Hej! Jag håller på och planerar vilka nya växter jag ska plantera iår och det enda jag inte kommer på är vilka höga bakgrundsväxter jag ska använda.
Så jag vill gärna ha tips på några som passar ihop med bla lavendel och stäppsalvia och som blir mellan 1-2m höga.
*Det ska alltså vara perenner och jag bor i zon 5:)
Menar du ett-åriga eller perenner? Verbena bonariensis är min absoluta ettåringsfavorit, snygg ihop med de som du nämnde. Går ju att övervintra om man ids. Narcisstobak, vit, för doftens skull.
Perennfavorit bland de högväxta är absolut Sanguisorba officinalis, blodtopp, den blir upp till 2 m. Namnsorten Tanna tror jag blir lägre. Har du tänkt på vackra gräs som Molinia "Karl Foerster" och "Transparent"?
Det finns rosor för zon 5 också, fråga på rosforum, "Rosor" heter det här på odla.nu.
Gudrun i Göteborg
11-02-2010, 17:18
Vad tror du om riddarsporre och/eller iris?
pebblelake
11-02-2010, 18:42
CITAT (AgnesC @ 11-02-2010, 15:08)

Perennfavorit bland de högväxta är absolut Sanguisorba officinalis, blodtopp, den blir upp till 2 m. Namnsorten Tanna tror jag blir lägre. Har du tänkt på vackra gräs som Molinia "Karl Foerster" och "Transparent"?
Väldigt vacker och lättskött synd att den frösår sig så förbenat.
Frideborg
11-02-2010, 21:56
Hej!
Tror att du skulle gilla vit höstflox.
Det lyser upp och är en vacker form till dina övriga blommor.
De är tacksamma.Finns både dubbla och enkla.
mvh Frideborg
Tack för svaren!
Kul med tipset rosor, det hade jag aldrig tänkt på men det blir nog kanon!
Höstflox har jag aldrig sätt eller hört talas om förut bara tex kuddflox, men den var ju jättefin och ganska bra höjd också om jag tar någon högre ros till
Lite förslag på Större perenner som går i Zon 5.
Aruncus Dioicus Kneifii ( Plymspirea-vit) 150 cm. är släkt med årets perenn.
Baptisia Australis (Färgväppling Blåd9 100 cm.
Cimicifuga ramosa Pink Spike 150 cm
Dictamnus Albus Fraxinella ( Moses brinnande buske) 100 cm
Iris Ensata Ogi-no-mato 90 cm
leucamthemum superbum Wirral suprem ( Jätte prästkrage) 80 cm
Miscanthus sinensis Gold Bar ( japanskt prynadsgräs) 100-120 cm
Thalictrum delavyi Hewitt´s Double ( Violruta) 150 cm
Thalictrum Elin 250 cm
Thalictrum Rohebrunanum Korea (koreansk Klockruta) 150 cm
Hoppas att något av dessa kan passa till din rabatt.
ingrids
12-02-2010, 09:32
Pebblelake - jag trodde Transparent var frösteril? Annars riskerar jag gräs i hela rabatten ...
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.