|
lokatten
12-02-2010, 12:37
Hej, Ett körsbärsträd planterat i bostadsrättsföreningens trädgård i höstas har blivit förstört då taket sopades rent på is och snö av en firma igår. Det är ett litet, svagväxande träd på ca 1.50m. Alla grenarna har gått av och det är ett stort uppslitet sår från en gren halvvägs ned på stammen. Nu är det bara en tunn liten pinne kvar, begravd i en snöhög. Mycket sorgligt. Kan man rädda det tro? Vad händer med trädet om man skär av det under "såret", men då blir det bara en pinne kvar. Nån som vet?
lorentz
12-02-2010, 14:03
Har ni tur så har firman en försäkring som täcker detta.
Åsa, mälardalen zon 2
12-02-2010, 17:01
Jag tror inte att det kan bli något vettigt av det trädet, så nyplantering är nog det som gäller, och firman som förstörde trädet borde ju vara de som ska ersätta det som de har förstört och man måste nog anmäla det ganska snart.
Aqvakul
12-02-2010, 17:12
CITAT (Åsa, mälardalen zon 2 @ 12-02-2010, 17:01)  Jag tror inte att det kan bli något vettigt av det trädet, så nyplantering är nog det som gäller, och firman som förstörde trädet borde ju vara de som ska ersätta det som de har förstört och man måste nog anmäla det ganska snart.
lokatten
12-02-2010, 20:08
Tack för svar. Tyvär vill inte firman ersätta det, ringde dom idag. 800 kr kostade trädet. Jag tänker nog inte sätta något nytt träd på den platsen, blir nog ngr perenner istället som klarar snö ras; en hortensia eller pion, kanske.
theseraphim
12-02-2010, 22:31
trädet är nog kört och tror inte ni får något för det då snöröjarna måste få lägga snön någonstans och är ett träd ivägen så är det dvs inget slarv eller olycka utan en del av jobbet man får räkna med. Kör på perenner i framtiden
Aqvakul
12-02-2010, 22:35
Firman är bara tjurig. Det är klart de ska betala . Stå på er!
Kan man inte gå på firmans försäkringsbolag och kräva dem? Visst måste de få göra av snön någonstans men därmed inte sagt att de får förstöra egendom eller vad det nu räknas som.
Och det är klart de är tjuriga! Inte kan man räkna med att jamen självklart ska vi ersätta er i dagens läge!
Hej
jag tror att firma försäkring kan ge ersättning men ni kan prata med försäkring bolaget och fråga dom , för att ni ska fråga vilken ska betala ersättning.
H:Bassam
OBS
Jag tror att livets träd kommer ,Eftersom rötter lever , Men du kan länka den brutna grenar Liksom Dr skelett och sedan förbindelse med varandra .
-eller du kan klippa under sår och börja från början.
pleximaster
13-02-2010, 18:29
CITAT (lokatten @ 12-02-2010, 20:08)  Tack för svar. Tyvär vill inte firman ersätta det, ringde dom idag. 800 kr kostade trädet. Jag tänker nog inte sätta något nytt träd på den platsen, blir nog ngr perenner istället som klarar snö ras; en hortensia eller pion, kanske. Klart dom inte vill men det ska dom om de inte informerat om att denna typ av skador kan uppstå. Betrid fakturan när den kommer och betala inte något förrän ni fått en uppgörelse. mvh plexi
theseraphim
14-02-2010, 11:04
CITAT (pleximaster @ 13-02-2010, 18:29)  Klart dom inte vill men det ska dom om de inte informerat om att denna typ av skador kan uppstå. Betrid fakturan när den kommer och betala inte något förrän ni fått en uppgörelse.
Inte för att vara sådan men detta bestridande av fakturor och uppskjutande av betalning leder till många företags undergång då många kunder missbrukar detta och sätter i system att haka upp sig på någon liten detalj för att slippa betala. Frågan är om föreningen visste något eller om de sagt var de inte får dumpa snön för annars är det väldigt svårt att få ersättning. Vägverket och kommuner som plogar allmäna vägar och där snö o dylikt förstör en och annan planta både i sina egna och andras trädgårdar behöver inte ersätta detta(i regel). De måste helt enkelt se till samhällsnyttan först och vad som är rimligt att lägga ner i arbetstid, måste man tex snöröja tak för att förhindra ras eller fallande snö och träden under går åt pipan så får man helt enkelt offra träden och i de fallen behöver inte snöröjarna betala ett öre i ersättning. mvh plexi
När faktturan kommer så kan man ju bestrida den. Betala dock fakturan men dra av de 800:- för trädet i väntan på att ni får ett svar på vad som egentligen gäller.
Aqvakul
16-02-2010, 11:27
CITAT (Peztis @ 16-02-2010, 11:02)  När faktturan kommer så kan man ju bestrida den. Betala dock fakturan men dra av de 800:- för trädet i väntan på att ni får ett svar på vad som egentligen gäller. Precis så skulle jag också göra!
theseraphim
16-02-2010, 11:51
CITAT (Aqvakul @ 16-02-2010, 11:27)  Precis så skulle jag också göra! Gör inte det för guds skull då ni kommer åka på inkassokrav för det! Så länge inget annat har sagt så måste man betala en faktura annars har de full och laglig rätt att kräva in sina pengar oavsett om de gjort fel eller inte. Man kan däremot bestrida fakturan men enligt ARN så brukar det vara bäst att betala fakturan samtidigt och sen hoppas på att få tillbaka ersättning efteråt istället.
CITAT (theseraphim @ 16-02-2010, 11:51)  Gör inte det för guds skull då ni kommer åka på inkassokrav för det! Så länge inget annat har sagt så måste man betala en faktura annars har de full och laglig rätt att kräva in sina pengar oavsett om de gjort fel eller inte. Man kan däremot bestrida fakturan men enligt ARN så brukar det vara bäst att betala fakturan samtidigt och sen hoppas på att få tillbaka ersättning efteråt istället. Är du verkligen säker på det? Om jag hade haft hantverkare hemma som haft sönder något så hade jag inte betalat hela fakturan förrän allt är uträtt, tor det t o m är så man bör agera. Bättre att visa villighet genom att betala merparten än att inte betala alls. Betalar man hela så har man sedn absolut inget att ställa emot - no leverage, så att säga. Det bästa egentligen är ju att ringa en jurist som kan rådgiva. Sök på kostnadsfri jurist på nätet och slå ett samtal till dem (de behöver inte ligga nära dig, de kan lika gärna finnas i Göteborg, Stockholm eller Umeå), då kan de ge förslag på hur man allmänt ska bete sig. Behöver man sedan ordentlig hjälp (möte, skriva brev osv) så börjar det kosta. Berätta gärna vad de sa, det är alltid intressant att höra och så får man lära sig lite.
theseraphim
16-02-2010, 13:16
[quote name='Peztis' date='16-02-2010, 12:15' post='1176042'] Är du verkligen säker på det?
Om jag hade haft hantverkare hemma som haft sönder något så hade jag inte betalat hela fakturan förrän allt är uträtt, tor det t o m är så man bör agera.
Bättre att visa villighet genom att betala merparten än att inte betala alls. Betalar man hela så har man sedn absolut inget att ställa emot - no leverage, så att säga.
Det bästa egentligen är ju att ringa en jurist som kan rådgiva. Sök på kostnadsfri jurist på nätet och slå ett samtal till dem (de behöver inte ligga nära dig, de kan lika gärna finnas i Göteborg, Stockholm eller Umeå), då kan de ge förslag på hur man allmänt ska bete sig. Behöver man sedan ordentlig hjälp (möte, skriva brev osv) så börjar det kosta.
Berätta gärna vad de sa, det är alltid intressant att höra och så får man lära sig lite.
Rådet fick jag från Allmäna Reklamationsnämnden själva då de vet att i regel kommer bolaget skicka in den bit du inte betalar till inkasso och då tar de över den skulden från fixarfirman och helt plötsligt så blir man skyldig SVEA inkasso 800:- och de kommer kräva sina pengar inom två veckor annars blir det en dyr omkostnad och vägrar du fortfarande att betala så skickar de sitt ärende till Kronofogden. De säljer sina fakturor ochd et är där det kan bli väldigt surt om man försöker att pressa genom att hålla tillbaks betalningen. Hade ett ärende där jag ansett att jag fått betalt för något jag inte beställt(mindre belopp visserligen)och när jag rådfrågade en konsumentombudsman så sa han att betala för guds skull först annar blir det mer problem längre fram, gjorde som han sa och fixade med det berörda företaget som skickade en utbetalning till mig. Tror även Plus tagit upp detta dilemma och rådet var i stort sett det samma betala innan det går till något inkassoföretag för de bryr sig inte om dina spörsmål med fixarföretaget det är dem du nu är skyldig pengar.
Gossen Ruda
16-02-2010, 14:19
Betala och bit ihop är mitt råd. Tänk om snöskottarfirman direkt säljer fakturan till ett företag som har som affärsidé att sköta betalningar, hur gör ni då? Resultatet kan bara bli ett, inkasso och Kronofogden. 800 kr är fö inget att bråka om, bråket i sig kommer att kosta mer särskilt om ni tar advokathjälp.
lokatten
21-02-2010, 21:04
Jag tänker bita ihop, även om det känns tråkigt. Det är ju bostadsrättsföreningen som betalar. Om jag bott i villa och det var min egen trädgård kanske jag skulle bråkat mer. Det finns väldigt ont om plats att lägga snön här. Det är snövallar som är nästa 2 meter höga nu runt huset.
theseraphim
22-02-2010, 10:05
Vettigast är att bita ihop, hade det hela slutat i domstol hade de med största sannolikhet dömt till snöröjarnas favör då det var extrema förhållanden helt enkelt.
Killensomvillhagrönafingrar
24-02-2010, 11:23
Jätteklurigt det här.
Vid vanliga förhållande hade jag absolut sagt att ni skall stå på er, men jag gissar att detta går över det normala dvs naturkatastrof (stora ord men jag gissar att försökringsbolaget säger så)
Själv arbetar jag som anläggare. Nu när jag är ute säger jag till mina kunder att var får jag inte lägga snö? Svarar de då att det inte går där pga bil så säger jag flytta på den., Svarar de att de är rädda om växter brukar jag försöka undervika att lägga snö där, dock gör jag det inte om jag utsätter mig själv för skada. Då får de själva täcka alternativt gör jag det och tar betalt för den tiden och det materialet som det kostar.
Synd på trädet, men är stammen ok så hade jag som privatperson klippt ner allt skadat sedan tagit en promenad till närmsta trädgård med lämpligt material, tagit några ympkvistar och ympat på nya.
Bör fungera vilket ni ser om några månader.
Växtkraften finns kvar i rötterna så grenarna kommer var ute på ganska kort tid
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|