01550n
Hej alla glada!

För en vecka sedan planterade jag en del av mina fröer för iår. Jag började med: Vildtomat, 100% femenin gurka, vattenmelon, sockermelon, jättemelon och lite chili. Nu har det flesta kommit upp ur jorden rolleyes.gif
Tjohoo! Ska även plantera banan, smultron spenat, och lite annat smått å gott^^

Men frågan lyder: Om jag inte använder någon form av extra belysning, kommer plantorna skena iväg och blir rangliga och konstoga?

Måste man ha belysning på dem? Om ja, vad gör belysningen. Växer dem fortare eller blir dem bara starkare?

Har surfat runt lite och hittat LEDbelysning för växter, growspot. Någon erfarenhet i från växtbelysning?

Jättemånga tack på förhand! smiley_small_hug.gif
Anja Danmark
Der er rigtig mange tråde her i forumet, som handler om netop det - har du være rundt her?

mvh
Anja

- og rigtig mange meninger også...
Peztis
Spenat kommer du nog att hinna äta av innan den ska planteras ut, det är normalt sådant man dirketsår enl mina erfarenheter... smile.gif

Ljuset både ute och inne nu är väldigt svagt och det lyser inte så länge än. Därför behövs tillskottsbelysning. Utan detta får du svaga och rangliga växter. OK, jag har de flesta åren inte haft extrabelysning och det har funkat ändå men det är ju inte sååå skoj med ihoptrasslade rangliga små groddar som kladdar ihop i varandra och lätt går sönder när man skolar om dem. Med extraljus blir de kraftigare och kompaktare.

Vad gälle belysning så är det en fråga om ekonomi, vad du är beredd att betala. Det går bra med starka lågenergilampor eller lysrör ca 10 cm ovanför sådden. Vill du betala mer finns det LED.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon