Full version: Tiny Tim
therese.kvist
Tänkte pröva o sätta några Tiny Tim nu (9/2) Eftersom den ska va så liten! Har läst om en del som sår den året runt.
Vad tror ni? Nån som prövat?

Sätter Sungold i mars eftersom den ska bli hög!
tigrella
Du kan sätta den nu, jag har redan satt mina och de kom upp alla 6 fröerna.
Hade den i somras -09 och den gav goda och söta tomater och faktiskt ganska många. Mina blev ca 50 cm höga då.
Mitt förslag är att sätta i omgångar på Tiny tim då jag ypplever att de har mycket bra groddbarhet och tar ganska god tid på sig att utvecklas. Då har man tomater under längre tid.
Lycka till tummenupp.gif
ingrid fuxwall
Instämmer med föregående
Även jag har planterat men här har den inte grott ännu.
Även jag har hört, av folk på odla, att man kan få dem att sätta "frukt" året om.
lovwal
jag sådde mina tiny tim idag. tummenupp.gif
Laura
Jag blev så nyfiken på dessa småttingar att jag köpte frö idag smile.gif skall sätta dem idag/imorgon.
Scout
Oj, redan, var inte det sjukt tidigt? Det ligger fortfarande en halvmeter snö på balkongen (här i Uppsala i alla fall). Är inte risken att de blir smala, långa, gängliga och klena innan de hinner komma ut?

Brukar odla tiny tim på min balkong varje år, och de har aldrig blivit mer än 20cm höga, men grova och stabbiga brukar de vara. Balkongen är förvisso mycket blåsig, men ändå. Några 50cm trodde jag inte var möjligt.

Åsa, mälardalen zon 2
Jag hade tiny tim i växthuset ett år planterad i marken den blev uppåt 80cm så den kan bli stor beroende på klimat och vilken jordvolym den har. Sätteer man den i en liten 1 liters kruka blir den ju såklart mindre än om man har 10 liters kruka som brukar rekommenderas till den sorten när man odlar den ute på sommaren.
Vic
Har haft Tim på balkong i söderläge, litet blåsigt i centrala Uppsala, de blev som mest ca 50 -60 cm höga, kraftiga och massor av goda tomater. Jag har sått dem så tidigt som i januari och det går bra i ett svalt utrymme (ca 14 grader) i ett fönster + lysrör. Blir det för varmt riskerar även Timmy att sticka iväg och bli för gänglig, det hände en gång men då planterade jag om dem litet djupare och drog ner temperaturen så löse det sig. Jag har för mig att de ville ha en hel del gödning när de stod i kruka.

Victoria
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon