evachris
12-02-2010, 09:32
Hej!
Har köpt plugbox till att förkultivering. Har planterat sallad som grott och nu växer alldeles för fort. Jag har ingen extrabelysning men de står i söderfönster och det är snö utanför så ljuset blir ändå hyfsat, har tänkt att skaffa lysrör i helgen.
Nu till min fråga, ska jag ta bort locket när fröna grott och växer så fort? Plantorna är nu ca 3-4 cm och jag sådde fröna i söndags. Hur gör jag för att få kraftiga plantor som växer långsammare?
Jag har även sått andra frön i en annan plugbox så det gäller att jag gör rätt nu.
Är nybörjare på detta och tar gärna emot tips!
mvh
Eva-Christin
Åsa, mälardalen zon 2
12-02-2010, 09:36
Sallaten bör ställas ljust och svalt ifall du vill ha knubbigare plantor. Samma sak gäller för de flesta andra växter. Själv har jag inte ens beställt frön än det brukar vara bättre att så senare då man lättare kan ge växterna det klimat de vill ha.
evachris
12-02-2010, 09:42
är det bättre om jag tar bort locket? Blir det svalare då?
mvh
Eva-Christin
Lotta22
12-02-2010, 09:51
Ja, ta bort locket och placera boxen svalt och så ljust som möjligt. Sedan, när rötterna fyllt pluggen, måste du plantera om plantorna i större krukor. Jag antar att du ska skörda salladen inomhus annars är det alldeles för tidigt att förkultivera sallad för plantering utomhus.
Lycka till!
Crazy4Flowers
12-02-2010, 09:52
Kan ju bli lite svalare förståss om solen ligger på så blir det säkert lite varmare i boxen, men var lite försiktig när du tar bort locket, man kan vrida så att det är en glipa kör det ett par dagar innan du tar bort den helt och kanske bara av en del av dagen så att dom inte blir chockade.
evachris
12-02-2010, 10:04
Hej!
Jag tänkte skörda salladen inomhus och blir det möjligt att plantera ut så gör jag det, men ännu har jag inga förhoppningar om det, massor av snö ute.
Jag har också sått aubergine, tagetes, chilli, riddarsporre i en annan box och hoppas på att det kommer att fungera. Hoppas att det inte är för tidigt för dessa växter.
mvh
Eva-Christin
Åsa, mälardalen zon 2
12-02-2010, 10:54
Det är inte alltid helt lyckat att sätta olika växtslag i en pluggbox eftersom den funkar bäst ifall växterna gror samtidigt och växer i samma hastighet.
När det gäller riddarsporre så bör man nog veta vilken art (=vilket vetenskapligt namn) den har, många kan sås i vanlig rumstemperatur men det finns arter som kan beöva kallstratifiering för att gro, de flesta vanliga sorter brukar dock gro i rumstemp.
evachris
12-02-2010, 19:37
Tack för ditt svar.
Jag ska kolla om riddasporren behöver kallstratifiering, tänkte inte på det.
Jag har fler frön så det ska säkert bli någon blomma av det också.
mvh
Eva-Christin
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.