Full version: Vågkraftspark
Meriona
De pratar på radion nu om att det kan bli aktuellt med en stor vågkraftspark utanför Smögen. Tror ni verkligen att det blir av (miljödomstolen ska uttala sig bland annat)?

Och jag har faktiskt inte riktigt koll på om det är bra för miljön? Rent kanske, men hur mycket störs vattenlivet, någon som vet?

confused.gif
Gossen Ruda
CITAT (Meriona @ 09-02-2010, 10:32) *
De pratar på radion nu om att det kan bli aktuellt med en stor vågkraftspark utanför Smögen. Tror ni verkligen att det blir av (miljödomstolen ska uttala sig bland annat)?

Och jag har faktiskt inte riktigt koll på om det är bra för miljön? Rent kanske, men hur mycket störs vattenlivet, någon som vet?

confused.gif

Miljömässigt är det liten påverkan, däremot drabbas båtlivet. Musslorna lär få mer platser att sätta fast sig på.
Meriona
Är det säkert det, även om saker testats så brukar det visa sig att det efter ett tag uppstår bieffekter. sad.gif Detta skulle vara den första i världen påstods det, kan det verkligen stämma?

ingrids
om det är den svenska tekniken man använder så står en generator på botten och förbinds med en boj och sedan blir det energi av bojens rörelser, typ (jag är inte så himla insatt). Sen behövs ledningar också för att leda in kraften till land. såvitt jag förstår den tekniken gör man inga andra ingrepp i naturen, och bojar i linor finns det ju rätt gott om i havet utan att ställa till för något utom båttrafiken, som Ruda också påpekat.
Piccante
Det finns studier på vindkraft till havs och en pilotstudie med vågkraft från västkusten där man visat att det gynnar biologisk mångfald (under ytan vindkraft kan vara negativt mot fåglar). Fundamenten blir konstgjorda rev som gynnar musslor, koraller mm och det hindrar bottentrålning i området.
Meriona
Jaha, men då har jag bestämt mig för att jag gillar satsningen! wub.gif thanks.gif tummenupp.gif

Aqvakul
Det låter spännande... tummenupp.gif
Myosotis
Jag har också fått för mig att vågkraft verkar lovande, hoppas det inte finns något negativt med den.
Jan Lindgren
Hej!
Hittills så har vågkraftverken fungerat dåligt. Det är enormt viktigt att vi testar nya varianter. Skulle det fungera enligt förhoppningarna så är det suveränt. Vågor är betydligt mer pålitliga än vind och dessutom slipper man alla bullerstörningar.
Använd pengarna som idag subventioner vindkraft till att göra stora tester av nya alternativ.
MVH
Jan Lindgren
Orkidétjuven
Tydligen spränger vindkraftverk blodkärlen i fladdermössens lungor när de kommer alltför nära vindkraftverken. De dör.
Det blir alltför stora svängningar i trycket när ett blad drar förbi.

jag har funderat på det där med vågkraft med. Låter bra. Frågan är bara. Hur stora är de? VAd blir milöjaspekter på större djur som sälar, valar och sjöfåglar.?
Piccante
CITAT (Orkidétjuven @ 12-02-2010, 09:13) *
Tydligen spränger vindkraftverk blodkärlen i fladdermössens lungor när de kommer alltför nära vindkraftverken. De dör.
Det blir alltför stora svängningar i trycket när ett blad drar förbi.

jag har funderat på det där med vågkraft med. Låter bra. Frågan är bara. Hur stora är de? VAd blir milöjaspekter på större djur som sälar, valar och sjöfåglar.?

Jag har bara sett dom på bild men jag tror att själva generatorn är någon meter hög och så går det en ganska grov lina till flytbojen på ytan. Det är såpass stora dimensioner så det är inget som djur fastnar i eller simmar på av misstag för de märks nog tydligt.

Piccante
Smögen får världens största vågkraftspark
Finns bilder i den länkade artikeln hur verken ser ut.
http://t360.idg.se/2.8229/1.293921/smogen-...tm_medium=email

Seabased AB om miljökonsekvenser
Meriona
Jag som är lite oteknisk av mig, kan det finnas olja eller annat otäckt som kan läcka om det går sönder? Typ i generatorhuset eller så?
Gossen Ruda
CITAT (Meriona @ 12-02-2010, 18:03) *
Jag som är lite oteknisk av mig, kan det finnas olja eller annat otäckt som kan läcka om det går sönder? Typ i generatorhuset eller så?

Förmodligen inte. Det som kan läcka är nog lite ström, men strömmar finns det ändå i havet. rolleyes.gif
Meriona
CITAT (Gossen Ruda @ 14-02-2010, 20:11) *
Förmodligen inte. Det som kan läcka är nog lite ström, men strömmar finns det ändå i havet. rolleyes.gif

tummenupp.gif
Möjligen skulle någon boj kunna slita sig och orsaka skada på en norsk motorbåt som kör alldeles för fort, och då är det nog mer miljövinst än -förlust. innocent.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon