coffeeaddicted
Det finns nog ingen blomma som överlevt 2-3år hos mig. Jag är expert på att glömma bort att vattna, vattna för mycket, få mögel i jorden och ställa i fel läge rolleyes.gif

Jag har:
En porslinsblomma
2 ampel liljor
2 murgrönor
2 fikusar
1 aloe vera
1 nån som heter nått med prins eller vad det va... röd/grönbladig sak
1 palmaktig sak
1 stendöd ormbunke innocent.gif

Fråga mig inte om arter, för det har jag ingen aning om. Jag tänkte fota senare så att ni får hjälpa mig artbestämma så jag kan sätta lappar på krukorna giggle.gif

Tyvärr så är de flesta fönstren dragiga här, samt att jag kan bara ha blommor på blombrädan i vårat sovrum för annars tar barnen ihjäl dom istället. Så de flesta blommorna finns i köket på hög höjd eller står på hyllor o hänger i amplar på väggen.

Vad vill blommorna i överlag ha för klimat? Porslinsblomman tål det mesta har jag förstått och vill ha det kallt just nu. Dock så har några blad blivit gula nu och ramlat av, samt att en del blad skrumpnar och blir vita confused.gif
Men hur vill de andra ha det?

//Blomdödaren
Crazy4Flowers
En porslinsblomma ( Vatten en gång per vecka brukar räcka, rumstemperatur, tror inte alls den vill ha kallt)
2 ampel liljor ( Vatten en gång per vecka en hyfsad mängd, känn hur lätt krukan är)
2 murgrönor (Jag lyckas aldrig)
2 fikusar ( Jag lyckas aldrig)
1 aloe vera (Den vill tydligen ha näring 1ggr per vecka, vattna sparsamt inte för blöt)
1 nån som heter nått med prins eller vad det va... röd/grönbladig sak (?)
1 palmaktig sak (En mindre skvätt en gång per vecka)
1 stendöd ormbunke (Fortsätt att vattna den kan komma igen, men var försiktig håll lätt fuktig)

Tror du kommer att få mycket bra råd här av andra.
skogstroll
kanske kaktusar? de borde väl tåla en del och kan ju vara ganska häftiga. På jobbet har jag en kalla, de verkar tycka det är ok att torka upp lite. Jag har även en ormbunke på jobbet som jag häller i vatten i fatet en gång i veckan och den verkar inte ha problem med det.
evaisa
Hej Blom dödaren!

Kan du tänka dej att stoppa ned fingrarna i jorden för att känna om den är våt? Så att du vet när dom vill ha vatten.

Klarar du att göra detta en eller två gånger per vecka?

kaktusar och succulenter vill inte bli vattnade förrän jorden blivit görtorr och varit det ett tag.

Andra klarar inte att torka ut.

Många av de växter som skall klara sig med mindre vatten tycker inte om att få mycket på en gång - de gillar inte heller att stå i vatten.

och såna som blivit bortglömda - måste vattnas försiktigt - annars kan man vattna ihjäl dom med.

Tja.... hoppas att detta hjälpte lite. Mina älsklingar sansevierior/svärmorstungor kan man slarva e hel del med så länge de inte får för fuktigt.
Bassam
Hej

Det finns hand apparat på trädgård butteken som kan visa hur mycket fuktighet finns i jorden , det är inte dyrt.

H:Bassam
evaisa
Bassam.... sen gäller det att veta.... hur torra bloomorna vill vara :-)
Bassam
Hej

Apparatten visar röd Färge när jorden torkat men grön färge när jorden har bra vatten , den här apparatten stick på jorden , men finns andra apparatten som kontakta med bladen och visar om blomma behöver vatten.

H:.Bassam
Inga från Närke
Finns även små fåglar man sätter i krukans jord och så kvittrar fågeln när blomman är törstig=torr.

Nackdelen är att den kan börja mitt på natten när man sover annars var den bra, hade det i 2 blommor för att testa men tröttnade på att bli väckt.

Har övergått till sidenblommor, garderobsblommor och orkideer de är lättskötta alla för en som är som du glömmer att vattna eller vattnar för mycket. Bäst är att glömma vattna för dessa 2 sistnämnda, den första behöver ju inget alls naughty.gif
Bassam
Hej

Det är bada fel om du glömmer dom utan vatten eller om du ge dom mera vatten , men det är sämst om du ger dom mera vatten för att de ska ruttna . OBs det enkel sätt att vet om jorden fattas vatten sticka din fingar i jorden om den kommer ut med dy det bytteder att jorden behöver ingen vatten.

Crazy4Flowers
Tjockbladiga porslinsblommor är nog något för dig, dom är mycket lättskötta bara man inte övervattnar. Fast dom flesta gillar bäst lägen där det inte är så mycket sol. Enklaste sättet tycker jag är att känna vikten på krukan, man lär sig känna om dom behöver vatten eller inte om man är osäker. En blomma som hänger i ampel är inte så lätt att stoppa ner fingret i men att lyfta på krukan och känna på vikten är enkelt. (Eller så är det jag som är för kort) giggle.gif
Bassam
Hej

Tjockbladiga är sant de behöver lit skötsel under vinter tid , de behöver lite vatten varje 14 dagar eller mera och de behöver inte mycket näring , men under vår sommar höst tid behöver dom lite mera vatten.

OBs

Om man plantera i kokosnöt jord som kommer från kokosnöt skal , jorden blir mera volym när får dom vatten och deras volym blir mindre om de fattas vatten.

Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon