ruffa97
09-02-2010, 11:14
Vilken sorts äppelträd skulle ni föredra att plantera.
Den godaste sorten enligt er?
skogstroll
09-02-2010, 11:22
För mig finns bara Transparente Blanche... äppelmoset blir ju helt himmelskt
Aqvakul
09-02-2010, 11:33
Ett äpple uppfyller tyvärr inte alla krav, som man egentligen vill ställa:
* bra bordsfrukt
* bra hushållsfrukt
* lagringsdugligt
* motståndskraftigt mot sjukdomar
* mycket frukt
* tidig frukt
* härdigt
mm mm
TB t.ex. (som skogstroll vurmar för) är utmärkt till äppelmos, men är smaklös att äta och ramlar lätt ner och ruttnar på marken.
Aroma anses av många som ett bra allroundäpple. Själv gillar jag Katja, som är lättodlad och Cox Orange, somär ganska besvärlig.
Varför inte ett "familjeträd" med Trans.blanche, som polinerare, Gravensteiner och Aroma.
Hej
Jag tycker att det är som viktigt informationen att de passar din zon plus ger tidigt frukt men alla kvar infornationen beror på dig .
H:Bassam
Aqvakul
09-02-2010, 16:32
CITAT (cato @ 09-02-2010, 12:47)

Varför inte ett "familjeträd" med Trans.blanche, som polinerare, Gravensteiner och Aroma.
eller alla tre träden på svagväxande underlag, vilket gör att de inte blir så stora men bär frukt tidigt....
Det beror på vad du har tänkt använda frukten till...
Jag har ett gammalt Transparent Blanche som ger ohyggligt med frukt - får slänga i drivor! Hur mycket paj och mos kan man göra, liksom. Och själv är jag inte så förtjust i att äta dem som de är, alldeles för mjöliga.
Så därför har jag även planterat ett Aroma som man ska kunna äta av länge och jag har för mig att man ska kunna lagra dem. Men ännu har trädet inte givit så mycket frukt då det är ungt och sorkarna gnagde av hälften av rötterna.
Husihelvete
09-02-2010, 17:09
När vi stod inför valet av äppelträd förra våren så funderade vi mycket kring vilken sort vi skulle välja. Det finns ju så många olika att välja mellan och vi kunde inte hitta något bra sätt att välja.
Det slutade med att vi valde en gammal klassisk sort, Ingrid Marie. Vi är övertygade om att det blir den bästa sorten för oss. Visst finns det andra sorter som är bättre på vissa av de saker som listats här i tråden tidigáre men vi ville ha en sort som var 'tillräckligt' bra på mycket, då blev det Ingrid Marie.
Jan Lindgren
09-02-2010, 17:48
Hej!
Var tveksam liksom jag. Jag vet inte vad jag tycker är bäst så jag sätter så många sorter som möjligt. Hittills har det blivit 160 stycken. De flesta har inte börjat bära än men alla äpplen har sina fördelar och det är mycket trevligt att gå runt och smaka. Glädjen att få känna nya smaker varje år under lång tid kan inte överskattas.
Sätter man äpplen ympade på svagväxande underlag så får man plats med många sorter. Du kan sätta träden med 80 cm mellanrum.
Ett bra sätt att testa äpplen är att vara med på Balsgårds äppeldagar. Då får du gå runt och smaka på massor av sorter. Jag och en kompis fick låna nyckeln till genbanken så vi gick runt i lugn och ro och testade äpplen. Tyvärr så var inte alla 300 sorterna lämliga att äta just då men gott var det.
MVH
Jan Lindgren
pebblelake
09-02-2010, 17:50
Såg någonstans att aroma vann ett stort smaktest.
Myosotis
10-02-2010, 13:13
Godaste äpplet är helt klart Elise, dock får man ibland köpa eliseäpplen som inte alls är speciellt goda, så det beror nog mycket på jordmån etc. också. Jag planterade ett eliseträd som dog efter 1½ år, jag har förstått att det är en känslig sort som nog inte tål klimatet här tyvärr. (Fast jag ska försöka igen!)
Mitt favortiäpple är Ingrid Marie.
Jag saknar just det äppelträdet och så plommonträden mest från vår trädgård vi flyttade i från för drygt ett år sedan. Det gav otroligt med frukt de flesta åren, några år ibland bara ett fåtal. Ingrid Marie är ett höst- och vinteräpple som plockas i oktober men är bäst utvecklat november - runt jul och kan hålla sig ända fram i april. För några år sedan fick ett hundratal äpplen den stora äran att få bli bordsplaceringsobjekt på ett bröllop. Till jul delade vi ut papperskassar fyllda med äpplen till nära och kära.
Den här säsongen har vi kunnat köpa svenska Ingrid Marie-äpplen sen i oktober, nobember och än är de fina i butikerna.

Jag har lite svårt att tåla en del äpplen ocskå men dessa går bra.
Jan Lindgren
10-02-2010, 15:49
Hej!
Elise går utmärkt att odla i Sverige. Det är det äpple som ger störst skörd per ha. 55-60 ton. Tyvärr så angrips det alltid av kräfta men ger trots det mycket äpplen.
MVH
Jan Lindgren
Hej
Om man ger dom näring balans och bra miljö, så de ska bli starka mot insekter och ohyra .
H: Bassam
Monarda
10-02-2010, 21:41
Oranie är min favorit för den härliga frukten som mognar i september men också för den makalösa blomningen som bjuds varje vår.
[attachment=47061:P5171025.jpg][attachment=47062:P5171023a.jpg]
Åsa, mälardalen zon 2
10-02-2010, 21:49
+Oranie ger ett mycket gott äppelmos
Gå in på onskebrunnen.nu och läs om äppelsorterna. Dom har ganska mycket skrivet där.
Myosotis
11-02-2010, 22:35
CITAT (Jan Lindgren @ 10-02-2010, 15:49)

Elise går utmärkt att odla i Sverige.
Jag har fått höra att det bara klarar zon 1.
CITAT (Jan Lindgren @ 10-02-2010, 15:49)

Det är det äpple som ger störst skörd per ha. 55-60 ton.
Jaså, det visste jag inte. Intressant!
Jag valde ett Ingrid Marie, för smaken, färgen och för att det mognar sent (har en del annat som ger tidigare).

Det är spaljerat på ena sidan av pergolan.
Christa
12-02-2010, 12:39
Katja är en favorit. Jag tycker Ingrid Marie är för söta, åtminstone om de lagrats. Katja blir så vackra också. Det konstiga är dock att äpplena på olika Katjaträd inte är likadana.
En arbetskamrat gav mig ett Katja och det var helrött och hade fast kritvitt kött. Sådana är inte våra. Fick en kasse av en granne där jag bodde tidigare och de var heller inte likadana men har för mig att de var mer lika våra.
Undrar om det finns Katja på svagväxande stam och vilken zon de kan tåla? Vi letar efter ett ställa på landet och då får vi andra förutsättningar och vill också ha nya äpplen så snabbt som möjligt.
eugenia
12-02-2010, 14:11
Vad olika folk uppfattar smaken på äpplen. Jag förstår mig inte på att Aroma skulle vara godast. Långt därifrån tycker jag. Det är stort, vackert och saftigt, men smakar inte mycket. Ska man välja Ingrid Marie, som jag tycker är supergott (men lite mjöligt) kan man försöka ta Karin Schneider istället. Det är en röd variant av IM som sägs vara tåligare mot skorv. Andra favoriter: Röd Gravensteiner, James Grieve, Filippa, Oranie. Låna "100 älskade äpple" Jättebra bok
Åsa, mälardalen zon 2
12-02-2010, 17:06
Och köper man äppelträd på svagväxande grunstam så kan man ju få plats med flera även i en liten trädgård ofta behöver man ju lite olika typer äpplen det finns ju de som passar till mos (ofta tidiga sorter) och sedan finns det ju de där goda, lite hårdare och krispigare sorterna framåt senhösten som är goda att äta som de är men som inte riktigt passar i mos ex. åkerö, melon, cox-sorter, kim, ribston etc..
Aroma tycker jag är god ifall de har fått mogna på träden, skördar man för tidigt blir de ofta smaklösare (de i matbutiken är ofta skördade för tidigt)
Myosotis
12-02-2010, 20:16
CITAT (eugenia @ 12-02-2010, 14:11)

Vad olika folk uppfattar smaken på äpplen...
Ja... Jag fattar inte att man kan äta Ingrid Marie frivilligt, åtminstone de torra äpplena man får köpa i affären. Har dock ett svagt minne av att ha ätit I.M. direkt från trädet och att det var supergott.
Elise som jag rekommenderade är syrligt och saftigt.
Det beror väl på vilken storlek på trädgård man har. För egen del flyttade jag från en oändlig tomt med massor av äppelträd till en liten radhustomt med mycket begränsat utrymme.
Jag håller med den som skrev att Transparente Blanche är ypperligt. Det är det verkligen. Om de överhuvudtaget går att köpa i affärerna, är de sura och misshandlade.
Ingrid-Marie, Cox Orange mfl går att köpa och är ofta av god kvalitet.
Jag tycker att det är en god gärning att satsa på ett träd som är lokalt och kanske en gammal sort.
Varför inte Flädie, som ä r en gammal skånsk sort. Matäpplen som blir suveräna när de tillagas. Härdiga och goda och med en svag mandelsmak när de har varit i ugnen.
Hälsningar,
Niggle
Hej
Hej DEt finns många svagväxande äppel träd katja och jag ska skicka till dig sidan som hittar idag på internet och jag hoppas att den ska hjälpa er.
H:Bassam
Avancerad sökning
Sök: webben sidor på svenska sidor från Sverige
WebbDölj alternativVisa alternativ... Resultat 1 - 10 av ungefär 946 vid sökning efter finns Katja svagväxande. (0,20 sekunder)
SökresultatVälj rätt äppelsort
Svagväxande. ÅKERÖ Skörd: okt-dec. Zon: I-IV Pollineras av bl a: James Grieve, Ingrid Marie, Oranie, Katja, Transparente Blanche. ...
hem.passagen.se/evonaj/DjurochNatur/Applen.htm - Cachad - LiknandePlantera friska fruktträd! ~ Vi i Villa
Svagväxande träd med hängande grenar, som ger jämna och goda skördar. ... Katja, Melba och Oranie med i äppelsortimentet, och av päronträden finns alla ...
www.viivilla.se/tradgard/plantera-friska-frukttrad.aspx - Cachad - LiknandeÄpple
Övrigt: Det finns även Röd Gravensteiner. Pollineringssorter Gyllenkrok .... KATJA, Zon I-III C Prisgr 1. Balsgård Trädet: Är tämligen svagväxande med tidig ...
web.telia.com/~u10702642/apple.htm - Cachad - LiknandeNya äppleträd i vår lilla trädgård - vilka?
I närheten av oss finns en ödeträdgård med MASSOR av äppleträd, ..... Om jag inte är ute och cyklar igen så är Katja ett svagväxande träd som ger frukt ...
www.alternativ.nu/index.php?topic=80162.0 - CachadÄppelsorter man kanske vill undvika
19 inlägg - 7 författare - Senaste inlägget: 1 feb 2008
Det finns faktiskt äppelsorter som har god motståndskraft mot de här ... men har man ett Åkerö och en Katja på svagväxande stam så blir ...
www.alternativ.nu/index.php?topic=30762.0 - CachadOdlingsvärda päron- och äppelsorter
Det finns en tendens till ganska småfallande frukt vissa år. ... 'Katja' mognar i september och håller sig i kyllager till december. ... En mer svagväxande grundstam medför att trädet ger frukt tidigare under sin levnad och att trädet ...
chaos.bibul.slu.se/sll/slu/fakta_tradgard.../FTF18.HTM - Cachad - Liknande25 november Katja har namnsdag. Det är aldrig fel att fira med ...
Sorten finns även i England där den odlas under namnet Cathy. ... förädlat på A2 och ympat på en svagväxande grundstam ger Katja frukt redan i plantskolan. ...
www.karnhuset.com/almanacka/november.html - CachadSkapa ditt personliga äppelträd - DN.se
Ska de vara röda och vackra också blir valet ofta Amorosa eller Katja. ... Nu finns det bra härdiga men svagväxande grundstammar från Ryssland. ...
www.dn.se/bostad/skapa-ditt-personliga-appeltrad-1.459412[PDF] FRUKTTRÄD och BÄRBUSKAR
Filtyp: PDF/Adobe Acrobat - Snabbtitt
'Katja', cert. I-III(IV). 329:-. 'Lobo', cert. ... MM 106 = något svagväxande (blir mindre träd). Zon II(III). M 26 = svagväxande (blir litet träd). Zon III ...
www.zetas.nu/PDF/Fruktträd_Bärbuskar.pdf - Liknandehöst fruktträd
Katja är ett mycket gott dessertäpple. Sorten finns hos mig som en av ... Sorten James Grieve växer på ett svagväxande träd (vilket är viktigt ifall du har ...
www.kgkarlsson.nu/host_frukttrad.htm - Cachad - Liknande
Monarda
13-02-2010, 16:52
Inte skulle jag då vilja kalla Oranie för svagväxande, snarare bredväxande. Så här såg vårt träd ut i somras före en ganska omfattande beskärning.
[attachment=47126:P1010712.jpg]
gladepetter
17-02-2010, 16:12
Smaken är som baken, delad. Jag gillar krispiga och söta äpplen som Rubinola, Fredrik, Amorosa och Cox sorterna. Samtliga är mycket goda. Jag har några andra krispiga sorter till där hemma, men de har inte än gett mig frukt så där avstår från mitt lilla svar.
*Stintan*
18-02-2010, 07:19
Mitt absoluta favoritäpple är Signe Tillisch därefter kommer Oranie, Gravensteiner och om man vill ha ett gott äpple som man kan lagra till långt inpå våren så blir det Ribston. TB har jag bara haft för att det är perfekt att göra mos av.
I lilla radhustomten så är det ju svagväxande stam som gäller så att man kan få plats med mer än en sort.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.