|
coffeeaddicted
10-02-2010, 11:03
Jag har fått spinn på alla växter, eller ja, en aloe vera, en porslinsblomma och en ampellilja har klarat sig då dom stått i köket samt att den första och sistnämnda är nyare. Värst är det för murgrönorna i badrummet, dom är nästan helt utdöende (gula) och har fullt med spinn på sig. Kikade på en nyligen stendöd blomma (nån form av smålökig blomma från IKEA) och den hade också spinn. Det underliga är att i badrummet är det fuktigast i hela huset då vi har dålig ventilation där samt att det drar iskallt från fönstret. Så jag förstår inte hur spinnet kan trivas! MIna fikusar i sovrummet har även blivit angripna, vilket är förståeligt för där är det ett element under dom.
Hur får jag bort dom på bästa sätt? Vill inte använda nått giftigt/farligt då jag har 2 klåfingriga småbarn här hemma på 1 o 3år. Behöver jag sanera runtom blommorna? En del har ju tagit i gardiner ect.
Crazy4Flowers
10-02-2010, 13:03
Spinn får man för att blomman inte mår bra, den har inte krafter att mostå spinn. Hur du ska få bort spinn utan gift är för mig en gåta, enklast är nog att slänga alla angripna sannera ordentligt och skaffa nya.
Jag har använt radar och ardap när mina har fått spinn.
Man kan skölja i varmt vatten men då får man upprepa det OFTA och se till att växten har det bättre så den blir motståndskraftig.
Såpa sägs fungera, har aldrig testat, kör med mina gifter (har småbarn jag med)
Du skrev i en annan tråd att du hade problem med porslinsblomman, spinn på den ser annorlunda ut, den är mycket liten och röd, syns i bladfästet oftast. Ett tecken på att man har fått spinn på en proslinsblomma (Hoya) är att den får gula blad som trillar av. Kika med bra belysning och gärna med lupp då brukar man kunna få syn på dom. Även en bommulstops kan man torka med vid bladfästet och runtom blir den röd ja då ha man troligen spinn. Spola av Hoyan med varmt vatten flera ggr.
coffeeaddicted
10-02-2010, 13:59
CITAT (Crazy4Flowers @ 10-02-2010, 13:03)  Spinn får man för att blomman inte mår bra, den har inte krafter att mostå spinn. Hur du ska få bort spinn utan gift är för mig en gåta, enklast är nog att slänga alla angripna sannera ordentligt och skaffa nya.
Jag har använt radar och ardap när mina har fått spinn.
Man kan skölja i varmt vatten men då får man upprepa det OFTA och se till att växten har det bättre så den blir motståndskraftig.
Såpa sägs fungera, har aldrig testat, kör med mina gifter (har småbarn jag med)
Du skrev i en annan tråd att du hade problem med porslinsblomman, spinn på den ser annorlunda ut, den är mycket liten och röd, syns i bladfästet oftast. Ett tecken på att man har fått spinn på en proslinsblomma (Hoya) är att den får gula blad som trillar av. Kika med bra belysning och gärna med lupp då brukar man kunna få syn på dom. Även en bommulstops kan man torka med vid bladfästet och runtom blir den röd ja då ha man troligen spinn. Spola av Hoyan med varmt vatten flera ggr. Ska testa med bomulltops då! Hur är det med såpavatten, min mor påstår att man ska undvika att få det i jorden. Men det känns ju hopplöst när dom är ända nere vid jordkanten Det där medlet som alla pratar om. Det påstås ska försvinna efter några dagar. Måste man upprepa behandligen och är det HELT säkert att medlet försvinner efter några dagar? Vill inte att barnen råkar få i sig ett blad med gift på. Eller kommer med blöta fingrar och kladdar på krukorna så det kan bli överfört till dom För jag tänkte att om man besprutar i badrummet och låter blommorna stå där några dagar så kan inte barnen få tag på dom medans medlet försvinner.
Crazy4Flowers
10-02-2010, 14:48
Bra fråga, ingen aning om hur länge det kan hålla i sig, man måste upprepa behandlingen ett par ggr det räcker inte med en gång. Kommer inte ihåg hur lång livscyckel spinn har. Man kommer inte åt spinnen från äggen som kläcks efter besprutningen så jag antar att medlet inte finns kvar så länge. Man kan stoppa ner blommorna i en sopsäck och bespruta sedan stänga igen och vänta några dagar, det ska vara super effektivt. Men man måste akta så man inte sprutar för nära blommorna, dom kan få köldskador.
Vill man så kan man säkert duscha blommorna efteråt om man är orolig för gifterna eller ställa dom så att barnen inte kommer åt dom mendans man behandlar.
Nu pratar jag om Ardap som är mycket effektivt på spinn. Jag har köpt den på Bauhaus.
Om du använder vatten och såpa så hade jag nog provat att göra så här
Ta bort all jord från blomman och duscha den så ren som bara möjligt. Fyll ett badkar eller balja med vatten och såpa och dränk blomman i det, låt den ligga i badet ett tag (halvtimme kanske). Plantera om med ny jord i ren kruka.
Detta msåte ju göras med samtliga angripna blommor, har du inte allför många så gör det med ALLA växter i hemmet då de säkert kan finnas där även om det inte syns.
Sedan får du hålla koll. Ser du att det bröjar komma tillbaka så räcker det kanske med att endast duscha av växten ett par gånger och sedan spruta med såpvatten.
Jag lyckades i alla fall bli av med eländet hos mig på detta sätt för en massa år sedan.
Alternativet är ju att använda gift eller slänga ut allt.
coffeeaddicted
10-02-2010, 18:44
huvva, omplantering är INTE min grej. Alla blommor jag planterat om har dött på 2 veckor Får väl kanske kalla in pappa på det här. Han har en djungel där hemma och lyckas få dom att överleva hela tiden Om han inte går med på det får det nog bli operation sopsäck och mördarmedel Vart får jag tag på bästa jorden till mina blommor och behöver dom olika? Jag har en porslinsblomma, ampelliljor, fikusar, fredsliljor, nån palmaktig sak, en vinröd-grön klätterväxt som har nått med prinsar/kungar eller vad det var. En aloe vera nån murgröna och 2 döda blommor som ska kastas Tycker fortfarande att det är underligt att mina murgrönor är angripna. Det är hur hög luftfuktighet i badrummet som hellst och spinn påstås ju inte gilla det Sen är det väl likabra att fråga vilket läge dom vill ha sen. Jag har ett norrfönster i badrummet, dock väldigt dragit. 1 norrfönster i köket, väldigt kallt så det är bara porslinsblomman som pallat det än så länge. Sen har jag 1 rum med söderläge med plats för ett par blommor i direkt solljus och nån plats längre in i rummet.
Åsa, mälardalen zon 2
10-02-2010, 18:51
Angående murgrönorna: Murgrönor får i stort sett alltid spinn ifall man inte ger dem det klimat de vill ha, när de inte mår bra får de lättare angrepp, det klimatet murgrönor vill ha på vintern är ljust, fuktigt + kylskåpstemperatur.
Jag tycker man brukar få riktigt bra resultat ifall man använder provado plus det enda medlet för växter i handeln som har ett medel i sig som tar död på djur som hör till spindelfamiljen. +Man bör tvätta fönsterbräda, fönster mm. Plantera om brukar inte hjälpa mot spinn de bor ju inte i jorden och lägger heller inte ägg i jorden (fast de allra flesta växter brukar må bra av en omplantering varje år och bästa tiden är nu då vårsolen strax är här)
Till dessa blommor går det bra med vanlig blomjord, köp gärna med små lecakulor i.
Drag är det inte många blommor som gillar, framförallt inte nu när det blir kallt drag! Där skulle jag nog inte ställa någon blomma...
Blommor är kinkiga oftast! De flesta vill varken ha för lite eller för mycket ljus. Direkt i sol är rena brännardöden för de flesta, särskilt när våren kommer med stark sol efter den mörka vintern. En liten bit in (inte vid sidan av, dock!) är mycket bättre för blommorna men sällan för oss för där står soffan eller bordet.
Murgrönor ÄR svåra inomhus! Mina nere i garaget ser hemska ut men de får stå ut till i vår när de får flytta ut igen, då borde de repa sig. Jag har även en liten murgröna som - peppar peppar! - mår bra i mitt västfönster och eftersom det är sticklingar från min brudbukett i somras är jag extra rädd om den!
coffeeaddicted
10-02-2010, 19:06
Men.. Varför har inte murgrönorna gillat mitt badrum för då? Mina plantor är väl som mig.... Motvallskärring Känns så tråkigt för i lägenheten mådde mina murgrönor jättebra. Det blev när vi flyttade till huset dom började bete sig underligt. Testade tops på porslinsblomman. Det enda som blev var lite beige som såg ut att vara från stamdelarna. Min mor påpekade om att jag skulle se till att koka vattnet först, ifall det är så att det är för kalkhaltigt. För den mådde även super den med i lägenheten, den trivdes som fina fisken i mitt söderfönster och ständigt uttorkad Appropå när ni säger sticklingar. VAD är en stickling, och hur ska jag handskas med det? Mina föräldrar säger att jag ska beskärna porslindblomman då den har en lååååång gren som dragit iväg, dock utan blad. Har fått vira den flera varv runt bågen.. Är säkert dumma frågor i era ögon. Men det har aldrig varit min grej att handskas med blommor. Om dom inte är i papper eller om dom är torkade
Åsa, mälardalen zon 2
10-02-2010, 19:53
Murgrönorna gillar inte badrummet för det har troligtvis inte kylskåpstemperatur.
Koka vattnet har ingen effekt mot kalk, kalk avgår ej i gasform.
Läs mitt inlägg angående medel mot spinn.
Och nej beskärning brukar oftast inte få porslinsblommor att grena sig tycker jag.
Porslinsblomman kommer att få blad utmed den långa nu nakna stängeln så småningom så du ska inte klippa av den.
Stickling är när man klipper av en bit av en växande planta och stoppar den avklippta biten i vatten eller jord så att den rotar sig.
coffeeaddicted
10-02-2010, 21:18
CITAT (Åsa, mälardalen zon 2 @ 10-02-2010, 19:53)  Murgrönorna gillar inte badrummet för det har troligtvis inte kylskåpstemperatur.
Koka vattnet har ingen effekt mot kalk, kalk avgår ej i gasform.
Läs mitt inlägg angående medel mot spinn. Och nej beskärning brukar oftast inte få porslinsblommor att grena sig tycker jag. Det hade den inte i fönstret när vi bodde i lägenheten heller. Då stog den varmt och gott i söderläge Som det känns just nu blir det mördarmedel mot spinn. Men om jag nu skulle få för mig att plantera om dom nu så här innan våren. Ska jag göra det före eller efter jag behandlar dom mot spinnet?
Spola växterna i duschen med så högt tryck som du vågar och låt dem torka. Sedan sprutar du på en blandning av såpsprit vilket du kan upprepa då och då. Röker du eller har någon rökare i närheten kan du ganska lätt göra en blandning av nikotinvatten också så slipper du köpa något gift. Det finns andra effektivare medel som är biologiskt nedbrytbara men det lär du inte kunna få tag på och jag får bara skäll om jag rekommenderar sådant vilket jag inte vill göra heller för den delen
Mentha-Arvensis
10-02-2010, 22:05
Jag utgår i detta svar från att du inte ska äta växterna.
Om dom inte står i jord som någonting ätbart kommer i kontakt med ser jag inte någon anledning till att inte använda något bekämpningsmedel.
Byt jord på växterna och använd ett långtidsverkande bekämpningsmedel.
coffeeaddicted
10-02-2010, 23:33
CITAT (Nauti @ 10-02-2010, 22:05)  Spola växterna i duschen med så högt tryck som du vågar och låt dem torka. Sedan sprutar du på en blandning av såpsprit vilket du kan upprepa då och då. Röker du eller har någon rökare i närheten kan du ganska lätt göra en blandning av nikotinvatten också så slipper du köpa något gift. Det finns andra effektivare medel som är biologiskt nedbrytbara men det lär du inte kunna få tag på och jag får bara skäll om jag rekommenderar sådant vilket jag inte vill göra heller för den delen  Haha, jag röker ju faktiskt. Än iallafall Kanske ska ta och fylla upp fimpburken med vatten och ställa den i källaren så det får dra i några dagar! Hur ska man göra med det då? Hälla det i jorden? Spraya? Eller hur/vad? LÄt ju faktiskt som den billigaste, enklaste metoden just nu, kanske i samband med såpabehandling  CITAT (Mentha-Arvensis @ 10-02-2010, 22:05)  Jag utgår i detta svar från att du inte ska äta växterna.
Om dom inte står i jord som någonting ätbart kommer i kontakt med ser jag inte någon anledning till att inte använda något bekämpningsmedel.
Byt jord på växterna och använd ett långtidsverkande bekämpningsmedel. Mja, jag äter dom inte. Men barnen, iallafall den minsta. Är expert på att riva ut blommorna, äta jorden och bladen Finns en orsak till att jag har få blommor... Vill ha fler, men det är svårt med 2st små söta blomterrorister! En sak ajg har tänkt på. Vilka blommor klarar av att leva i bara vatten? Dvs. utan jord? Tänkte ifall man kunde köpa sig nån sån. För då kan jag göra lätta amplar med luffarslöjden och en lätt plastvas/skål/kruka! Borde vara lite lättare att bli av med diverse ohyra en sån gång med samt att man slipper omplanteringen
Crazy4Flowers
11-02-2010, 08:15
Att göra en slags hydro för porslinsblomma går utmärkt, vulkansten verkar vara mycket bra till det. Se http://christinashoyor.se/Vulkansten.htm hon odlar nästan alla sina i vukansten. Inte alla trivs så men de flesta verkar stortrivas. Har inte själv börjat odla någon så men har rotat flertalet i vulkansten och det gick toppenbra se http://www.crazy4flowers.se/vulkansten.phpKan tänka mig att många krukväxter skulle kunna trivas med det.
När jag var i tonåren på 80-talet så var det poppis med papyrus som bara stod i en vas med vatten. Det finns ju lite olika sorter av det med. Jag har haft en kvist dracena i vatten under flera år, den hade massor med rötter och fick nya blad hela tiden. OK, den kanske inte var ett praktexemplar men verkade trivas OK ändå. I alla fall, i höstas så planterade jag den i jord, tänkte att nu kommer den att sätta fart och bli sååå fin, nu skämmer jag ju bort den med RIKTIG jord och allt! Den dog.
Alexander-VG-zon3
11-02-2010, 11:00
nåt som funkar mot spinn hos mig är att jag dränker växten plus krukan, jorden, rötterna, blommorna, krukfaten, redskapen ja allt i 42gradigt vatten i 30-40min. under tiden drunknar spinnen. därefter får man torka och städa ur i fönsterkarmen på spinnet vandrar i mellan växterna. alltså det klan finns spinn på väggarna i fönsterkarmen i gardinerna.
men de flest metoder man använder mot spinn är bara tillfälliga, det man ska göra är att rätta skötseln för växterna och/eller ge dom bra förhållanden.
krukväxt murgrönan är hybrider med andra murgröner som är mindre krav på vintervila. men problemet är att ska man övervintra den varmt måste dom ha mycket ljus. annars så ska dom övervintras i en temp på 0c +10c och gärna växa ute under den frostfria perioden. beronde sort(härstamning) så kan en del växa ut och/eller ha större krav på vintervila medan andra klarar sig fint i varmare rum.
coffeeaddicted
11-02-2010, 11:28
CITAT (Crazy4Flowers @ 11-02-2010, 08:15)  Att göra en slags hydro för porslinsblomma går utmärkt, vulkansten verkar vara mycket bra till det. Se http://christinashoyor.se/Vulkansten.htm hon odlar nästan alla sina i vukansten. Inte alla trivs så men de flesta verkar stortrivas. Har inte själv börjat odla någon så men har rotat flertalet i vulkansten och det gick toppenbra se http://www.crazy4flowers.se/vulkansten.phpKan tänka mig att många krukväxter skulle kunna trivas med det. Jag ska ut och köpa vulkansten!  Nått tips om vilka fler blommor som klarar av att så i "bara vatten"? Vill ju ha mer grönska här hemma, men det är hopplöst att ha blommor på blombrädan då jag får hämta ner minstingen därifrån jämt Så tips på blommor som är lätta och kan hänga i luffarslöjdsamplar med lite vatten mottages tacksamt! Vågar man testa det på en murgröna tro? Tänkte, en av dom är ju nästan död ändåså
Fick tippset i en blomsteraffär att man ska lägga ciggaretaska i jorden runt trädet ,plus att man ska tända en ciggaret och lägga i krukan och trä en plastpåse över och röka ut dom.Faktiskt ett bra tipps och det fungerar!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|