Full version: plack
boxer2
Vad betyder plack?
Aqvakul
Det är en bakteriebeläggning på tänderna, som kan mineraliseras till tandsten.
Peztis
Kan också göra så att det blir hål i tänderna under då bakterierna får fäste där.

Borsta bissingarna!
Motti
Kör med tandtråd varje dag !det är rena gympan för tänderna och tandköttet.
Anma
Det beror mycket på saliven om man bildar tandsten eller inte. Jag har mycket lite tandsten fast jag är usel med tandtråd, men har ofta hål. Min gubbe har haft ett enda hål i hela sitt liv, över 40 år, men har massor med tandsten jämt.
Motti
Plack är en beläggning på tänderna som man får om man inte borstar dom,låter man bli att borsta så blir placken en bakteriehärd och bildar så småningom syra och hål.Tandsten kan man få utan plack det har med saliven att göra hur mycket kalcium saliven innerhåller,dricker man the så har man mindre chans att få tandsten.Mor min var Tandsköterska så man har ju lärt sig ett och annat.Men Tandtråd är väldigt viktigt och bra för både tänder och tandkött,kör du med tandtråd så får du sällan ett blödande tandkött,sådant märker tandläkaren vid din årliga undersökning,ett tandkött som inte blöder lätt underlättar för tandvård tex vid lagning och undersökning.
boxer2
Tack så mycket för alla svar, ni var verkligen väldigt hjälpfulla. tackar och bugar. smile.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon