linda84
10-02-2010, 12:51
En kompis till mig sa att hon hört att man kan odla potatis i hinkar.
hmm tänkte jag genast. Praktiskt, men så börjar ja fundera.. är de verkligen så bra? täta hinkar är de så bra? 10 liter räcker det (och i så fall till hur mycket potatis?)? var i hinken ska potatisen sättas ner eftersom man sen ska "kupa" den antaratt man bara fyller på me mer jord i hinken!?
Å sen till en allmän fråga om potatis ja är novis på potatis och skulle vilja försöka se till att jag har egen färsk potatis till midsommar. hur gör jag då?
ni är så duktiga här så ja hoppas att nån ska kunna hjälpa mig iaf :-)
MirMaja
10-02-2010, 13:50
Hej!
Jag var potatisnovis förra året och satte potatis i hink! Det var 10 litershinkar, 1 potatis per hink och jag planterade så att jag hade en tredjedel av hinken kvar att fylla på jord i som kupning.
Jag tror jag hade litet dåligt tålamod för jag fick ganska små o inte så många potatisar, men smidigt var det ju!
Mina blev inte bra förra året, någon som vet vilken det bästa jord är?
Eva i Höga
11-02-2010, 14:59
Jag har satt potatis i hink en enda gång och det lyckades jättebra. 2 st blå mandel (tror jag det var) i en 10-liters hink, petade ner dem en bit i jorden och där fick de stå hela sommaren. Kollade bara att det var jord över dem och att de inte torkade för mycket. Potatisen blev jättefin men dessvärre har jag glömt av att göra om det.
ingrid fuxwall
11-02-2010, 23:12
Varje år sätter jag potatis i spänner och mjölkkartongen och sedan njuter jag av tidiga potatis
Hej
Det är bästa jord till potatis alla jord utan sandiga jord , jorden ska har förutsättning föreligger jord|mån och fukt och väldränerad .
H:Bassam
lorentz
12-02-2010, 13:11
Hörde talas om att man kan använda bildäck?? Man ska börja med ett däck och sätta potatisen i jorden när blasten sticker fram så fortsätter man med ett nytt däck och mer jord osv osv är det någon som har provat detta?
Eva i Höga
12-02-2010, 14:45
Nej, men jag tycker nog det se snyggare ut att odla i en hink.
Yvonne Holmgren
15-02-2010, 19:22
CITAT (linda84 @ 10-02-2010, 12:51)

En kompis till mig sa att hon hört att man kan odla potatis i hinkar.
hmm tänkte jag genast. Praktiskt, men så börjar ja fundera.. är de verkligen så bra? täta hinkar är de så bra? 10 liter räcker det (och i så fall till hur mycket potatis?)? var i hinken ska potatisen sättas ner eftersom man sen ska "kupa" den antaratt man bara fyller på me mer jord i hinken!?
Å sen till en allmän fråga om potatis ja är novis på potatis och skulle vilja försöka se till att jag har egen färsk potatis till midsommar. hur gör jag då?
ni är så duktiga här så ja hoppas att nån ska kunna hjälpa mig iaf :-)
Jag testade att plantera potatis i hinkar. Jag gjorde hål i botten och planterade potatis i vanlig planteringsjord. Stoppade bara ner dom ca 1 decimeter. Var sedan noga med att kupa. Det funkade jättebra!! Det blev inga jättemängder men känslan av egenodlad potatis var stor!!
Jag kan knappt vänta en dag till och har köpt ett par 'lite finare' stora plastkrukor som man kan ha inomhus utan att det ser för fult ut. Och jag har 4 stycken färdiggrodd potatis... (tänkte 2 stycken i varje hink)
Jag har ett inomhusrum som just nu är 4 plusgrader och får en del men inte jättemycket ljus (dock mer än garaget).
Jag kommer ändå att plantera dem då jag kan som sagt inte vänta

men någon som vet om det vore bättre att ha dessa krukor i det 4-gradiga rummet eller in i själva huset där det är ca. 20 grader?
salikons
18-02-2010, 17:18
Det fungera superbra. Jag sätter av sorten mimi varje år som jag köper på larsviken. 2 potatisar i varje 10 l hink. den sorten är bra för den får inte lika stor blast som andra sorter. Jag brukar använda vanlig plantjord eller såjord med mycket sand. Sedan ställer jag dem i växthuset och vips så har jag potatis tidigt.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.