eugenia
Jag har Morkullor ca 100 m från vårt hus. De har suttit i en grupp och huttrat i ca tre veckor. Idag är det 11 feb och många veckor kvar till våren verkar det som. Varför kommer Morkullorna så tidigt för att häcka? Här finns ju varken mat eller skydd, bara snöiga fält. (Jag bor väldigt öppet) De sitter och trycker och låter sig snöas över ibland. Undrar just vad de äter? Är det här ett normalt beteende för Morkullor? Ska man mata dem?
Myosotis
Är du säker på att det är morkullor? Låter nästan som rapphöns tycker jag med tanke på öppna fält, trycka i grupp och låta sig översnöas. Det händer dock att enstaka morkullor övervintrar, men de brukar vara ensamma och hålla till mer i skogen.
eugenia
Jo, det är nog fasiken rapphöns tror jag när jag zoomat min bild som jag tog för några veckor sedan. Att jag trodde det var Morkulla beror på att jag tog in en skadad "Kulla" en vinterkväll för något år sedan och den gången var jag säker. Fantastiskt vacker var den med sina stora mörka ögon, som marsvinsögon nästan. Ja ja rapphönsen har det väl inte bättre ändå. Jag tycker synd om djuren när snöstorm följer på snöstorm.
Myosotis
Japp! tummenupp.gif Rapphöns. De är anpassade för att övervintra här, annars hade de varit flyttfåglar.
Jag tycker rapphöns är sötare, men visst är morkullor häftiga, med ögonen nästan i nacken!
zaaritha
Ge dem mat!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon