För någon tid sedan petade jag ner några citronkärnor i en kruka. Jag sprang där och vattnade i säkert 7-8 veckor, utan resultat. Sedan glömde jag bort krukan som torkade ut fullständigt. Efter ytterligare 2 veckor var det flera små skott som stack upp.
Jag började vattna igen och satte krukan under en växtbelysning. Nu är skotten ca 6-7 cm och har idag planterats om i egna krukor och i citrusjord. När ska man börja ge gödning? Kan man göra något annat för att göra det bra för plantorna. Det är hyfsat varmt där de står , ca 22 grader.
Alla tips emottages tacksamt.
vinterhälsningar,
niggle
Alexander-VG-zon3
08-02-2010, 19:34
i mars-april kan du börja ge näring sedan ge näring 4-3gånger per månad under tillväxten.
vad för slags gödning? Ska man ta den flytande som finns lite överallt och kallas citrusgödning?
niggle
Alexander-VG-zon3
08-02-2010, 21:02
citrusnäring kan du använda men också blomstra och blåkorn funkar. nässelvatten (grönvatten = andra örter+vatten) och guldvatten (urin+vatten) funkar med likabra.
de flesta kvalites långtidsverkandenäring (pinnar, granulat, kulor) funkar också. likaså stallgödsel (ko-på-påse och hönsgödsel och välbrunnen stallgödsel). ja det mesta funkar till citrus så länge det inte innehåller kalk.
Guldvatten?
Måste provas. Vilka proportioner?
Alexander-VG-zon3
08-02-2010, 21:19
om jag uttrycker mig så här - jag pissar i en 10liters kanna/hink och fyller sedan upp med vatten. det är ju svårt att säga exakt då man pissar olika mängd. men har för mig att det är 1del urin och 10delar vatten.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.