Full version: Plocksallat
Christa
Hur tätt brukar ni sätta plocksallat? Jag gjorde en intressant upptäckt förra året.
officinalis
Enligt såanvisningarna utan närmre eftertanke.
Vad gjorde du för upptäckt?
Christa
Jo jag har sått dem i en rad som jag sett andra göra utan att läsa på förpackningen. Där står 25 cm plantavstånd så förra året drev jag upp plantor i krukor och satte som jag gör med huvudsallat.

Det blev något helt annat! Man kunde inte tro det var samma sort. Jösses vilka blad!
Tulipanaros
Jo, trädgårdsböcker (Truedsson t.ex., tror jag) brukar numera rekommendera att odla plocksallat som solitära plantor; godare smak och vackrare växtsätt. (Skillnaden är att huvudena inte knyter sig som på huvudsallat.) Jag gör så med en del, men jag tycker också att det är praktiskt att odla plocksallat på traditionellt vis, dvs. så att man kan klippa och få nytt på samma planta. (Solitärerna skördar jag oftast som huvudsallat, dvs. hela plantan på en gång, även om man förstås kan knipsa blad på dem också.) Jag är dessutom usel på att så i omgångar. smile.gif
Men jag håller med om att det är ett bra alternativ!
Christa
CITAT (Tulipanaros @ 14-02-2010, 09:11) *
Jo, trädgårdsböcker (Truedsson t.ex., tror jag) brukar numera rekommendera att odla plocksallat som solitära plantor; godare smak och vackrare växtsätt. (Skillnaden är att huvudena inte knyter sig som på huvudsallat.) Jag gör så med en del, men jag tycker också att det är praktiskt att odla plocksallat på traditionellt vis, dvs. så att man kan klippa och få nytt på samma planta. (Solitärerna skördar jag oftast som huvudsallat, dvs. hela plantan på en gång, även om man förstås kan knipsa blad på dem också.) Jag är dessutom usel på att så i omgångar. smile.gif
Men jag håller med om att det är ett bra alternativ!

Jag plockade med början nerifrån. De växte sedan upp och blev halmeterhöga men var fortfarande goda. När jag inte hann med att äta i samma takt som de växte så skördade jag hela plantan och åt upp stocken också. Mycket god faktiskt.

Sedan vad som är traditionellt kan man ju fundera över. På påsen står det ju plantavstånd 25 cm. Det är bara det att vi odlare ofta inte observerat det. Sedan finns det ju mycket mellan 0,5 och 25 cm. Hur tätt brukar du sätta dina när du gör det "traditionellt"?
Malin_MeL
jag brukar ha ca 10-15 cm emellan, de brukar bli ganska kraftiga tycker jag, men jag plockar oxå bara blad från dem
Tulipanaros
Med "traditionellt" menar jag nog "som min mamma brukade göra"... smile.gif Dvs. så tätt så att det blir en tät häck av dem, några centimeter mellan fröerna, och lite bredsått. Truedsson rekommenderar, om jag minns rätt, att blanda alla sina sallatsfröer i en påse, förodla dem en och en till några centimeters storlek, och sedan plantera ut dem med samma rad- som plantavstånd, med varannan rad ett halvt avstånd förskjutet. Det blir mycket vackert om man har sallat av lite olika färger, rött, ljusgrönt, mörkgrönt, krus- och slätbladiga etc! Och så gör jag helst; enda kruxet är som sagt det där med att förodla och plantera ut kontinuerligt... Sedan är det ju inte alla sorter som blir så grova och beska de blir om de får stå.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon