Full version: vad heter den här?
janajulia
En halvdålig bild, men tror växten är så pass vanlig att någon kan identifiera den ändå. Eller?

[attachment=47070:ok_nd.jpg]

Den kommer från en stickling jag fått, och hon jag fick den av sa att den helst växer längs med marken, att skotten vill breda ut sig åt sidorna. Jag har haft min som hängplanta istället, den har sett ut att stortrivas, frodas och ha sig, men idag gick en stor gren av, den hade blivit för tung och skavt mot krukkanten den hängde över. Jag satte den i vatten och hoppas på att kunna plantera på nytt, men hur ska jag egentligen göra för att de inte bara ska bli alltför tunga hängande grenar i fortsättningen?

Vill den ha stor kruka med mycke tjord runt, eller hellre lite trångt för rötterna?

Hoppas på svar,
tack!

Eva i Höga
Jag tror att det är en Vandrande jude (Tradescantia fluminensis) du har. Den ska vara lättodlad men jag tror att man bör toppa den ibland så inte grenarna blir för tunga. Då blir den också mer kompakt. De flesta har den nog hängande, men man kan även samplantera den med andra växter, det blir effektfullt. Har nog inte så stora krav men ska nog torka ut mellan vattningarna, får inte stå blöt om fötterna.
Peztis
Håller med om Vandrande Jude, finns i lite olika färgställningar.

Och den kan ränna iväg och bli rätt anskrämlig så att klippa ned den lite då och då är bara bra.
Nicci
CITAT (Peztis @ 11-02-2010, 10:54) *
Håller med om Vandrande Jude, finns i lite olika färgställningar.

Och den kan ränna iväg och bli rätt anskrämlig så att klippa ned den lite då och då är bara bra.

Japp det är en vandrande jude kan vara lite kuriosa att veta om denna vxt.Gamalt tillbaka sas det att den bringar otur till den man gav den till om man ''manade in'' önskan i vxt innan...tror nog inte det är ngn större fara.../Nicci
Peztis
En lite OT-fråga... funkar bevattningsslangen på bilden i trådstarten?

Om jag minns det rätt så ska kärlet med vatten vara högre än växten eller lika högt, som det ser ut nu så suger bevattningskärlet åt sig vattnet från blomkrukan istället (missfärgat vatten - om det inte är gödning, förstås!) biggrin.gif

Fast jag har kanske fel...
Ulf Eliasson
Växten heter zebrablad (Tradescantia zebrina) och kallas ibland vandrande judinna. Din planta tillhör sorten 'Discolor'.

Vandrande jude (Tradescantia fluminensis) har gröna, ibland vitrandiga blad.

evaisa
Å vad söta!
janajulia
CITAT (Peztis @ 11-02-2010, 19:15) *
En lite OT-fråga... funkar bevattningsslangen på bilden i trådstarten?

Om jag minns det rätt så ska kärlet med vatten vara högre än växten eller lika högt, som det ser ut nu så suger bevattningskärlet åt sig vattnet från blomkrukan istället (missfärgat vatten - om det inte är gödning, förstås!) biggrin.gif

Fast jag har kanske fel...

Hej,

jodå, alla mina växter fick såna där slangar och levde på intravenös bevattning under tre veckor över julen, och alla äskade det! Vattnet blev skitigt i behållarna, men de hade en vattennivå högre än krukan, och växterna torkade iallafall inte ut. Så på något vis gick det ihop. Som sagt, de stortrivdes, ett hett tips om du ska åka bort!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon