Full version: Amerikanska blåbär?
Christoffer
Nyligen läste jag i en bok att amerikanska blåbär skulle vara genmanipulerade!

Har ni hört något om det?
lorentz
Har själv amerikanska blåbär och blev inte glad när jag läste ditt inlägg.
Googlade och fann detta på Odla.nu
http://www.odla.nu/forums/lofiversion/index.php/t87089.html
Undrar om man kan komma undan genmanipulerat överhuvudtaget?
Ser att jag har skrivit manipulerat ska ju vara modifierat
Jan Lindgren
Hej!
Praktiskt taget alla odlade växter är på något sätt genmanipulerade. Vad är det för typ av genmanipulering du inte gillar? När det gäller blåbär så har det skett en selektion och hybridisering sedan början av nittonhundratalet. Det har även skett en spontan hybridisering i naturen. Förmodlingen har det även skett en del fördubblingar av kromosontalet vid olika tillfällen. En intressant korsning är Vaccinium angustifolium som har 2n och V. ashei som har 6n vilket tydligen gett fertila plantor med 4n, samma som V. corymbosum
MVH
Jan Lindgren
Christoffer
Ok, jag menade inte genmanipulerade grödor genom hybridisering, utan mera GMO, där människan har gått in och kanske tagit in en annan gen från något utanför några andra Vaccinium-arter.
Jan Lindgren
Hej!
Jag har aldrig hört talas om att någon fört in icke vacciniumgener i blåbär. Inga förädlare jag talat med eller några böcker om blåbär jag läst har någonsin nämnt den typen av genmodifiering. Jag har svårt att tro att det ens vore värt besväret att försöka. Ät mycket blåbär!
MVH
Jan Lindgren
Jan Lindgren
Hej!
Christoffer, det vore intressant att få veta vilken bok som påstår att blåbär har främmande gener.
MVH
Jan Lindgren
Mentha-Arvensis
Hej!
Man kan mena mycket med genmodifiering,
I detta fall ofta en korsning av olika arter.
Vaccinium Cyrombosum, Vaccinium Australe, Vaccinium Myrtilis o.s.v.
Men det skulle inte förvåna mig om dom lyckats smyga in GMOgenen i en av dom i alla fall.

Odon, Vilda blåbär, Trädblåbär, Trädgårdsblåbär och alla andra arter brukar korsas för olika syften.

Vad jag vet har ingen tryckt in gener från andra livsformer. biggrin.gif
ingrids
Mentha-Arvensis - vad är GMO-genen??
Mentha-Arvensis
CITAT (ingrids @ 15-02-2010, 15:32) *
Mentha-Arvensis - vad är GMO-genen??

Svårt att förklara, inoffecielt är det en gen som tillsätts i alla ätbara produkter som säljs som internationella grödor och får dessa att klara olika klimat bättre. Denna gen sprider sig dock mycket lätt mellan olika arter vilka då får missbildningar av olika svårighets grader.

Den offeciella versionen kan du bland annat läsa om här:
http://www.greenpeace.org/sweden/kampanjer.../gmo-och-miljon
ingrids
Ok, av att läsa det du länkar till samt använda mina tidigare kunskaper i ämnet drar jag slutsatsen att du övergeneraliserar och inte egentligen vet något om en GMO-gen som tillsatts i blåbärsbuskarna. Jag har tyvärr lite svårt för den sortens övergeneraliseringar.
Mentha-Arvensis
CITAT (ingrids @ 15-02-2010, 17:17) *
Ok, av att läsa det du länkar till samt använda mina tidigare kunskaper i ämnet drar jag slutsatsen att du övergeneraliserar och inte egentligen vet något om en GMO-gen som tillsatts i blåbärsbuskarna. Jag har tyvärr lite svårt för den sortens övergeneraliseringar.

Som jag skrev i mitt inlägg skulle det inte förvåna mig om det var så, inte att jag har bevis för det.

Om du t.ex. läser i en frökatalog att fröerna inte får odlas i ekologiska odlingar brukar dessa ha GMOgener.

Jag skulle kunna vidareutveckla det hela, men tycker det känns onödigt at tjaffsa.

Vad som kan sägas är att mycket av genmanipulation inte är någonting bra, men att det i vissa lägen är nödvändigt.
Jan Lindgren
Hej!
Det finns ingen GMO-gen. Vad man gör är att med olika tekniker ta en egen gen eller en gen från en annan art och sätta in den i organismens genom. Eftersom gener fungerar på samma sätt i alla arter så är detta möjligt. Det finns inga bevisade fall då detta är skadligt men man kan naturligtvis använda gener från giftiga växter och framställa ett giftigt blåbär. Frågan är bara varför skulle någon göra det?
MVH
Jan Lindgren
Mentha-Arvensis
CITAT (Jan Lindgren @ 15-02-2010, 18:38) *
Hej!
Det finns ingen GMO-gen. Vad man gör är att med olika tekniker ta en egen gen eller en gen från en annan art och sätta in den i organismens genom. Eftersom gener fungerar på samma sätt i alla arter så är detta möjligt. Det finns inga bevisade fall då detta är skadligt men man kan naturligtvis använda gener från giftiga växter och framställa ett giftigt blåbär. Frågan är bara varför skulle någon göra det?
MVH
Jan Lindgren

Ja blandade ihop GMO med något företag från usa med liknande förkortning.
Företaget har en patentera gen som tillsätts i allt detta företag säljer.
Ska försöka kommapå vad företaget heter. Dom säljer bland annat ris, majs och andra viktiga grödor dyrt till fattiga bönder.
Exakt vad det är för sorts gen eller vad den gör vet jag inte, men den verkar vara väldigt invasiv.
Återkommer med korekt information när jag vet mer.
Bassam
Hen

Man kan göra GEN blandning om man vill göra ny planta som har bättre på någon , tellexempel man kan göra ny planta från att blanda gen från planta som tåla mod med kall vädret men har dåliga frukter med planta som har bra frukter men har inte tålamod mot kall , vi kan få ny planta som tålamod mot kallt och har bru fruka.

H:Bassam
ingrids
Mentha-Arvensis, du tänker inte på vad det nu är för företag som gör mer eller mindre onödiga förändringar i grödor för att kunna söka patent på dem? Inte montserat men något i den stilen (om jag överhuvudtaget minns rätt). Det fenomen jag tänker på beskrivs rätt bra här. Sån't kan jag bli rejält sur på.
Jan Lindgren
Hej!
Att växtförädlare får en avgift av dem som utnyttjar sorten är en förutsättning för att vi ska ha någon växtförädling. De flesta sädesslag vi odlar i Sverige är sortskyddade, detsamma gäller fruktträd och många bärbuskar. Ingen är tvungen att köpa sortskyddade plantor. Jag har 160 olika äppelsorter och större delen är sorter som är över trettio år gamla. Dessa sorter får jag föröka. Nyare sorter är alltså förbjudna. Det tar mycket lång tid och kostar mycket pengar att få fram en ny äppelsort så jag tycker att det är rimligt att förädlaren tjänar en lite slant på varje äppelträd som görs. Det är inte tillåtet att lägga beslag på en gammal sort och begära avgifter på denna. Både patent och sortskydd är tidsbegränsade. Mellan 20 och 30 år. Vill något land undvika problem med sortskydd så kan de förädla växter i egen regi. Sverige har valt att kräva licenspengar från grödor som statliga institutioner tagit fram.
Det är värre med text och musik som är skyddade i sjuttio år efter tonsättarens eller författarens död.
MVH
Jan Lindgren
RibesRubusVitis
Ni tänker nog på Monsanto (Roundup mm), som även framställer GMO-grödor med resistens mot glyfosat.
ingrids
Jag tänkte på Monsant namnmässigt (tack!) men konceptmässigt inte på GMO utan på företag som utan att lagt ner (nästan) några egna resurser patenterar, eller försöker patentera, sån't som redan finns. Blev helt förbluffad, och hoppas att det inte är sant, när jag läste att någon försökte ta patent på jasminris.
Mentha-Arvensis
CITAT (ingrids @ 15-02-2010, 22:47) *
Jag tänkte på Monsant namnmässigt (tack!) men konceptmässigt inte på GMO utan på företag som utan att lagt ner (nästan) några egna resurser patenterar, eller försöker patentera, sån't som redan finns. Blev helt förbluffad, och hoppas att det inte är sant, när jag läste att någon försökte ta patent på jasminris.

Samma som jag tänkte på.
Kolla vad som hänt med mycke av den mexikanska majsen.
Jag vet att det finns dokumentärer om det.

Men jag tror dom är långt ifrån ensamma om detta fenomen.
Jag vet att det har förekommit experiment med sill(eller liknande fisk) gener på potatis här i sverige av något företag, men vet inte mer än så om det.

CITAT (Jan Lindgren @ 15-02-2010, 22:12) *
Hej!
Att växtförädlare får en avgift av dem som utnyttjar sorten är en förutsättning för att vi ska ha någon växtförädling. De flesta sädesslag vi odlar i Sverige är sortskyddade, detsamma gäller fruktträd och många bärbuskar. Ingen är tvungen att köpa sortskyddade plantor. Jag har 160 olika äppelsorter och större delen är sorter som är över trettio år gamla. Dessa sorter får jag föröka. Nyare sorter är alltså förbjudna. Det tar mycket lång tid och kostar mycket pengar att få fram en ny äppelsort så jag tycker att det är rimligt att förädlaren tjänar en lite slant på varje äppelträd som görs. Det är inte tillåtet att lägga beslag på en gammal sort och begära avgifter på denna. Både patent och sortskydd är tidsbegränsade. Mellan 20 och 30 år. Vill något land undvika problem med sortskydd så kan de förädla växter i egen regi. Sverige har valt att kräva licenspengar från grödor som statliga institutioner tagit fram.
Det är värre med text och musik som är skyddade i sjuttio år efter tonsättarens eller författarens död.
MVH
Jan Lindgren

För att fatta mig kort:
Förädlare är bra.
Galna proffesorer med napoleonkomplex är inte bra.
Solstorm
Att grödor är genmanipulerade skrämmer inte mig så mycket men jag tycker det är fruktansvärt med patenten på grödorna. Om någon köpt in sådant utsäde så kan den grödan pollinera grannens. Då kommer företaget och vill ha stora skadestånd från grannen som använder sin egen odlade gröda som utsäde året efter. Detta är fruktansvärt och ett försök att äga en en allt större del av allt utsäde som finns.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon