MirMaja
Hej!

Läst så många gånger att perlite är bra vid sådd, men vart köper man det?
Alba
Det finns där de säljer jord, växter mm.....handelsträdgårdar, Blomsterlandet
Laura
Jag köpte min på plantagen, men jag tycker att påsarna är lite små. Hade varit bra (billigare) att kunna köpa lite större säckar.
MirMaja
Jag var inne på plantagens hemsida men där fanns ingen Perlite? Hm. kanske får ringa o fråga...
Laura
Jo de borde ha det, speciellt nu när alla börjar att så... De har alltid haft det på Plantagen i Kungsbacka i alla fall. smile.gif
Skruttis
CITAT (MirMaja @ 11-02-2010, 12:03) *
Jag var inne på plantagens hemsida men där fanns ingen Perlite? Hm. kanske får ringa o fråga...

De lägger tyvärr inte ut hela sortimentet på hemsidan. no.gif
Tror säkert att de har Perlite.
Eva i Höga
Plantagen brukar ha men säkrare är nog Blomsterlandet. tummenupp.gif
Åsa, mälardalen zon 2
Och jag köper såjord färdigblandad med perlit, man klarar sig dock mycket bra även utan perlit så himla mycket bättre med perlit blir det ju inte ifall man sår de flesta vanliga växter. Fröer som kan ta upp till ett år eller kanske 2 så är det dock bra med perlit eftersom det ser till så det finns syre, torven sjunker ju samman efter några månader i värsta fall.
pebblelake
Jag beställde 200 l säckar på granngården MYCKET billigare än fjuttpåsarna i butiken.
Eva 33c
CITAT (pebblelake @ 11-02-2010, 18:51) *
Jag beställde 200 l säckar på granngården MYCKET billigare än fjuttpåsarna i butiken.

Hur mycket fick du betala för det?
pebblelake
CITAT (Eva 33c @ 11-02-2010, 19:01) *
Hur mycket fick du betala för det?

Kommer inte ihåg ,men det var mycket, mycket billigare än småpåsarna.
Jag var tvungen att beställa och vänta på en samleverans för dom hade det inte hemma.
Jan Lindgren
Hej!
Kolla Weibull. De brukar ha 100 literssäckar. Jag brukar åka ner till Hammenhög och köpa 10 i taget. Jag använder perliten till att blanda sticklingsmedium.
MVH
Jan Lindgren
pebblelake
CITAT (Jan Lindgren @ 11-02-2010, 19:26) *
Hej!
Kolla Weibull. De brukar ha 100 literssäckar. Jag brukar åka ner till Hammenhög och köpa 10 i taget. Jag använder perliten till att blanda sticklingsmedium.
MVH
Jan Lindgren

100 l var det nog jag köpte också blush.gif
MirMaja
Köpte lilla påsen på plantagen, dyrt var det...

Men jag har "bara planerat en liten odling" så det borde räcka sweatingbullets.gif

På påsen står att man ska blanda 20-30 % perlite i såjorden, räcker 10 % i jorden och som täckning?
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon