Husihelvete
Det första riktiga vårtecknet är försäljningen av pelargonsticklingar har satt igång. Jag har hitintills hunnit med att köpa sju sorter som (jag tror) att sambon inte har i sin samling. Högst sannolikt blir det många till, redan nu till helgen. De sorter jag köpte heter Attar of roses, Sören, Klaas, Fiona, Pandora, Nico och Wittje.

Jag tycker att det kan vara kul med en tråd här i forumet där vi delar med oss av årets inköp, tips och råd.
Amaryllis
Var köpte du sticklingarna?
Åh, måste bara visa mitt hat mot blomsterlandet, så jobbig och trög butiken är, personalen har en sån ful atittyd o skriker på en när man frågar när sticklingarna kommer som om jag vore döv, korkad eller något annat ohmy.gif
Eva i Höga
Oj, var har du hittat pelargonsticklingar? Vill ha några nya för en del av mina pelargoner har gått bort under vinternvilan.
Husihelvete
Jag köpte de första sju sorterna hos Linckvists Trädgårdscenter utanför Västerås. Jag har köpt sex sorter till på Plantagen i Västerås. Blomsterlandet här i staden borde få in sticklingar om de inte redan fått det.
Smarterchild
Blomsterlandet här i stan hade inte fått in några sticklingar än idag. :/ men väl stora zonale plantor...

Däremot har jag fått upp 3 doftpelargon från frön köpta från raraväxter, ska bli spännande å se vad det blir för doft på de!
Elisabeth-Västkustkolonisten
CITAT (Eva i Höga @ 09-02-2010, 20:07) *
Oj, var har du hittat pelargonsticklingar? Vill ha några nya för en del av mina pelargoner har gått bort under vinternvilan.

Eva snart kan du åka till Åkraberg......

http://www.akraberg.se/akraberg/Hander_pa_Akraberg.html

Elisabeth
Monarda
Egentligen hade jag inte plats, katten har liksom abonnerat på fönsterbrädet. Men dom här lyckades jag klämma in i alla fall: Madamme Thibault, Queen Esther, Fireworks Pink, Ades Elf och Plenty.

[attachment=47244:P2160924.jpg]
Husihelvete
Blomsterlandet har fått in en första leverans tidigare i veckan, i Västerås har de såhär långt fått bara tre sorter. Fler kommer förmodligen in nu på måndag och det gör även deras reklamblad med ett pelargonsticklingserbjudande.
Meriona
sweatingbullets.gif AHA! Nåt att se fram emot då! smile.gif Fast jag är så duktig på att ha ihjäl de små sticklingarna, har de väl blivit plantor så går det bättre....
Meriona
Jag har varit på Blomsterlandet och blivit SUR! mad.gif

Jodå nu var sticklingarna här stod det på en stor skylt.
På båda lådorna stod det Jörgen skrivet med blyerts, men ingen kunde svara på om det var en sort som hette så, eller om det liksom var Jörgens lådor. Jag hade inte köpt ändå, för sällan har jag sett så misskötta sticklingar, hälften av bladen var gula, och de såg ut som skrutt på alla sätt. Usch! mad.gif
Husihelvete
CITAT (Meriona @ 19-02-2010, 13:46) *
Jag har varit på Blomsterlandet och blivit SUR! mad.gif

Jodå nu var sticklingarna här stod det på en stor skylt.
På båda lådorna stod det Jörgen skrivet med blyerts, men ingen kunde svara på om det var en sort som hette så, eller om det liksom var Jörgens lådor. Jag hade inte köpt ändå, för sällan har jag sett så misskötta sticklingar, hälften av bladen var gula, och de såg ut som skrutt på alla sätt. Usch! mad.gif

Det låter inte lovande inföer helgens besök på Blomsterlandet. Man kan hoppas att det skiljer på butik och butik.
Meriona
Det kan skilja som natt och dag. Min bys butik är oerhört mycket sämre än den i byn 1,5 mil bort. wacko.gif
Håller tummarna för dig istället! tummenupp.gif
Mårbacka
CITAT (Husihelvete @ 19-02-2010, 15:13) *
Det låter inte lovande inföer helgens besök på Blomsterlandet. Man kan hoppas att det skiljer på butik och butik.

Berätta gärna hur det var i Blomsterlandet i Västerås (när du har gått dit)! Jag ska också dit en dag för att köpa sticklingar.
octachoron
Jag köpte på Blomsterlandet i förra veckan, det var fina sticklingar och de såg fortfarande snygga ut (fast större) i butiken denna vecka.
Det som irriterade mig var att det var dåligt med sortnamn på sticklingarna. De hade tydligen bara haft en pinne med namn i varje låda med sticklingar och dessa hade störningsmoment, så kallade kunder, flyttat eller tagit bort.

Nu fick jag delvis köpa grisen i säcken.
Esther_B
CITAT (octachoron @ 20-02-2010, 00:19) *
Jag köpte på Blomsterlandet i förra veckan, det var fina sticklingar och de såg fortfarande snygga ut (fast större) i butiken denna vecka.
Det som irriterade mig var att det var dåligt med sortnamn på sticklingarna. De hade tydligen bara haft en pinne med namn i varje låda med sticklingar och dessa hade störningsmoment, så kallade kunder, flyttat eller tagit bort.

Nu fick jag delvis köpa grisen i säcken.

Såg du eller ni andra om det fanns hibiskussticklingar? Vad fanns det förutom pelargoner?
octachoron
CITAT (Esther_B @ 20-02-2010, 11:56) *
Såg du eller ni andra om det fanns hibiskussticklingar? Vad fanns det förutom pelargoner?

Pelargon, fuchsia, flitiga Lisa, snöflinga, gräslök (!) samt en del andra.
Esther_B
Men Gud, jag blir så ledsen. crying.gif De har aldrig hibiskusar. Hade bara sett det ett år förlänge sedan - men då köpte jag inte!
Okok förlåt, detta är en pelargontråd!
Meriona
Här fanns bara lite fuchsiasticklingar också, ingen annat..... crying.gif
Husihelvete
Igår kom Blomsterlandets reklamblad i brevlådan. Visst hade de ett pelargon-sticklingserbjudande med, det betyder att det blir en tur dit snart.
Nivestaahl
Jag köper mina sticklingar från Rockdala. Har funkat varje år, trots att de skickas med posten från Norrköping. Fina sticklingar som snabbt tar sig och blir starka fina plantor. 5 nya sorter på väg hit nu i mars som ska samsas med platsen med de gamla som överlevde vinterförvaringen. Kan bli trångt i mina fönster e ja rädd! Har aldrig testat blomsterlandet. Och efter era beskrivningar ska jag nog hålla mig långt ifrån dem framöver också!
Meriona
Vår bäste trädgårdshandlare i Trestad får in sticklingar i veckan och de brukar vara många olika sorter och de brukar vara i topptrim. Gissa vem som kommer att hänga på låset? rolleyes.gif
Husihelvete
Igår hade vi riktig pelargon-fest hemma hos oss. Vi planterade över hundra sticklingar från ett 20-tal sorters pelargonsorter. Nu hoppas vi bara att de rotar sig som det är tänkt.
Fny
men hur får man plats med så många pelargoner? g.gif
Meriona
Man tar varje ledig plats i anspråk. wink.gif Matbordet tillochmed kanske?
Maggan H
När man rotar själv, funkar stamsticklingar lika bra som toppskott? Hur långa ska de vara?
Husihelvete
CITAT (Fny @ 08-03-2010, 13:47) *
men hur får man plats med så många pelargoner? g.gif

Vi har gott om plats, titta på vår hemsida så får du se hur vi bor

CITAT (Meriona @ 08-03-2010, 21:28) *
Man tar varje ledig plats i anspråk. wink.gif Matbordet tillochmed kanske?

Vi har tagit en del av ett bord i salongen i anspråk, långt ifrån all ledig plats i huset. Dessutom tar sticklingar så stor plats även om man har 190 stycken.

CITAT (Maggan H @ 08-03-2010, 22:22) *
När man rotar själv, funkar stamsticklingar lika bra som toppskott? Hur långa ska de vara?

Vi har tagit både topp- som stam-sticklingar och behandlat dem likadant. En stickling blir då ca 5-7cm lång och har ett till tre blad kvar. Man ska inte lämna för mycket bladverk kvar. Jag kommer att uppdatera min hemsida med lite bilder ikväll, titta in senare eller imorgon får du se hur det ser ut hos oss nu och hur sticklingarna ser ut,
Husihelvete
Nu har jag uppdaterat hemsidan med bilder.
Meriona
Man kan även dela stammen på mitten och lägga snittytan nån halvcentimeter under jorden, och låta ett blad eller möjligen två sticka upp. har inte provat själv, men vi fick lära oss det på en pellisträff av en tjej som gjort så vid ett flertal tillfällen.
Meriona
För er som vill ha ännu fler sticklingar, så är det bara en månad kvar (6/4) till Odlas nyhetsbrev med pellis-barn kommer..... bravo.gif
Jag var tvungen att maila och fråga... flirting.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon