Full version: Pulsatilla montana
Cissiluria
Hejsan!!

Köpte lite fröer över tradera, bl a Pulsatilla montana och vulgaris. Nu vet jag ju inte riktigt hur jag skall handskas med fröerna. Nån som har nåt gott råd om hur jag skall få hela min lindkulle bakom huset full med dessa vackra blommor? För det är ju min dröm och tanke. Skall de förkultiveras och hur isf... eller skall de sås direkt, när och var och hur djupt isf??

Tacksam för svar!

Mvh

Cecilia

ArtCECILIA

Svara hit!
Peztis
Från Impecta:

Backsippa

Stora, blålila sippor med ludna kronblad. Findelat bladverk. Förekommer vildväxande, men är fridlyst. Öppen, kuperad mark.

Information
Såtid: jan-maj / sep-nov
Grotid: 1-3 mån
Växtläge: sol
Blomtid: apr-jun
Höjd: 20 cm
Årighet: Flerårig
Zon: 7
Jan Lindgren
Hej!
Pulsatilla gror snabbt om fröna är färska annars så brukar det behövas en stratifiering.
MVH
Jan Lindgren

Hej!
Pulsatilla gror snabbt om fröna är färska annars så brukar det behövas en stratifiering.
MVH
Jan Lindgren
Cissiluria
CITAT (Jan Lindgren @ 10-02-2010, 17:21) *
Hej!
MVH
Jan Lindgren

Hej!
MVH
Jan Lindgren

Hur lång tids stratifiering, tror du? Och kan du ge mig en ungefärlig tid, när jag bör förså? Hur djupt skall jag så? Och kan jag sen plantera ut ev plantor i backen där jag tänkt mig dem? Den är i söderläge och borde väl passa utmärkt? Men den har ju inte några grävda rabatter, skall jag bara gräva gropar och sätta ner ev plantor? Vet du?

Mvh

Cecilia
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon