Jag fick en Römertopf i julklapp, och är nu helt uppslukad av denna.
Recepten som medföljer grytan känns dock lite 70-taliga.
Provade att googla. Utan framgång.
Finnes det någon som kan tipsa om lite modernare anrättningar?
Jag älskar linser och böner, mm.
hälsningar,
niggle
ingrids
08-02-2010, 22:28
Jag läste ett tips, som jag inte prövat själv, att man kan använda Römertopf som Tagine, och eftersom man kan använda en gryta som tagine om man ingen har låter ju det logiskt.
Bengalow
08-02-2010, 23:19
Gå in på Google igen och slå på "romargryta" det är det svenska namnet på lergrytan
Att "koka" kyckling eller kött går på ett ut, tillsammans med potatis, vitkål blir det underbart goda rätter.
Vårt hemliga recept: Bottna med vitkål, som du förvällt eller brynt, lägg i ett stycke rimmat, fett fläsk med svål, krydda med salt och peppar och KUMMIN på svålen, som du kryss-skurit. Höll på vatten tills kålen är täckt. Lägg små potatis runt fläsket. In i ugnen i någon eller två timmar på låg värme. Tag av locket, sätt på grillen i 10 minuter. Moooosh. Passa bara på att inte spräck magen!! Receptet fick vi från Cypern....
ingrids
09-02-2010, 08:38
Tagine är en marockansk lergryta, om du googlar tagine och recept så får du upp massor med gott.
Eva i Höga
09-02-2010, 09:13
Ska finnas en tråd här under Recept som heter Lergryta tror jag. Sök där så får du nog tips, ganska längesen tråden var igång men det skadar inte att liva upp den.
lorentz
09-02-2010, 14:52
Lät riktigt gott det där Bengalow, ska laga till det imorgon.
Inga från Närke
09-02-2010, 20:05
Tack för tipsen!
Nu har jag ett bröd i ugnen. Ska bli spännande.
Hälsningar,
Niggle
Åsa, mälardalen zon 2
14-02-2010, 09:13
Istort sett alla grytor man gör på spisen kan göras i en lergryta. Ex. köttgrytor, kalops, dillkött, korvgrytor mm.
Efterfrågan recept med bönor: Har provat ett recept ur morsans lergrytekokbok som innehöll korv, lök, bönor, tomat, vitt vin, potatis + kryddor det blev helt OK.
En valnig ribollita innehåller ju också bönor och borde gå utmärkt att laga i en lergryta det är ju en ganska tjock soppa.
Hans i Värmland
14-02-2010, 11:04
För oss som inte har lergryta av något slag så kan jag förmedla tips om en vanlig järngryta är utmärkt till att ha i ugnen och laga väldigt goda rätter med grönsaker och kött och fisk. Blanda och ge.
Jag har provat ALLT. Man måste bara komma ihåg att de olika köttbitarna skall ha ungefär samma koktid.
Så man kan inte ha en stor skinkbit med ben och en liten kyckling t.ex. Men annars går det bra att blanda grönsaker och olika köttbitar. Man kan ha olika tider inne i ugnen och sedan plocka ut grytan när det är dags att äta och mumsa i sig möra köttbitar-härligt brynta.
Jag kan meddela att brödet blev helt underbart.
Till och med tonåringarna, som annars bara äter förstoppningsbröd, godkände och äter med frisk aptit.
Hälsningar,
Niggle
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.