Full version: Sticklingarna
Amaryllis
Är det någon som har koll om sticklingarna har anlänt till blomsterlandet, eller plantagen?
octachoron
Åtminstone till vissa Blomsterland så kom det sticklingar i förra veckan.
Till den lokala Plantagen så skulle det börja dyka upp sticklingar inom några dagar.
Esther_B
Bra att denna tråd togs upp - jag har nämligen väldigt långt till både Plantagen och blomsterlandet och måste promenera. Är det någon som har sett ifall någon av butikerna har hämtat hibiskussticklingar? Vore tacksam om någon kunde upplysa saken. Så slipper jag promenera allt för lång tongue.gif
Peztis
Såg pelargonsticklingar igår på Plantagen.
Laura
Jag har köpt fuschia och petunia sticklingar från plantagen i kba.
Alba
Det är nog väldigt olika beroende på var i landet man bor.
Här i norr har de inte kommit på Blomsterlandet än.
mojan
Plantagen igår: Sticklingar inkomna.
Smarterchild
blomsterlandet i stan hade bara några futtiga pelargon och fuchsia sticklingar när jag var där häromdagen thumbdown.gif
Meriona
Här med. Frågan är om pellisarna överlever veckan. Onamnade var de också. Fuschsiorna såg litte bättre ut, men de var himla små.
Alba
Nu har Blomsterlandet börjat sälja sticklingar - men bara Petunia och Fuchsia.
Men oj så små och ynkliga de var - de dör säkert om man nyser. giggle.gif
De tog 50:- för 3 st.
octachoron
Skaffade sticklingar på plantagen i dag. De hade mycket, bl a fuchsia (många hängande sorter), pelargon (en hel del doftpelargoner), cosmos, petunia. 15 kr/st.
Sedan hade de större ovanligare pelargoner, vad de kallar "halvfabrikat". 40 kr/st.
Esther_B
CITAT (octachoron @ 24-02-2010, 18:25) *
Skaffade sticklingar på plantagen i dag. De hade mycket, bl a fuchsia (många hängande sorter), pelargon (en hel del doftpelargoner), cosmos, petunia. 15 kr/st.
Sedan hade de större ovanligare pelargoner, vad de kallar "halvfabrikat". 40 kr/st.

Fanns det hibiskusar? smile.gif
Laura
CITAT (Esther_B @ 24-02-2010, 19:53) *
Fanns det hibiskusar? smile.gif

Inte som jag såg igår.

Jag hade inga växter i fönstren hemma och bestämde mig att plantera sticklingar i krukor tills det blir varmt ute och kanske även under hela sommaren.

Jag hade fuschia i växthuset förra året och det blir inte varmare än så i huset. Någon som vet om det funkar? Dvs. om man kan ha 'ute'blommor inomhus? Kan bli jätte fint med blommor hängande ner från fönsterbrädan i höga krukor tycker jag...

dunno.gif
Meriona
CITAT (octachoron @ 24-02-2010, 18:25) *

Halvfabrikat, det var ett nytt ord för mig i växtbranschen, det trodde jag hörde hemma bland mat. giggle.gif
theseraphim
hibiscusar brukar inte vara så vanliga i sticklingform iof så är sticklingsbiten på att att tonas ner hos många butiker men mest brukar det väl vara fucshior o pellisar
Mårbacka
År 2008 i Blomsterlandet hade de då hibiskusar, passionsblommor, bougainvilleor, klockmalvor, flitiga lisor och säkert mycket mer. Men inget sånt kul i år verkar det som.
Laura
CITAT (Mårbacka @ 26-02-2010, 20:48) *
År 2008 i Blomsterlandet hade de då hibiskusar, passionsblommor, bougainvilleor, klockmalvor, flitiga lisor och säkert mycket mer. Men inget sånt kul i år verkar det som.

kan det beror på kylen och den långa vinter? svårt kanske att transportera bl.a.?
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon