|
hallonberga
11-02-2010, 12:54
hej jo jag undrar bara om det är någon som vet hur man tar tomat frö från sina egna tomater? för förra året så torkade jag kärnorna bara, funkar det? jättetacksam för svar  mvh Caroline
Crazy4Flowers
11-02-2010, 13:04
Vad jag föstår så ska det gå bra, men man ska nog gärna försöka få bort fruktköttet från fröerna innan man torkar dom.
hallonberga
11-02-2010, 13:10
CITAT (Crazy4Flowers @ 11-02-2010, 13:04)  Vad jag föstår så ska det gå bra, men man ska nog gärna försöka få bort fruktköttet från fröerna innan man torkar dom. ok på så vis haha det gjorde jag ju så klart inte
Gör så här för att få bort det groningshämmande fruktköttet: Skrapa ur fröna i ett glas och häll på lite vatten. Låt stå något dygn. Häll av vattnet (använd en liten sil om du vill) och häll fröna på en bit hushållspapper, lägg en bit tillovanpå och sedan så gnuggar du dem någotsånär rena. Häll tillbaka dem i glaset och på med nytt vatten. Låt stå ca ett dygn till, byt gärna vatten några gånger. Häll ur vattnet och häll upp fröna på en nbit hushållspapper igen, sprid ut dem. Låt torka.
Så dem eller lägg i ett kuvert för lagring.
Så brukar jag göra och det funkar jättebra för mig när fruktköttet ska bort från fröna. Andra häller bara upp fröna i ett glas med vatten och låter stå. Till slut kommer fruktköttet att ruttna/mögra och flyta upp medan fröna ligger kvar på botten. Häll då av vattnet, skölj och häll ut på papper för torkning. Denna metod tar nog lite längre tid.
hallonberga
11-02-2010, 14:18
CITAT (Peztis @ 11-02-2010, 13:54)  Gör så här för att få bort det groningshämmande fruktköttet: Skrapa ur fröna i ett glas och häll på lite vatten. Låt stå något dygn. Häll av vattnet (använd en liten sil om du vill) och häll fröna på en bit hushållspapper, lägg en bit tillovanpå och sedan så gnuggar du dem någotsånär rena. Häll tillbaka dem i glaset och på med nytt vatten. Låt stå ca ett dygn till, byt gärna vatten några gånger. Häll ur vattnet och häll upp fröna på en nbit hushållspapper igen, sprid ut dem. Låt torka.
Så dem eller lägg i ett kuvert för lagring.
Så brukar jag göra och det funkar jättebra för mig när fruktköttet ska bort från fröna. Andra häller bara upp fröna i ett glas med vatten och låter stå. Till slut kommer fruktköttet att ruttna/mögra och flyta upp medan fröna ligger kvar på botten. Häll då av vattnet, skölj och häll ut på papper för torkning. Denna metod tar nog lite längre tid. Tack så mycket för detta tips  !!! satt och fundera på hur sjutton jag skall bära mig åt haha
DykUnderYtan
11-02-2010, 14:50
Jag har bara brett ut mina tomatfröer på en bit hushållspapper och låtit dem torka där. Sen när det är dags att så dem tar jag dem direkt ifrån pappret och stoppar i jorden, har fungerat hur bra som helst.
CITAT (DykUnderYtan @ 11-02-2010, 14:50)  Jag har bara brett ut mina tomatfröer på en bit hushållspapper och låtit dem torka där. Sen när det är dags att så dem tar jag dem direkt ifrån pappret och stoppar i jorden, har fungerat hur bra som helst. Ja, tomater verkar inte vara sååå känsliga och jag antar att det är mest för att det inte ska mögla eller så. Jag vet inte, det där var i alla fall så jag har lärt mig av någon tomatexpert någongång. Jag vet att jag ibland har skurit upp köpta tomater som varit fulla med små grodda frön INNE i tomaten redan! Men vissa fröer har ju groningshämmande ämnen runt fröet som måste bort och då funkar i alla fall "lägga i vatten-gnugga-vatten igen-torka-metoden".
hallonberga
11-02-2010, 17:09
CITAT (Peztis @ 11-02-2010, 15:51)  Ja, tomater verkar inte vara sååå känsliga och jag antar att det är mest för att det inte ska mögla eller så. Jag vet inte, det där var i alla fall så jag har lärt mig av någon tomatexpert någongång. Jag vet att jag ibland har skurit upp köpta tomater som varit fulla med små grodda frön INNE i tomaten redan!
Men vissa fröer har ju groningshämmande ämnen runt fröet som måste bort och då funkar i alla fall "lägga i vatten-gnugga-vatten igen-torka-metoden". hur vet man när fröna i tomaten är färdiga??
Solstorm
11-02-2010, 17:37
CITAT (hallonberga @ 11-02-2010, 17:09)  hur vet man när fröna i tomaten är färdiga?? Jag brukar ta dem när tomaten är väl mogen och nästan börjar skrumpna.
CITAT (Crazy4Flowers @ 11-02-2010, 13:04)  Vad jag föstår så ska det gå bra, men man ska nog gärna försöka få bort fruktköttet från fröerna innan man torkar dom. Jag har själv gjort detta flera gånger o det har funkat var gång.Dock är det som tidigare inlägg skriver att du måste vara jättenoga med att ta bort fruktköttet innan du sår - blir bara tråkigheter annars.Finns det nu fast de torkat kan du bara pilla bort det lite försiktigt/Nicci
ingrid fuxwall
11-02-2010, 23:10
CITAT (DykUnderYtan @ 11-02-2010, 14:50)  Jag har bara brett ut mina tomatfröer på en bit hushållspapper och låtit dem torka där. Sen när det är dags att så dem tar jag dem direkt ifrån pappret och stoppar i jorden, har fungerat hur bra som helst. Precis så gör även jag och när jag sedan sår fröna nästa vår så gror de så bra, även om jag inte plockat bort pappret
Crazy4Flowers
12-02-2010, 07:47
Testa att tvätta kärnorna i varmt vatten i en kaffesumpsil (jag använder den till det) antar att det är en sil för att sikta med, en av järnnät. Gnugga runt dom, får du då bort fruktköttet?
Anja Danmark
12-02-2010, 07:57
jeg har brugt modellen med husholdningspapiret i omkring 20 år, og ca. 95% af mine frø spirer, så det er vel, som det skal være...
Har forsøgt med den anden metode med at gære/jäsa frøene, men de rådnede for mig, så jeg fortsætter bare, som jeg plejer.
Hvis man ikke synes, at spireprocenten er i top, kan man jo bare så lidt ekstra frø - der er som regel nok af dem!
mvh Anja
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|