stensätter
09-02-2010, 07:43
Hej!
Hur är det igentligen?
När jag omskolar tomatplantor kan jag sätta dem djupare är de varit tidigare.
Men, hur är det med perenner och ettåringar, måste de sitta på samma djup som tidigare?
MVH
Stensätter
Solstorm
09-02-2010, 12:45
Tomater mår bra av att planteras djupare, de flesta andra växter (med en del undantag) ska planteras på samma djup.
Åsa, mälardalen zon 2
09-02-2010, 19:18
De allra flesta ettåriga sommarblommor kan planteras djupare ungefär upp till hjärtbladen, undantaget växter som hör till gurksläktet de brukar inte gilla djup plantering.
Jag har fått för mig att även perenner kan sättas djupare, så att hjärtebladen vilar mot jorden? Men det kanske inte gäller alla?
Solstorm
11-02-2010, 15:59
Att de allra flesta går bra att plantera djupare var helt nytt för mig. Om det fungerar utan att växterna dör så tror jag att det blir mycket bättre för plantorna. Brukar ni plantera de flesta växter djupare?
Åsa, mälardalen zon 2
11-02-2010, 18:17
Sommarblommorna brukar vi alltid plantera ner djupare på jobbet och det brukar gå bra och det blir ju några tusen sommarblommor vi odlar upp av kanske 75-100olika sorter. Hemma odlar jag mest grönsaker och även många av dem som man förkultiverar funkar bra att plantera lite djupare (fast ej gurkväxter)
ingrid fuxwall
11-02-2010, 23:05
CITAT (Solstorm @ 11-02-2010, 15:59)

Att de allra flesta går bra att plantera djupare var helt nytt för mig. Om det fungerar utan att växterna dör så tror jag att det blir mycket bättre för plantorna. Brukar ni plantera de flesta växter djupare?
Jo så brukar jag göra, fast inte gurkväxter - för dem finns speciella regler
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.