Full version: Formklippta buskar
DalaMyran
Känner mig lite ensam i min passion att formklippa växter. Är inne på diverse Forumsidor och söker kunskap och inspiration men finner inga fler som jag. confused.gif
Det blir många exprement där hemma till grannarnas förvåningar. Har provat att stamma upp min gamla 30 åriga tuja, och klippt en annan i spiralform. Idegranenens stammar blev också klippt med försök till "bollar" i toppen.
Äppelträden har fått lite "Bonsai" utseende eftersom de blivit ganska låga och breda. Brudspireorna blommar tyvär lite dåligt eftersom dom buskarna också blir "lite rundare" whistling.gif
Man måste våga och kunna ta nya tag om resultatet inte blev så lyckat.

Nu är det iaf dax att anlägga en ny rabatt med diverse "bollarbuskar" mm.
Jag bor i zon 4-5 så Boxbom är uteslutet att plantera ute. Dessa står i kruka i förrådet vintertid.

Det ska väl finnas olika tujor, måbär kanske någon uppstammad syren mm
Rabatten kommer att vara ca 4 m X 3 m men i en trekant, intill stenplattorna fram till huset. Varför den just ska bli där är för att de flesta går över gräsmattan till och från ytterdörren. Tänkte lägga en sporadiska platt-gång där.
Då blir det en trekant över som lika gärna kan bli min nya rabatt naughty.gif

Finns det någon med tips om växtval, tillvägagångssätt vid anläggningen av rabatten eller tips om läsvärda siter.
Jag har böcker om beskärning av fruktträd och häckar, men det är mer former jag är ute efter.

Nu går vi mot våren och inspirationen börjar att sprudla.

Soliga hälsningar från dalarna tummenupp.gif
lorentz
Jag tror inte att man skall börja att formklippa. Det är lätt hänt att det går överstyr ? för min del så började det lite förstrött på några gamla, aldrig klippta snöbär..... dom blev riktigt snygga måste jag säga.Och som du säger, efter det så gick jag lös på Spirean, tog väl bort 3-4 dm dom blev också verkligen täta och fina.
Nästa projekt blir pyramidklippta Spireor i en sommarängsbetonad rabatt citrongula aklejor gula fresiarosor och vit dubbel prästkrage undrar om det stoppar där?
DalaMyran
Varför ska man inte börja formklippa om man har det intresset!
Du skrev att dina Snöbär och Spirean blev snygga, täta och fina smile.gif det är väl jättebra.
Visst får det inte gå äverstyr med massa figurer ect, som ett tivoli. Men fina former och med ansade buskar tycker jag är snyggt.
Pyramidklippta spireor till sommaren bravo.gif vad spännande.
Visa gärna några bilder på dina projekt.

tummenupp.gif Då är vi två med sekatörerna i högsta hugg iaf biggrin.gif
lorentz
Jag menar att om man börjar formklippa så blir nästan som ett gift, man provar lite trevande på en buske som man annars kanske skulle ha klippt ned.
Och efter det så finns det ingen återvändo.
Jag var upp till Hildasholm i somras ... har du sett vilka ovanligt klippta granar som finns där?
AgnesC
Jag gillar också formklippt, framför allt kontrasten som blir mellan det klippta och annat mer otuktat. Kan tipsa om något som jag gjort som inte direkt är formklippt, men väk klippt och format! Jag har mot en vitputsad vägg satt en rad avenbok. som jag har format till ett rutigt galler med en fönsteröppning mitt i, låter det begripligt? Idén kommer från uppspaljerade gamla frukträd man ofta kan se i engelska trädgårdar. Annars har jag smaragdtuja klippt i pyramidform, avenbok i samma form, måbär- liguster- o japanska spireaklot samt buxbomsklot. Gillar även mina dvärgsyrener Palibin som är på stam, hårt bollklippta kronor, gör likadant med klotkörsbär, dvs klipper in hårt.
DalaMyran
Lorentz, jag har också besökt Hildasholm. Det finns ett flertal fina buskar ect
Pratade lite med trädgårdsmästaren då jag var där.
http://www.hildasholm.org/Bilder/gallery/phgarden3.jpg
Lite förfallet resten av trädgården men kan bli hur fin som helst.

AgnesC, du har inte heller något album så jag kan få se era intressanta skapelser.
Ut och fota dem i vinteskrud så länge biggrin.gif

Tack för era svar. Jag blir bara ändå mer inspirerad bravo.gif
Peztis
Vill du ha inspiration så fanns det för mer än 25 år sedan en fasligt massa formklippt i Lunds Botaniska. Tyvärr har de inga bilder på sin hemsida.

Jag som inte är förtjust i formklippt höll på att bli galen på't! biggrin.gif

Fast det är klart, detta var för läääänge sedan, gick i mellanstadiet eller så, det kasnke inte ser likadant ut nu.
ingrids
I Botan i Uppsala har de väldigt snygga pyramidklippta granar. Annars är jag just nu mer inne på spaljering och andra sätt att få träd och buskar att ta mindre plats.
AgnesC
Apropå formklippt, har ni sett på Tv eller kanske till o med besökt Levens Hall? Googla på det får ni se! Det är minst sagt överväldigande och jag kan direkt säga att så långt tänker jag inte gå!
DalaMyran
Ja det finns många engelska trädgårdar, bilder och sådant på proffsiga parker.
Vad jag saknar är tips för amatörer som vill börja i liten skala, för oss utan trädgårdsutbildningar.
Tips på växter i mellansverige (zon 4-5) och lite ideer som ni själva gjort.

Tack för er respons thanks.gif
Bassam
Hej

Form klippt är inte för att plantor ser ut bra och snygg , form klippt betyder ger plantor form som tillåta sol och luften går bra genom plantor , speciel i Sverige som finns lite sol ,man ska väljer bra for som cup form eller pyramid eller KUNG Stol form , själv tycker jag att cup form passar bra Sverige.

H: Bassam
DalaMyran
Hej,

För mig är klippningen att se snyggt ut, att få en personlig trädgård och få skapa.
När jag klippte idegranen/busken kände jag mig som Piccaso, klippte några klipp, gick några steg tillbaka och begrundade mitt verk och sedan fortsatte.

Givetvis så klipper jag ur och föryngrar buskar så de ska trivas, så som "normala" människor förmodligen gör.
Cupform och Kungstol form vet jag inte ens vad det är crying.gif men är mycket villig att lära mig yes.gif
skogstroll
jag tycker formklippning är helt ok och kan verkligen vara jättefint. Blandar man det med övrig växtlighet så kan det bli en fin kombination. Jag har "formklippt" en rönn i trappen ned mot infarten till huset och det ser ju fint ut. Jag vill nog inte ha formklippt överallt men här och där är ju bara snyggt!
lorentz
Har en gammal AoT där man har ett reportage om ett slott i Frankrike.
Trädgården innehåller bara buxbom och klippta på ett sätt som är allt annat än rakt.
Föreställ er manshöga ovala, korvformade,amöbaliknande eller som maskar det är svårt att beskriva, på hösten har man ett evenemang där man ställer in ljus bland buxbomen. Parken är stor och har inte någon bestämd gräns för var den börjar eller slutar. Jag har försökt att googla efter denna park men har inte hittat något, antagligen skulle det gå bättre om man kunde franska
Bassam
hej
Boxbom och vintergrön träd tycker om form , men finns också flera buskar tycker inte om for men vi tvångar ibland forma dom.

OBS

Du kan googla på ( botaniska ) och ser fina bilder.

HelenJ
Googlar du på Topiary eller Topiarium får du hur många träffar som helst på framför allt engelska.

Här finns det en blogg som bara handlar om formklippning: http://formklippningtopiary.blogspot.com/
Bassam
Hej

Tack för den är fina sidan men också BOTANISKA är mycket duktiga på växter.

DalaMyran
Hej på er och tack för era inlägg thanks.gif

Helen, den länken har jag sparat i Mina favoriter.
Jag drömmer vidare meddans solen skiner här utanför.

Ha en fortsatt bra dag allihop.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon