Skutskar
Jag planerar för fullt för min blivande dammanläggning (och trädgårdsjärnväg, Exempel på trädgårdsjärnväg ). Dammen får inte bli för bred (för att få plats i en 180 grader kurva) och därmed inte så djup heller. Jag har läst att om man ska ha fiskar i bör man ha minst 150cm djup. Om man istället skulle ha cirkulationspump på botten och en doppvärmare kan man ha grundare damm då? Kanske 100-120cm istället utan att det blir fiskpinnar av det hela eller är det något annat som skall läggas in i beräkningarna?

Sedan det här med dammfolie, vad använder ni? Är en 0,5mm plastfolie tillräcklig eller måste man använda en (dyr) 1mm gummiduk för att vara på den säkra sidan när det gäller sönderskavning av is och stenar mm? Jag vill helst komma så billigt undan som möjligt när det gäller dammbygget och satsa kulorna på trädgårdsbanebygget istället men dumsnål vill man ändå inte vara och behöva göra om dammen inom de närmsta åren.

Jag bor f.ö. i zon 4

Patrik
Virgo
CITAT
(för att få plats i en 180 grader kurva)

Jag gillar dessa kurvor laugh.gif

Ta gummiduk och läs här för bra info.
kerstin z5-6
jag har dammfolie i z 5-6 sedan- 6 år
går fint.Det finns olika kvaliteer på den med- smile.gif
ÅsaF
Om du inte ska ha fiskarna kvar i dammen på vintern så behöver du inte ha så jättedjup damm men jag skulle rekommendera att inte ha grundare än 50 cm om dammen står väldigt mycket i solen eftersom det kan bli för varmt för fiskarna annars.

Ska fiskarna vara kvar även på vintern så bör du ha minst 1,5 meter djupt, annars måste du nog ha nån form av cirkulation eller värme som gör att dammen inte fryser.
MariaS
.
Sollan
Vårt dammdjup ligger på mellan 10 - 120 ca. På hösten lägger vi ned en doppvärmare som slår på när det blir mycket kallt för att undvika bottenfrysning. Dessutom en liten syrepump som får gå hela vintern, förutom att det syresätter vattnet medverkar det också till att undvika bottenfrysning.
Och som kronan på verket lägger vi i en frigolitskiva med "skorsten" av VP rör. Detta gör att giftiga gaser kan dunsta.

Det har fungerat mycket bra och kan vara värt att pröva. Rekommenderar guldfisk som klarar av låga temperaturer och inte heller blir för stora...
/sollan
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon