Kajsa
PÅ Allt om Trädgård/Rosor har vi en tråd med klätterrosor, då tänkte jag det tar vi en här också. Visa era klätterrosor !

Jag börjar med Bonica Cl.

Bonica Climbing är ca 3 m här efter sommaren, den har liksom rabattrosen Bonica svag doft.

Den är väldigt tuff som rabattrosen, zon 5. Aldrig frusit något här, det gör att jag gillar den.
Rosen kan få mjöldagg, svartfläck ibland. Färgen från rosa till vitt.

Den har klematis General Sikorski helt nära
Thé
Härligt Kajsa att du kämpar på, jag är inne i en svacka just nu. I vanliga fall brukar jag gå och titta på irisarna och snödropparna som sticker upp sina spetsar i rabatterna vid det här laget, men allt jag ser är snö och åter snö. Kan inte minnas en vinter med så här mycket snö, faktiskt...

Jag lägger in Albertine igen, det är den enda jag har bilder på som får den att se kalasfin ut smile.gif De andra är mer som pinnar än så länge.

Albertine, engångsblommande marsipanros, eller jag menar wichurana, kom 1921. Ska ha bra med växtkraft och bli 4 meter hög här i södra Sverige. Doftar gott och min har varit helt frisk under sina två år. Riktigt vassa taggar.
Eva i Höga
Kajsa, doftar Bonica? Har en klätterros som jag inte lyckats identifiera - kan ingenting om rosor men försöker lära mig - och den ser precis ut som på din bild. Den doftar underbart.
Kajsa
Åh så vacker Albertine var, förföriska bilder Thé. Vilken zon klarar den ? Hela Rosforum sover kan man säga, vi hoppas fler vaknar !

Eva, Bonica Climbing är samma ros som rabattrosen Bonica, den doftar svagt, i min zon 3 - 4 fryser den aldrig en cm, är vacker och tät, blommar hela sommaren, det värdesätter jag extra mycket. Det finns inga massor av remonterande klätterrosor/ zon 5. En zon extra gör den pålitlig, växer blåsigt här och blev stor på tre år.

All djup snö vi har 60 cm är säkert bra för alla våra rosor, dom är ombäddade. Förra vintern var det snö en lång tid men den var blöt långa perioder och en massa rosor fick klippas på våren. I vinter har det inte tinat på över två månader. Det ska bli spännande i vår och se när allt vaknar upp, hur alla växer klarat sig ?
Kajsa

Jazz, ett impulsköp på Plantagen för många år sedan. Växer skyddat här men jag är ändå förvånad att denna ros alltid kommer igen. Fick växtfnatt i sommar av allt regn och sedan fick alla blad svartfläcksjuka som jag stod och plockade bort, sedan kom nya friska blad till hösten. Jag skyller på allt regn som föll på kort tid.

Jazz är en Poulsen ros från 1986. Har läst att det är en " misslyckad Renaissance ros " den fick inte vara med i den gruppen, heter också That´s Jazz ! Doftar gott, är flott och blommorna varar länge. Blir normalt inte mer än en lagom stor klätterros här 2 - 3 m men inte så stor/yvig. Zon 3 - 4 ? Finns inte med i LÅG.
oliv
CITAT (Thé @ 11-02-2010, 09:13) *
Albertine, engångsblommande marsipanros, eller jag menar wichurana, kom 1921. Ska ha bra med växtkraft och bli 4 meter hög här i södra Sverige. Doftar gott och min har varit helt frisk under sina två år. Riktigt vassa taggar.

Undrar vad du gjort med din "Albertine" för att få den så blomrik på bara två år! w00t.gif Det har jag aldrig lyckats med.

Den blommar visst på fjolårsved, så jag hoppas på blommor på min i år (är inne på sitt andra år)...
Eva i Höga
Kajsa, nu har jag läst om Bonica Climbing och tror säkert det är den jag har. Har haft den i många år och den blommar som sagt hela sommaren vilket är härligt. Har flyttat den ett par gånger och den blommar ändå tacksamt.
Solstorm
Först en bild på min flammentanz, fast kameran ljuger. Egentligen så drar färgen mer åt cerise än vad bilden visar. Den har gett massor av nypon till rådjuren nu när de har svårt att hitta mat, fast egentligen så vill jag ju slippa rådjuren.
[attachment=47077:014.JPG]

En sympathie som har svingat sig flera meter upp i en björk. Den får nog stryk i vinter och får börja om att växa nerifrån. Den är högre upp i björken än vad man kan förstå av bilden. Längre ned finns det fler blommor.

[attachment=47078:018.JPG]
Thé
CITAT (oliv @ 11-02-2010, 15:52) *
Undrar vad du gjort med din "Albertine" för att få den så blomrik på bara två år! w00t.gif Det har jag aldrig lyckats med.

Den blommar visst på fjolårsved, så jag hoppas på blommor på min i år (är inne på sitt andra år)...

Din kommer säkert fint i sommar. Jag har inte gjort något särskilt, den står i nästan ren sandjord vilket är allt jag har att erbjuda (fast jag blandade något bättre i gropen när jag planterade den, rosjord, kanske), och den planterades en höst. På våren fick den kogödsel och blommade lite grann den sommaren (som du säger blommar den på fjolårsved), men mot slutet av sommaren sköt den fart och började växa. Våren efter fick den kogödsel och lite hönsgödsel och sedan kom blomsterprakten smile.gif Den har börjat växa sent båda åren, och jag tyckte inte att den blev så mycket större i år, faktiskt. Kanske är den sena tillväxten anledningen till att den är en zon 3-ros (tyvärr, kajsa).

Just det, jag har ägnat mig åt att vattna den också, på grund av min torra jord.
Ezereht
Awakening, (Probuzeni, 1935) står väldigt blåsigt hos mig. Den ska klara zon 5 men den gillar inte blåsten. Förra sommaren tog jag bort täckningen för tidigt, i år ska den få sitta på till JUNI !! Kanske jag lyckas bygga något glest vindsilande staket.. får se. Doftar gott, älskar blommorna. Det kommer blommor hela sommaren och hösten, men som sagt, för att vara klätterros är den inte så hög ännu ^^ .

Stackarn i juni efter jag klippt ner de flesta långa grenar som frystorkat i vinden.
Kajsa
Din Awakening ser pigg ut Ezereht, blommorna är mycket mer välfyllda än New Dawn. Frös den ner trots att du täckte den, eller du tog bort väven för tidigt ?

Vi tar Trier idag, en Myskros från 1904, Trier är en tysk stad där förädlaren kom ifrån.

Trier doftar in i köket på sommaren, en stark doft

Den blir ca 3 m hög, blommar långt in på hösten med tusen blommor. Alltid frisk.

Den svaga punkten är vår kalla framsida, trots att det är en zon 4 ros kan den frysa i botten här, så numera snor jag in den med dubbel vinterväv.
Ezereht
Jag tog bort vinterväven nån gång i maj, och så kom det en "vårstorm" som liksom frystorkade en del grenar fastän det inte var så jättekallt. Även röda vinbären for illa.
Kajsa
Det var något sådant som hände min stamros Louise Bugnet som jag hade haft ute en vinter, insvept i väv men jag tog bort den för tidigt och det kom ett riktigt oväder och så dog den.
Din klarade sig i alla fall ! Tycker att det är svårt veta när man ska plocka bort väven på våren, inte för sent/inte för tidigt ?
Kajsa

Henry Kelsey, en Kanadaros som kan växa i zon 7, Explorer serien från 1984. Rosen var min första Kanadaros och jag har haft den många år. Rosen doftar kryddigt och får klasar av blommor, blomman ofta vita streck i kronbladen. Färgen är lite gräll.

Nu senast står den i kanten av grönsakslandet där den blivit riktigt stor, så i höstas skar jag ner hela rosen radikalt jag vill att den börjar om, blir stor och yvig med tiden då den aldrig fryser något.

Nyponbild i oktober. Rosen blommar hela sommaren.
Ezereht
Jag har luktat på Henry Kelsey på plantskolan, och jag gillar verkligen doften. Men olika exemplar verkar dofta olika starkt, eller så är det olika väder.. jag vet inte. Men när man känner den är den härlig.
Kajsa

Etude, engelsk ros från 1965, ena föräldern är New Dawn. Min växer skyddat mot en södervägg och Etude har aldrig frusit, en zon 4 ros. Doftar gott och är för det mesta frisk, blommar om. Blev med åren väl stor så idag har jag klippt tillbaka den en del.

flouee
Åh, jag hoppas min etude överlever vintern - planterade henne i pallkragar och sedan kom vintern....
Kajsa
All snö skyddar säker din ros flouee, vi håller tummarna !

Vi tar två läckra klätterrosor som mitt hjärta bankar lite extra för, alltid varit svag för gul/oranga färger.

Goldener Olymp, ny här i våras och den växte bra och det bästa var att den inte fick en fläck av svartfläck eller annat otyg efter en mycket blöt sommar. Kordes ros från 1984, blir 2 - 3 m och det ska vara en zon 3 ros, min växer skyddat. Blommar hela sommaren. Doftar gott, mycket vacker färg.

Kordes Rose Aloha, också en Kordesros som kom 2004. Sagolikt vacker, jag har haft den några år och är så rädd om den så jag snurrar in den i vinterväv då den växer blåsigt här, en zon 3 ros men det kan visa sig med tiden att den är tuffare då den är så ny. Doftar starkt av frukt och den frisk.

I sommar stack den iväg med 3 m skott och där uppe kunde man ju inte snurra in den med väv, så det blir spännande i vår och se om dom skotten grönskar.

AnnammA
Jaha, här var Kajsa&c:o igång med klätterrrosor, och då får man väl lämna några bidrag(när det för en gångs skull inte är så seeeegt på forumet.)
Fyra favoriter i sommarskrud, men även i vinterskrud(innan överflödet av snö...)
Ha en skön helg!
Ezereht
Går wrams gunnarstorp upp till zon 5?
Kajsa
Enligt LÅG är Wrams Gunnarstorp en zon 4 ros !

Anna dina ros collage är underbara, det är Skåne rosor det, dom bara väller fram rose.gif
Det var ju där man skulle bo, suck !
AnnammA
CITAT (Kajsa @ 27-02-2010, 13:05) *
Enligt LÅG är Wrams Gunnarstorp en zon 4 ros !

Anna dina ros collage är underbara, det är Skåne rosor det, dom bara väller fram rose.gif
Det var ju där man skulle bo, suck !

Hej Kajsa!
Jag tyckar nog att dina rosor kämpar på bra med!!!
Jag planterade en "Trier" förra hösten, så den ser jag fram emot detta rosenåret.
Men den har inte blivit invirad som din, men växer rätt så nära huset i ett bra läge, och ser grön ut.

Kajsa
Trier kommer bli enormt stor i din zon Anna, så mycket växtkraft som den har här, det är nog min favorit mysk ros.

Vi tar en Austinros idag som har överraskat mig med råge, den blev mycket hög och har bara bra egenskaper, frisk.
James Galway köptes inte för att ha som en klätterros men drog på som ett skott och fick snart flyttas till ett annat ställe. Blir ca 2.5 m ev högre.

James Galway kom år 2000 och LÅG skriver zon 3 men det tycker jag stämmer dåligt, snarare zon 4 då den visat sig vara riktigt tuff här. Har frusit i botten en ggn vintern 06/07 men hämtade igen allt på en sommar, har haft den 6 år. Normala år fryser den inte ner, vi får se efter denna ?

Blommorna doftar mycket starkt och fruktigt som en Austinros ska göra, himmelskt vacker.
Växer lite skyddat, nordanvindarna kommer inte åt där den växer. Får många kraftiga grenar, blommar till sena hösten.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon