Full version: Häckhagtorn
Madeleine1
Hej!

En gammal förvuxen hagtornshäck behöver tas om hand... Med förvuxen menar jag att man släppt upp den till 3-3.5 meters höjd. Eventuellt har den klippts ned totalt för ett antal år sedan och sedan fått växa rakt upp, jag minns inte exakt hur det såg ut.

Jag har tittat runt lite på forumet och sett att man skulle kunna klippa ner den totalt till 10-20 cm, vattna, göda osv. Sedan kan man väl börja om från början och beskära den enligt konstens alla former för att få till en tät och fin häck.

Min fundering är dock, skulle man kunna göra något annat med hagtornshäcken som inte blir så skötselkrävande? Formklippta häckar ville man tyvärr inte ha... sad.gif
Aqvakul
Tyvärr gör den sig absolut bäst som klippt.
Bassam
Hej

När ska man tänker beskära buskar ska man först lägga mål varför ska jag beskära .

H:Bassam
Madeleine1
Absolut Bassam, men här handlar det om att jag måste föreslå lämpliga mål (åtärder) för kunden som inte har någon kunskap alls inom området. Häckhagtornen är i dagsläget 3-3.5 meter hög och det är inte OK på den här platsen på en bostadsgård (hyreshus) av trygghetsskäl.
Bassam
HEj Madeleine

Det är fel från början att odla höga häck på den här området , men i allafall du ska förska beskära dom när du känner att de blir höga plus minska gödsel som inhåller mycket kväv plus du kan minska rötter längd, för att finns balans mellan längd rötter och krona volym.

H:Bassam
Cilla
Om din kund inte vill ha formklippt så är radikalbeskärning inget bra alternativ. Låter bättre att göra en JAS-puts och en plan för att årligen ta ned den till den höjd man vill ha, dvs lite i taget.

Vill man ha tät, låg häck som man slipper beskära så är byte av häck det enda alternativet.

Vore intressant att få veta vad för trygghetsaspekter på höjden som angivits här. Är det att någon kan gömma sig bakom, eller att man upplever häcken som instabil? Eller helt annat?
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon