MirMaja
09-02-2010, 21:04
Hej!
Jag är sniken och vill komma undan billigt, har ett par vanliga skrivbordslampor för max 40w och undrar om jag kan ställa dem på varsin sida över en sådd som är ca 100 cm gånger 40 cm? Är det någon speciell slags lampa jag ska köpa?
Lysrör verkar smidigt men jag är lite dålig på att installera saker, smidigt med en vanlig ofarlig skrivbordslampa - jag vet ju hur en kontakt fungerar i alla fall
Det beror på vad det är för typ av lampa. Om det är en med kompaktlysrör så går det bra med 40W, till en början.
RibesRubusVitis
09-02-2010, 23:26
En vanlig gammaldags glödlampa är tyvärr inte så "ofarlig". Här intill datorn har jag skruvat en lågenergilampa (litet hopsnurrat lysrör) i den gamla skrivbordslampan, som står lutad över ett par kalamondinplantor. Lampans yttersta del är väl på tre-fyra centimeters avstånd från bladspetsarna för att ljuset ska ge någon verkan. Om jag hade haft en sedvanlig glödlampa, hade bladen varit helvissna nu på grund av värmen.
Hej
Lampan ska lägga minst 10 cm över växter .
H: Bassam
Tummelisa
10-02-2010, 01:19
skulle uppskatta att du behöver minst 5 armaturer för att klara det.
köp så långa lågenergilampor du hittar och lägg dom horisontellt med sådden. ca 6-10 cm avstånd. eller hellre, ta lysrör.
Geranium
10-02-2010, 09:31
Du får inga bra plantor med vanlig glödlampa tyvärr. Kolla på tex Jula och liknande som har lysrörsarmaturer för runt 70-150 kronor. Det är ju inte så fasligt dyrt med tanke på vad du får ut av det. Lycka till!
MirMaja
10-02-2010, 09:38
Jo, jag förstår att en vanlig glödlampa inte fungerar, utan att det måste till någon slags lågenergilampa el likn. som inte blir varm.
Hm.... Hur installerar jag en lysrörsarmatur då? Hade tänkt ha plantorna i ett fönster i källaren med betongvägg som jag inte får borra i för hyresvärden. Sen finns en vanlig jordad kontakt i väggen.
Kan man bara "palla upp" en armatur på två träklossar?
Växtverk
10-02-2010, 09:44
På
http://www.jordklok.se/ så har de vanliga väldigt kraftiga lågenergilampor som passar i E27. De kan vara ett alternativ. Två 50wattare kan räcka. Men det kostar ju också en del..
Men lysrörsarmaturer bör väl vara den bästa lösningen.
CITAT (Bassam @ 09-02-2010, 23:44)

Hej
Lampan ska lägga minst 10 cm över växter .
H: Bassam
Nej, det skall den inte. Är det lågenergi skall den helst bara vara några centimeter ifrån. Ungefär så långt ifrån som det tar ifrån lampan för att känna av värmen med handen brukar jag köra på om jag skall belysa några få växter, skall jag belysa en större yta så har jag lampan på det minsta möjliga avståndet där den belyser den yta jag vill.
CITAT (Växtverk @ 10-02-2010, 09:44)

På
http://www.jordklok.se/ så har de vanliga väldigt kraftiga lågenergilampor som passar i E27. De kan vara ett alternativ. Två 50wattare kan räcka. Men det kostar ju också en del..
Men lysrörsarmaturer bör väl vara den bästa lösningen.

E40bulbs eller head-nature har också ganska billiga högwatts lågenergilampor. Lika bra att köpa en rejäl direkt med reflektor i stället för att köpa en massa mindre tycker jag åtminstone
CITAT (MirMaja @ 09-02-2010, 21:04)

Hej!
Jag är sniken och vill komma undan billigt, har ett par vanliga skrivbordslampor för max 40w och undrar om jag kan ställa dem på varsin sida över en sådd som är ca 100 cm gånger 40 cm? Är det någon speciell slags lampa jag ska köpa?
Lysrör verkar smidigt men jag är lite dålig på att installera saker, smidigt med en vanlig ofarlig skrivbordslampa - jag vet ju hur en kontakt fungerar i alla fall

Tycker inte att det är sniket! Tycker tvärtom att det är smart att försöka använda det man redan har i stället för att kasta sig ut och alltid köpa nytt!
Hur du än löser ljusfrågan, lycka till med sådden!
Geranium
16-02-2010, 09:31
Hej igen, jag gjorde så här. Första året hade jag två vanliga "sänglampor" med två lågenergilampor 15 watt över växterna. Det funkade halvbra, var nog lite för mörkt. Växterna blev taniga, alla fick inte ljus nog. Därför ville jag tipsa dig om lysrör som jag nu har skaffat, funkar mycket bättre. Köpte armaturen på Jula för en dryg hundring. Den bad jag min "bättre hälft" att sätta en vanlig kontakt på, så att man kan ha den i vanligt vägguttag. Sen satte vi den i taket i källaren. Man kan hissa eller sänka med hjälp av kedjor + krokar i taket.
Själva lysrören köptes på Clas Ohlson för femtio kronor styck, dagsljusfärg. Värt varenda öre tycker jag
MirMaja
16-02-2010, 09:50
Nu har jag köpt en armatur för två 36w lysrör! Letade lysrör på claes ohlsson och hittade osrams 36w färg 840. Är det rätt färg eller bör den vara kallare?
Jag har en liten kruka med basilika som kommer stå själv i köksfönstret, där borde ju en vanlig läslampa fungera? När jag köper en lågenergi lampa till denna vad ska jag leta efter? Så mycket watt som möjligt? Fungerar alla slags lågenergilampor?
octachoron
16-02-2010, 17:35
Lysrör 840, kallvit, har fungerat ganska bra för mig till växtuppdragning.
Det är bättre att ha kallvit än varmvit, sedan när man går mot högre nummer (tex 965) så kommer antal lumen att minska men ljuset ska ha bättre kvalite för växterna. Vilket som är bäst är jag inte riktigt säker på.
Jag köpte lysrör på Biltema med färgtemperatur 6500 K som skulle passa för växthus o liknande för 29:90 st.
Sockel G13, 230 volt. När guben installerat 4 lysrörsarmaturer med 2 rör i varje blev det LJUST !!!
MirMaja
16-02-2010, 20:38
CITAT (Grodd @ 16-02-2010, 19:03)

Jag köpte lysrör på Biltema med färgtemperatur 6500 K som skulle passa för växthus o liknande för 29:90 st.
Sockel G13, 230 volt. När guben installerat 4 lysrörsarmaturer med 2 rör i varje blev det LJUST !!!
Oj, det lät bra

Nu blir jag nog sugen att åka till biltema...vart det nu ligger här i uppsala...
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.