Full version: Tjäldjup?
Solstorm
För ett tag sedan hörde jag att vi har mer än en meter tjäle här i Bohuslän. Jag blev förvånad att det var så mycket eftersom vi har ett ordentligt snötäcke. Finns det någon som har andra uppgifter? Hur djup tjäle är det där ni bor?
ingrids
Hm, enligt den uppgiften skulle ni ha djupare tjäle än i Umeå och det tvivlar jag nog faktistk på ...
Hittade just den länken som visar flera år samtidigt. 61,5 cm var det djupaste jag såg.
Solstorm
Jag är också tvivlande men vill inte ifrågasätta vad en auktoritet sagt förrän jag vet bättre.

När jag var liten så pratades det mycket om hur djup tjälen var. De gamla gubbarna höll noga koll. Nu för tiden hör jag nästan aldrig någon prata om det.

Å andra sidan så är det ju möjligt att vi har djupare tjäle än Umeå eftersom jag antar att snödjupet är så mycket större där.
Gossen Ruda
Om jag kommer ihåg rätt så gällde uppgiften tjälen under vägar och dom är plogade, oftast. Där går den djupare. Jag undrar dock hur man mäter tjäldjupet? man måste väl på något sätt borra sig ner och märka när motståndet minskar eller med ett ihåligt borr som tar upp en borrkrona.
ingrids
Det finns särskilda tjäldjupsmätare. Man borrar ett hål och sticker ner dem (som jag fattar står de sedan kvar i hålet) och så läser man av dem lite som en termometer.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon