vill ha tillverkat i Kina och sedan dröjer det någon månad så har de en kopia klar och detta är helt lagligt eftersom du som tillverkar i liten skala helt enkelt inte har en patent som skyddar din produkt i hela världen för sådant kostar mångmiljon belopp. Det bästa du skulle kunna göra är just att göra så mycket som möjligt själv eller helt enkelt bara utveckla prototyp och sälja den med vinst till ett större bolag för vinst.
Fast ibland är det kineserna själva också. Där jag jobbade förut så hade vi en speciell produkt som plötsligt dök upp på en mässa i Kina och den såles av kineserna. Det roliga är ju när de kopierar TOTALT, med fel och allt! Fast sååå roligt är det ju så klart inte.
Tack för dina värdefulla synpunkter!
Mentha-Arvensis
11-02-2010, 14:27
CITAT (Peztis @ 08-02-2010, 19:22)  Jag har ett helt gäng med produktidéer i huvudet och på papper som är trädgårdsrelaterat! Frågan är ju om man ska realisera dem...
Jag kan ju knappast vara ensam om ett kreativt sinne. Därför undrar jag om det är fler som har idéer i huvudet eller om de har kommit ut ur huvudet och faktiskt blivit produkter! Hur har ni i så fall burit er åt?
Jag är lite rädd för att mina enkla idéer för att göra det lättare för oss hobbyodlare ska kosta för mycket att relalisera så det blir inte mödan värt.
Det vore därför väldigt intressant att höra ifrån andra! Självklart behöver ni inte berätta specifikt om era idéer (men hänsyn till patent osv)! Bara om det är en enkel eller avancerad produkt, hur ni har gått tillväga och resultatet därav!
PEPPA MIG! Om det är bra ideer. rita och skriv ner dom på papper, Kontakta Patent och Registreringsverket och få dom registrerade och patenterade. Sen kan du kontakta folk för hjälp att producera dom. Innan dom är regade och patenterade kan vem som helst stjäla dom och själva patentera dom. Sen brukar det ju vara bra att ha en prototyp.
theseraphim
12-02-2010, 18:09
CITAT (Mentha-Arvensis @ 11-02-2010, 14:27)  Om det är bra ideer. rita och skriv ner dom på papper, Kontakta Patent och Registreringsverket och få dom registrerade och patenterade. Sen kan du kontakta folk för hjälp att producera dom. Innan dom är regade och patenterade kan vem som helst stjäla dom och själva patentera dom. Sen brukar det ju vara bra att ha en prototyp. Tyvärr så räcker det inte med patent för att skydda sig mot kopior oftast så gör man designen lite annorlunda och såvida man inte har något världsunikt in alles så skyddar inte patentet. Först prototyp sedan patent om man har råd dvs men oftas så får man hitta ett fadderföretag som får stå för volymen helt enkelt. Om man tex utvecklar någon form av superkratta så kan man tex sälja sin ide till dem eller samarbeta mot att företaget får en del av kakan.
CITAT (theseraphim @ 12-02-2010, 18:09)  Tyvärr så räcker det inte med patent för att skydda sig mot kopior oftast så gör man designen lite annorlunda och såvida man inte har något världsunikt in alles så skyddar inte patentet. Först prototyp sedan patent om man har råd dvs men oftas så får man hitta ett fadderföretag som får stå för volymen helt enkelt. Om man tex utvecklar någon form av superkratta så kan man tex sälja sin ide till dem eller samarbeta mot att företaget får en del av kakan. Ett designpatent borde räcka i Sverige i alla fall, minns inte om det gäller hela EU eller om man fick betala extra för det. Sedan är det ju så att man kan ju aldrig skydda sig totalt eftersom "kineserna" är snabba på att replikera och det kostar för mycket i advokatarvoden för att det ska vara värt det. Sedan får jag se det där med att sälja sin idé till något av de större företagen så att de får sätta sitt namn på det. Finns ju olika ekonomiska lösningar på det med. Först vill jag nog sälja i mitt namn för att se hur det går.
theseraphim
12-02-2010, 22:27
HUr man än gör så blir det kopior som dyker upp på tex biltema så därför måste man tidigt profilera sin vara som orginalet och dess fördelar. Samtidigt är priset ett problem många gånger då kopian kostar 100:- och org kostar 500:- så där är en balansgång att gå och man får aldrig ha inställningen att "min var är orginalet och då kostar den 500:- och det vet kunden..."ska man ha lönsamhet som är värt besväret måste man ha omsättning som gör det lönsamt. Vissa saker är billigt att prototypa medans vissa kostar multum och allt ska betala tillbaka sig själv i slutändan plus att du ska ha lön för ditt arbete. Kolla nutek och almi plus arbetsförmedlingens hemsida för tips ang företagande och ekonomiskt stöd för nyföretagare(kvinnor kan få extra ibland...).
Tack, ska kolla in det där, står på min att göra-lista redan. Ibland kan det ha sina fördelar att vara kvinna!
Rosmarin
15-02-2010, 10:29
Hej Peztis, Det finns något som heter Nyföretagarcentrum. Där kan man boka tid för en kostnadsfri rådgivning om man vill starta eget. Jag har varit hos dem ett antal gånger och min kontakt var mycket kunnig och kände väl till vilka regler som gäller, vart man skulle vända sig för att skapa diverse kontakter, finansiering mm. (Sedan startade jag mitt företag i Frankrike, men det är en annan historia.) De var i alla fall till god hjälp. Du kan väl kontakta dem och se om de kan ge dig lite goda råd på vägen.? Nyföretagarcentrum
Tack Rosmarin, har också sett att de finns. Läste dock på deras hemsida att de vill att man ska vara förberedd när man kontaktar dem, gärna ha budget osv men det är ju svårt när man inte vet vilket ben man ska stå på. Men det är klart, ett samtal till dem kan ju aldrig skada.
theseraphim
15-02-2010, 11:45
Tipset är att gå till arbetsförmedlingen och höra, de har bra kontakter i regel för vart du skall vända dig. En budget är tyvärr ett nödvändigt ont;-) och man bör göra en ungefär budget tidigt men kommer man in i ett nyföretagarnätverk så finns det hjälp att få med sånt. Sedan kan man få en företagarfadder inom vissa kommuner dvs en redan framgångsrik företagare ger dig råd och tips. Men börja men det klassiska, vad du vill med ditt företag, hur det skall gå till, dina fördelar/nackdelar, ekonomisk framtid, företagets affärsplan osv osv osv osv osv för det är det som är avgörande längre fram på din resa mot att utveckla produkter.
www.verksamt.se
www.almi.se
www.amv.se
lycka till!
Rosmarin
15-02-2010, 14:23
CITAT (Peztis @ 15-02-2010, 10:38)  Tack Rosmarin, har också sett att de finns. Läste dock på deras hemsida att de vill att man ska vara förberedd när man kontaktar dem, gärna ha budget osv men det är ju svårt när man inte vet vilket ben man ska stå på. Men det är klart, ett samtal till dem kan ju aldrig skada. De VILL gärna att man har det, men det är inte nödvändigt. Försök göra din idé så överskådlig och lättförklarad som möjligt. Fundera över vad du vill veta. Vad du behöver hjälp med för att kunna genomföra ditt projekt. Det är en bra start = förberedelse inför ett möte med en rådgivare.
Suck!
Tänk att det aldrig kan få vara så lätt som att gå till en tillverkare och säga: gör så här!
Rosmarin
15-02-2010, 17:23
Naturligtvis kan du göra det. Men om du vill att idén ska vara och förbli "din" så är det viktigt att ta patent och göra saker och ting i rätt ordning. Jag tror att du skulle kunna få mycket hjälp på vägen om du pratar med någon som vet hur man går till väga. Som är bekant med lagar och förordningar. Som vet hur mycket detta kan komma att kosta dig. Du kan säkert få svar på många frågor utan att avslöja allt för mycket om din idé om du nu inte vill det. Men DU måste ju veta vad DU behöver få veta för att komma vidare. Det verkar spännande...
Mentha-Arvensis
15-02-2010, 18:09
Vet inte exakt, men internationellt patent ligger på runt 2500. Kopior dyker alltid upp, men är det en tillräckligt bra produkt behöver du bara göra reklam av att sälja orginalet. Men se till att dina saker inte gör någon form av mönsterintrång.
Annars finns bara en enda sak som gäller; Om du inte vågar satsa någonting vinner du ingenting.
CITAT (Mentha-Arvensis @ 15-02-2010, 18:09)  Vet inte exakt, men internationellt patent ligger på runt 2500. Kopior dyker alltid upp, men är det en tillräckligt bra produkt behöver du bara göra reklam av att sälja orginalet. Men se till att dina saker inte gör någon form av mönsterintrång.
Annars finns bara en enda sak som gäller; Om du inte vågar satsa någonting vinner du ingenting. Jag tror att det är det patent som gäller för EU som kostar i de traktern, lite egentligen. För resten av världen så får man nog nästan betala för varje land. Mönsterintrång är väl PRV:s uppgift att kolla? Och ja, man måste väl våga lute här i livet... Fast jag är en fegis av naturen!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|