jag köpte denna spännande växt för ca tre veckor sedan. Jag vattnade den för första gången för en vecka sedan och den svarade med att slakna och skrumpna i hop ... Alla grenarna pekade uppåt och var tjockare förut.
vad är det för växt? hur ska den skötas? kan jag rädda den? hur? [attachment=46993:Bild062.jpg]
[attachment=46994:Bild063.jpg]
(bilderna är akuta mobilbilder )
Erland
09-02-2010, 15:24
Jag tycker det ser ut som en Euphorbia. Då bilderna är så suddiga är det svårt att avgöra vad det är för art. Det verkar som om den är rutten nertill. I så fall är det enda du kan göra att skära bort "armarna", låta snittytor- na läkas och sedan försöka rota om dessa.
teo
10-02-2010, 20:05
Det är (var) en Euphorbia baioensis - jag råkade ut för precis samma sak - jag köpte den - vattnade den och efter ett par veckor började gren efter gren att bara skrumpna ihop till torra kvistar.
daddel
10-02-2010, 21:50
Tack för hjälpen!
Jag gjorde som Erland sa och tog fram kniven i gårkväll. Så nu har de friska grenarna legat på tork ett dygn. Hur gör jag för att rota om dem? ska jag vänta några dagar med att plantera? eller får den luftrötter först? eller är det bara att gräva ner dem en bit och hoppas på det bästa?
hur ska dem skötas sen?
Efter lite googlande har jag konstaterat att teo har rätt i att det är/var en Euphorbia baioensis.
hoppas jag kan rädda det som är kvar...
Erland
11-02-2010, 12:59
Låt sticklingarna torka i åtminstone en vecka först. Plantera dem sedan i en väldränerad jord och vattna dem mycket försiktigt. Låt sedan jorden bli torr mellan vattningarna. Bäst är nog om du kan ge dem lite hjälpljus så här års.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.