Christa
09-02-2010, 17:52
Vi köpte frön till gurkan Marketmore 76 förra året. Vi odlade den på friland med gott resultat. Den var dock lite trög i starten och det var sedan en lång period med varma nätter så jag vet inte om den normalt går på friland.
Har ni erfarenhet av denna sort?
Vi har fortfarande en liggande här för att ta frön av. Den har förvånansvärt nog inte blivit dålig. Gul är den ju förståss men konstigt ändå. Det lär ju inte alltid bli samma sort av fröna men vi gjorde det eftersom vi inte visste om det går att få tag i sorten igen.
Anemone nebulosa
10-02-2010, 17:43
Hej! Runåbergs fröer har Marketmore 76, så du kan vara lugn. Så här skriver de om den:
Medeltidig slanggurka för nordliga förhållanden. På friland eller i bänk. Den ger enhetliga, raka, mörkt gröna, bitterfria frukter, 20-25 cm långa. Marketmore har en lång skördeperiod och är resistent mot fläcksjuka, mosaikvirus och mjöldagg. En säker icke-hybrid.
Tycker du förresten denna sort är god?
Christa
12-02-2010, 07:17
Ja den är god. Åtminstone mycket godare än västeråsgurka som jag annars brukar ha på friland. Västeråsgurkan satte igång tidigare och är nog säkare om det är kallt men Marketmore var klart odlingsvärd. Den är mycket köttigare än annan gurka som jag har ätit.
De kunde också bli mycket tjockare utan att bli träiga.