|
Denna kalla vinter när februarisolen börjar gassa och marken är djupfryst inser jag att jag måste skydda fler vintergröna växter än vanligt mot vårsolen! Jag har försökt få tag på större och mer prisvärda alternativ än Weibulls skuggväv i jute (79 kr för 1,2 x 2,8 m!). Lord Nelson har tidigare haft "vinterväv", men den har utgått. Nån som har några tips?
lenaandersson
11-02-2010, 20:10
Jag tar alltid det jag har, allt från lakan och gamla överkast mm.
stensätter
18-02-2010, 18:15
Hej! Hänger på tråden med en fråga. Går det bra att täcka med vanlig fiberduk?
MVH Stensätter
Ezereht
18-02-2010, 19:51
Det går nog men den går lätt sönder.
CITAT (josohl @ 11-02-2010, 14:37)  Denna kalla vinter när februarisolen börjar gassa och marken är djupfryst inser jag att jag måste skydda fler vintergröna växter än vanligt mot vårsolen! Jag har försökt få tag på större och mer prisvärda alternativ än Weibulls skuggväv i jute (79 kr för 1,2 x 2,8 m!). Lord Nelson har tidigare haft "vinterväv", men den har utgått. Nån som har några tips? kolla via trädgårdsföreningen det brukar alltid finnas i din närhet.De har ju billigare och dessutom brukar man kunna köpa efter ''meterbehov'' fast har du inte ngn sådan i närheten finns det oftast ngt att ta till lakan etc/Nicci
Trädgårdsföreningen? Det är väl en park i Göteborg? Eller menar du Trädgårdsamatörerna?
Fiberduk tror jag är tveksamt, den gör ju att det blir ännu varmare under, den används ju annars till att få bättre odlingsklimat (=varmare) vid odling på friland. Skuggväv vill man ju skall göra det kyligare så att inte de vintergröna inte luras öppna alla sina andningskanaler och torka ut inifrån (eftersom de inte kan suga upp vatten ur den frusna jorden).
theseraphim
25-02-2010, 12:30
juteväv? Hör med någon privat plantskola eller gardencenter så kan de kanske ordna en rulle åt dig via yrkesodlarvägar.
Hittade just jutevävsrulle 1 m x 100 m (!) för 575 kr + 150 kr frakt och exp. Bra pris per kvadrat (7,25 kr/kvm mot Weibulls 23,50 kr/kvm), men kanske lite mer än man behöver själv... http://www.skogma.se/Servlet?Servlet?page=...001&sort=52
theseraphim
25-02-2010, 12:55
tror det kan bli svårt att hitta något därimellan tyvärr så det oftast bara finns antingen på rulle eller i småförpackningar.
CITAT (josohl @ 25-02-2010, 12:50)  Hittade just jutevävsrulle 1 m x 100 m (!) för 575 kr + 150 kr frakt och exp. Bra pris per kvadrat (7,25 kr/kvm mot Weibulls 23,50 kr/kvm), men kanske lite mer än man behöver själv... http://www.skogma.se/Servlet?Servlet?page=...001&sort=52Man kan ju gå ihop också... Såg att du bor i Göteborg? Jag behöver också något typ av täckmaterial, men hur pass bra är juteväv i jämförelse med vinterväv?
Vinterväv har jag inte alls hittat, har frågat på ganska många ställen. Lord Nelson har tidigare haft "vinterväv", men den har utgått. Juteväv är bra som vårsolsskydd som jag har förstått det, andas bra men ger ändå skugga. Juteväv säljs ju även som "skuggväv".
theseraphim
26-02-2010, 11:31
CITAT (josohl @ 26-02-2010, 10:05)  Vinterväv har jag inte alls hittat, har frågat på ganska många ställen. Lord Nelson har tidigare haft "vinterväv", men den har utgått. Juteväv är bra som vårsolsskydd som jag har förstått det, andas bra men ger ändå skugga. Juteväv säljs ju även som "skuggväv". Nelsons vinterväv har utgått ur sortimentet i år beroende på för låga säljsiffror men juteväv är jättebra. det finns ett företag som heter HPJ trading som säljer mycket dukar på rulle.
CITAT (josohl @ 26-02-2010, 10:05)  Vinterväv har jag inte alls hittat, har frågat på ganska många ställen. Lord Nelson har tidigare haft "vinterväv", men den har utgått. Juteväv är bra som vårsolsskydd som jag har förstått det, andas bra men ger ändå skugga. Juteväv säljs ju även som "skuggväv". Jag skulle kunna tänka mig att köpa en halv rulle juteväv från ditt förslag (1x100m), om du vill gå ihop! Då har man iaf väv så det räcker ett tag
HPJ trading säljer bara till grossister. Mölnlycke garden center köper dock av dem, de har juteväv och skuggväv hemma.
flouee: trevligt förslag, jag känner mig dock lite stressad eftersom det skall bli supersoligt hela nästa vecka redan, tror inte jag hinner beställa en rulle.
CITAT (josohl @ 26-02-2010, 14:25)  HPJ trading säljer bara till grossister. Mölnlycke garden center köper dock av dem, de har juteväv och skuggväv hemma.
flouee: trevligt förslag, jag känner mig dock lite stressad eftersom det skall bli supersoligt hela nästa vecka redan, tror inte jag hinner beställa en rulle. Ok, säg till om du ångrar dig! Vad kostar väv på Mölnlycke Garden center?
Kom just från Mölnlycke garden center, de hade Lord Nelsons juteväv 1,2 x 3 m för 99 kr Dessutom hade de vinterväv från Videx (tyskt) 1,5 x 5 m för 69,50 kr. Den såg bra ut och var väldigt lätt, så jag slog till på 3 st!
Blev du nöjd med vinterväven från Mölnlycke?
Tydligen finns vinterväven inte på Bogrönt längre, verkar som om leverantören slutat tillverka.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|