Full version: Morotssorter
Christa
Numera står det på köpemorötter vilken sort det är. Vi köpte en sort som heter osiris som vi tyckte var god. Sedan köpte vi en som heter Bolero som också var god.

Vet dock ej om det är sorten eller jorden som har störst betydelse för smaken.

Känner ni tll dessa sorter?

Vi brukar odla Nantes eller nantesliknande som det står ibland.

Vad har ni för erfarenheter.
Sara i zon 7
Jag brukar också odla Early Nantes med gott relultat. Ifjol provade vi en gul morot på skoj, Yellowstone (Runåbergs) och det gick över förväntan. Jättegod och lika stor som Nantes, den har även hållit bra att förvara över vintern. Den har dock inte varit så god att råriva nu i vinter, förlorat smak men att förvälla eller koka nu är inga problem. Kommer absolut att sätta den igen.

Sara
Pata
Kul tråd, jag har lyckats bra med Purple Haze. Annars har jag inte haft så stor lycka med morötter så fler tips snälla? Har någon provat färgblandningarna Harequin eller rainbow?
Platinum
CITAT (Pata @ 16-02-2010, 23:05) *
Kul tråd, jag har lyckats bra med Purple Haze. Annars har jag inte haft så stor lycka med morötter så fler tips snälla? Har någon provat färgblandningarna Harequin eller rainbow?

Jag provade Harleguin förra året som var med i odlas grönsakserbjudande, jag lyckades inte speciellt bra vill jag påstå men blandade färger blev det och även om jag inte lyckades få dem speciellt stora var det trevlig smak på dem.

Mentha-Arvensis
Finns det någonting som man ska tänka på om man ska odla purple haze eller purple dragon?
Grodd
De sorter som har blivit allra godast här hos mig, på sandjord, är Feonia (Hammenhögs) och Flakker 2 (Runåbergs). Jag brukar odla 4-5 sorter varje år och sen har vi morotsprovning vid upptagningen på hösten. Man blir lika förvånad varje gång att det är sådan skillnad på smaken av olika sorter.
Har även provat flerfärgade morötter och ett år sådde jag Purple Dragon (lila, Hammenhögs). Tycker inte att de ger särskilt bra utdelning här hos mig.
ingrid fuxwall
Har testat många olika sorter men bäst av alla är en från Runobergs, måste se om de har kvar sorten och beställa.

Förra året var inget bra morotsår
Christa
Jag har alltid fått fina morötter när jag satt Nantes eller dem som det står av Nantestyp eller något sådant på. Det är egentligen sommarmorötter men jag har förvarat dem i små plasthinkar med lock i kallt utrymme och haft morötter till och med mars.

Najsan
odlade rainbow förra året från impecta, blev inte jättestora men det kan ju bero på att jag åt upp dom innan de hann bli så stora. Jättegoda och kommer att odlas här iår igen. Tror att det är någon forma av nantes. Hade inga problem med morotsflugor heller.

Just det, jag har supertung lerjord kanske ska tilläggas...

/Najsan

Tirres
Tror det var Harlequin jag odlade förrå året. Tre olika färger var det iallafall. De gick varken bättre eller sämre än de andra sorterna men de var lite roligare. Jag hade ju en helt felaktigt anlagd odlingslott förra året så det blev inte så mycket av någonting. I år får jag en ny och hoppas på bättre resultat, det finns ilte frön kvar i påsen.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon