Bilbo i Trollbäcken
Jag bor i Mälardalsområdet (zon 3) och ha i min trädgård både ett antal 10 år gamla syrenbuskar samt ett antal nyare (1-3 år) Det är Bondsyrener och parksyrener och en uppstammad.

Jag har gjort mycket med jorden sedan jag flyttade in för 3 år sedan med att förbättra jorden. Första året var jag generös med näring (Blåkorn) och på sensommaren beskar jag de äldre buskarna eftersom de var glesa.

Jag inså att blomningen förmodligen skulle utebli kommande sommar. Nu har jag inte beskurit buskarna på 2 år men de blommar trots detta inte med en endaste syren blomma.

Vad kan detta bero på? Jag är noga med att tillföra kompost i jorden, gräsgödsel på sommaren men har inte helgödslat med Blåkorn längre. Buskarna står alla i full södersol.

Kan jag ha tillfört för mycket näring? Hur får jag njuta av blommor på mina syrenbuskar? Mycket tacksam för tips! smile.gif
Christer i Falköping
Beskär man sent på året, kan det ta några år innan den blomar igen. Så jag tror att de kommer att blomma till kommande vår. Min syrén häck uppförde sig likadant.
Christer.
Åsa, mälardalen zon 2
Om de har vuxit en hel del så har du nog gödslat lite för mycket och växterna har satsat på tillväxt och inte blomning. Låt bara syrenerna vara, syrener brukar inte kräva så mycket gödning och skötsel, kanske lite vatten någon gång då det är riktigt varmt och torrt ute. Låt syrenerna sköta sig själva då brukar blomningen komma.
BELLA
En stilla undran...
Är det inte så att vissa år uteblir blommningen? Inte i somras, men förra sommaren blommade inte mina syrener och fler jag pratade med här i trakten (södra norrland) berättade samma sak! Är det så eller? Det var massor av knoppar i syrenerna men de kom aldrig igång med blomningen utan torkade in på nåt sätt.
Bilbo i Trollbäcken
Hej alla! Ville bara säga att efter min beskärning tog det två år innan dom kom igen men nu! Olala! Vilken Syren prakt! Vad jag gör för att behålla buskighet och minska risken för glesa fula buskar utan att riskera blomningen till året därpå är att jag underhållsbeskär, alltså tar bort ca 50% av 3-4 stycken av grenarnas längd så att det kommer nya skott och "buskar till" syrenen men att det samtidigt finns kvar obeskurna grenar med blommor till året därpå.

Kan man leva utan Syrener?
ängsvädd
Jag varken beskär eller gödslar mina syrener som växer i lerjord. De blommar varje år, men de är inte så stora. Om de blir för stora kommer jag självklart att beskära dem men så sparsamt som möjligt för blomningens skull. Den gödning de får är naturligt nedfallna löv och vissnat gräs, rådjursgödsel mm - jag tillför inget sådant material.

Jag tror det tar ganska lång tid innan effekterna av blåkorngödslingen avtar.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon