therese.kvist
08-02-2010, 19:45
Jag var in på Impecta idag o kollade vad jag var sugen på o köpa,sen åkte jag till Plantagen och kollade vad de kostar där. Jag höll på o svimma! Hade jag hamnat i Östermalmshallen eller?
Hur kan de ha SÅÅ höga priser på sina påsar? Hoppas ingen handlar där!
Ett ex är körsbärstomaten Sungold F1 49,90 på Plantagen och 26 på Impecta!
Har ni tips i Stockholm vart det är prisvärt?
Eller nätsidor såklart!
Nettan8
08-02-2010, 19:48
Jag handlar nästan alla mina fröer via nätet. Det finns ju massa sidor, bla:fröer med posten, Jennys frön och sånt, Rara växter o massa fler,, bara till att googla!
Åsa, mälardalen zon 2
08-02-2010, 20:42
När man kollar priser måste man även kolla hur många frön påsen innehåller ex. impectas påse verkar bara innehålla 5frön.
+Om det är specialgrejer typ partenocarpa gurkor och liknande får man vara beredd på att betala ganska mycket per frö. Då kan man inte jämföra med någon ickehybrid där man får massor med frö till ett lägre pris men man kan då behöva pollinera istället.
Jag handlar oftast hos Runåbergs jag handlar mest grönsaksfrön och jag tycker deras fröpåsar brukar vara något mer välfyllda på många olika grönsaker och grönsaksfrö håller ju i många år så en välfylld påse räcker ganska många år.
therese.kvist
09-02-2010, 08:48
När det är en F1 kan man inte ta frön på den va?
Eller de blir väl inte likadana?
skogstroll
09-02-2010, 08:54
jag köper på Impecta, Örtagården och fröer.nu. Det är kul att få en liten överraskning i brevlådan
Nettan8
09-02-2010, 18:49
CITAT (therese.kvist @ 09-02-2010, 08:48)

När det är en F1 kan man inte ta frön på den va?
Eller de blir väl inte likadana?
Det är inte att rekommendera, då efterföljden inte blir bra.
Märta-Linnéa
09-02-2010, 20:52
Lånar tråden lite och frågar om leveranstid. Har precis beställt lite fröer från Rara växter. Brukar de vara snabba med leveransen? Det är farligt enkelt att shoppa på nätet.
Mentha-Arvensis
09-02-2010, 21:32
CITAT (Märta-Linnéa @ 09-02-2010, 20:52)

Lånar tråden lite och frågar om leveranstid. Har precis beställt lite fröer från Rara växter. Brukar de vara snabba med leveransen? Det är farligt enkelt att shoppa på nätet.
Ungefär 2 - 3 dagar.
Mentha-Arvensis
09-02-2010, 21:41
CITAT (Nettan8 @ 09-02-2010, 18:49)

Det är inte att rekommendera, då efterföljden inte blir bra.
Det korekta svaret på frågan är att resultatet är osäkert.
Men det betyder ju inte att det automatiskt blir en dålig växt, bara att resultatet till största sannolikhet inte blir exakt samma sort.
Se det som att adoptera en bäbis, även om du vet vart den kommer ifrån har dt ingen aning om vad det blir för resultat.
Mentha-Arvensis
09-02-2010, 21:47
Impecta, Örtagården, Runåberg och Rara växter är bra.
Mängden fröer skiljer en del men inte märkbart.
Billigare än på fysiska affärer och högre kvalitet.
Aha. Är även vanliga fröer billigare?
Trodde det just var för de "rara" som man skulle söka sig till sajterna...
Tänkte tex ska ha lite sallat-sorter, ringblommor, sömntutor och att "det köper jag i affären"
Sollan A
10-02-2010, 22:31
Jag köper perennafröer på Jellitto. Inte så billiga kanske men jag har alltid alltid varit mycket nöjd med kvaliteten. Deras fröutbud är också väldigt stort.
Eva 33c
11-02-2010, 12:00
CITAT (kina3 @ 09-02-2010, 22:05)

Aha. Är även vanliga fröer billigare?
Trodde det just var för de "rara" som man skulle söka sig till sajterna...
Tänkte tex ska ha lite sallat-sorter, ringblommor, sömntutor och att "det köper jag i affären"
Om man bara ska ha några påsar "vanliga" fröer så kan det nog visst vara billigare att köpa dem i affären. Det tillkommer ju alltid frakt och expeditonsavgifter när man köper via nätet, 30-50kr ungefär. Men om man ändå skickar efter något som man inte hittar i affärerna så kan man ju passa på at köpa "de vanliga" också, frakten är ju oftast den samma oavsett antal fröpåsar.
Själv handlar jag det mesta via nätet pga det större utbudet i första hand.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.