Sidor: 1, 2, 3
netaave
Jag äter absolut inte inälvsmat, havregrynsgröt eller strömming. Mindre gärna chili, soltorkade tomater eller basilika.
Biggan_
Nu är ni ute och reser! giggle.gif
Ni räknar ju upp vad ni gillar!

Som svar till anne-li och Motti då!
Motti
Får Ballar blääää!är du nöjd nu Biggan confused.gif rotfl.gif
Biggan_
CITAT (Motti @ 13-02-2010, 00:14) *
Får Ballar blääää!är du nöjd nu Biggan confused.gif rotfl.gif

rotfl.gif Ja!
netaave
Glömde en sak till som jag aldrig skulle kunna äta, Kanin!
Dom ska man ju gosa med, inte äta wink.gif

[attachment=47113:Millan.jpg]
Motti
Kanin har jag ätit en gång !gud förlåtte mig b -cry-.gif
Christina i Taxinge~
Jag hade en arbetskamrat som inte kunde äta ananas om den inte var "krossad".
Ananasringar t ex gick absolut inte! Enligt henne var konsistensen som att bita i rått kött!

Det där med konsistensen är nog rätt viktigt för att avgöra om man tycker om eller inte.
Motti
Jag älskar Pate" men många hatar just precis konsistensen,tror det har mycket med barndomen att göra,om man blev tvingad att äta vissa saker då sitter det nog i hela livet tyvär.
Myosotis
Ja, konsistensen är viktig. Det är nog mest konsistensen som gör att jag inte klarar av svamp. Om jag var tvungen att äta svamp skulle jag äta kantareller, de blir inte så sladdriga. Och lukten när man torkar Karl-Johan är ju vidrig!! sick.gif

CITAT (Anki på Öland @ 12-02-2010, 23:05) *
Så bra eftersom tillagade tomater är såååååå mycket nyttigare än råa!! tummenupp.gif

Är de?
Red Top
CITAT (Myosotis @ 13-02-2010, 01:49) *
CITAT (Anki på Öland @ 12-02-2010, 23:05) *

Så bra eftersom tillagade tomater är såååååå mycket nyttigare än råa!! tummenupp.gif
Anki

Är de?

Tomater innehåller lykopen, en potent antioxidant, som anses minska risken för bl a hjärt- kärlsjukdomar, benskörhet och vissa former av cancer.

Lykopen blir lättare att ta upp i kroppen om man värmer tomaterna. Det mesta av lykopenet sitter i skalet. Mörkröda tomater lär vara nyttigare än ljusröda.

Om antioxidanter Men det visste du nog redan.

Om lykopen

(Folkbildaren i mig är tydligen redan vaken. giggle.gif )
Klint
Svartsoppa kalvbräss har jag aldrig smakat och har absolut ingen lust heller
mögelost
ja finns säkert mer men kommer inte på nåt är nog en som äter det mesta.
Men jag tycker nog att man äter vad man vill när man är vuxen,är det inte lite att göra som man själv vill,att själv bestämma vad man äter och inte, det skadar ju ingen annan.Kan ibland tycka att exvis min man missar mycket när han inte prövar men som sagt inte tycker jag han eller andra är barnsliga flirting.gif
herkules
får eller lamm, spelar ingen roll hur mycket vitlök eller mynta som används för att kamouflera ursprungssmaken.
getost/fårost är lika vidrigt det.
kyckling.
Aqvakul
Ni som har mycket på er "äter-inte-lista". Hur gör ni när ni blir bortbjudna?
Uggi
Äter det mesta, men när min syster och svåger äter surströmming då vill jag inte vara med. rotfl.gif
Eva i Höga
Jag älskar att äta och äter det mesta, men givetvis beror det på hur det är tillagat, det ska vara gott.
Men blodpudding klarar jag inte (det beror på en hemsk upplevelse som barn).
vitavargen
CITAT (Aqvakul @ 13-02-2010, 09:13) *
Ni som har mycket på er "äter inte lista". Hur gör ni när ni blir bortbjudna?

Jag haft en liten lista på vad jag inte äter.

De som bjuder mig vet vad jag inte äter.
sqrulan
Jag äter inte lever, njure, tunga och konstiga inälvor inte heller gris för jag gillar inte smaken och doften.
Surströmming, svamp, sniglar äter jag inte och fisk har jag alltid haft svårt för, det ska vara mycket grädde och gott som tar bort fisksmaken om jag ska smaka, jag vet att det är konstigt men som liten var det så mycket fisk som jag satt och halv kräktes över. Den äckliga kornmjölsgröten ger mej rysningar än idag=0)
Råa tomater och kokt äggvita är ett nej tack.
Getost o fårost smakar illa och smådjur som inte har fått leva mer än några månader äter jag INTE!
Egentligen så tycker jag inte om den hälsosamma maten för allt som är onyttigt är gott! confused.gif
Christina i Taxinge~
Tänk.....här har jag gått omkring och trott att det bara är jag på hela norra halvklotet som inte tycker om färska/råa/obehandlade tomater! biggrin.gif
Nu har vi blivit några stycken i den här tråden, jag häpnar! Aldrig är man ensam om nåt..... tongue.gif
Jag får alltid höra "äter du inte tomater???!!! som är sååååå gott!"
Däremot odlar jag tomater varje sommar....många plantor i lilla växthuset smile.gif
Maken älskar ju tomater!

Alphaville
Här kommer en lista med mat jag kan vara utan:

Lutfisk (smaklös vit massa)
Lever
Svamp
Oliver

Njure, sniglar, musllor och tunga verkar inte alls lockande.
zaaritha
Spenat!
*Stintan*
Jag är allätare och har hittills ätit allt som serverats och har ingen lista på mat jag inte äter. Lite nyfiken är jag också och inte rädd för att testa nya saker. Sniglar och surströmming står väl inte högst på önskelistan kanske men det har inte med smaken att göra och jag äter även det om det bjuds.
zaaritha
Ostron, sniglar o musslor--samt spenatsoppa---fy fasen!
gnon49
Kom på att en krydda jag har svårt för, är saffran. Och tur är väl det så dyr som den är.
Peztis
Jag undviker i möjligaste mån:
Lutfisk (har dock ätit det någa gånger i mitt liv, tror det är konsistensen som gör det)
Inälvsmat (borsett från blodpudding, leverpastej och paté)
Ostkaka
Bläckfisk
Vilt (älg, rådjur....)

Ostkaka bottnar i att jag blev tvingad på dagis (jäkla kärring till fröken!).
Bläckfisk är intelligenta så det känns väldigt konstigt. Har alltså inget med smaken att göra.
Lever är väl skolans stuvade lever som spökar. Pappas leverbiffar är däremot jättegott!

OK, det finns väl en del som jag själv aldrig skulle köpa men antagligen skulle äta/prova om jag blev bjuden. Men av "vanlig" mat är listan på oätbart inte så lång, tycker jag.

Men jag skulle ALDRIG äta "konstig" mat som aphjärna osv. Där går min gräns - definitivt!!!
Överbölingen
Jag började skriva lite på nytt i tråden men det drog iväg så jag lade det i min blogg i stället. Är du hugad att läsa så är det Överbölingen
herkules
CITAT (Överbölingen @ 13-02-2010, 20:17) *
Jag började skriva lite på nytt i tråden men det drog iväg så jag lade det i min blogg i stället. Är du hugad att läsa så är det Överbölingen

du skriver bra! tummenupp.gif
Piccante
Kohjärna, komage, tunga, lever, blodpudding, sniglar, bläckfisk, blomkål och det vegetariska alternativen "istället för bacon" och all form av quorn sick.gif
Myosotis
CITAT (Red Top @ 13-02-2010, 06:14) *
Tomater innehåller lykopen, en potent antioxidant, som anses minska risken för bl a hjärt- kärlsjukdomar, benskörhet och vissa former av cancer.

Lykopen blir lättare att ta upp i kroppen om man värmer tomaterna. Det mesta av lykopenet sitter i skalet. Mörkröda tomater lär vara nyttigare än ljusröda.

Om antioxidanter Men det visste du nog redan.

Om lykopen

(Folkbildaren i mig är tydligen redan vaken. giggle.gif )

thanks.gif

Gillar inte att bli bjuden på mat. Men folk vet att jag är vegetarian så de frågar oftast. Då kan jag fråga tillbaka vad de andra ska äta. Ofta blir svaret "kött, potatis och grönsaker" eller liknande. Och då säger jag att det blir jättebra, jag älskar potatis och grönsaker. Jag vill inte att någon gör sig extra besvär, men det händer ju att de steker ett ägg till mig eller så, alla tycker så synd om mig biggrin.gif Svårt att fatta att potatis är jättegott tydligen.
Hej igen

Jag får mat jag gillar ... likaså får de som är bjuden hit mat de gillar ...
även om det betyder att man får laga två el fler rätter.
Huvudsaken är att alla blir mätta och nöjda. smile.gif
Motti
Aphjärna !nä det skulle jag aldrig äta,har också en princip att aldrig äta hästkött det vore för mig som att äta katt eller hund,man äter inte sina vänner.Annars är jag öppen för det mesta i matväg.
Piccante
Lustigt att det andra har emot havregrynsgröt har jag emot risgrynsgröt sick.gif Jag har svårt för mat med konsistens som gör maten till oidentifierbar gegga jag vill gärna kunna se och känna det man äter.
Gillan
CITAT (Meriona @ 12-02-2010, 18:33) *
Jag har två olika avdelningar för det jag inte äter. Det jag inte äter överhuvudtaget och det jag inte äter om jag inte är nödd och tvungen av hyfs.

Jag gillade ditt inlägg Meriona tummenupp.gif ! Jag har tyvärr ingen "nödd och tvungen av hyfs", för paltbröd och havregrynsgröt får jag inte ner hur gärna jag än vill. Fast visst finns det sånt som är godare än annat, men jag kommer inte på nåt som passar in just nu dunno.gif
HelenJ
Jag har svårt för en hel del av vår svenska husmanskost: rotmos, bruna bönor, ärtsoppa, blodpudding och så vidare. Förmodligen är det minnen från skolbespisningen som sitter i, med både smak och konsistens. Nu är det ju maträtter man sällan blir bjuden på, så det är inget större problem. Men jag väljer gärna bort julmaten också om jag får möjlighet till det. Det är mat som är smaklös, fet och tung - även om jag faktiskt äter det mår jag dåligt efteråt.

Men det jag verkligen inte kan äta är ägg! Varken kokt eller stekt. Det har inte med någon allergi att göra, för det går utmärkt med pannkakor och annat som innehåller ägg. (Omelett går om det är mycket grädde i den)
Mamma berättade att när hon försökte mata mig med löskokt ägg som väldigt liten vände jag bara det i munnen och spottade ut det igen. Och ungefär likadant gör jag idag, över 40 år senare. Jag klöks faktiskt av det när jag försöker... Musslor och sniglar ger samma reaktion. Så hade det varit matbrist och det enda som fanns att leva på var ägg och musslor hade jag nog gått ut i skogen och grävt upp larver istället... tongue.gif
sqrulan
Aphjärna kan man inte köp på ICA tack gode gud! Men hästkött är som att äta sina egna husdjur, som katter och hundar. Ska man äta sin bäste vän?
Mina föräldrar hadde grisar och jag o min hund satt o grinade varje gång dom slaktades, min hund jagade slaktarens bil då han körde förbi för hon hatade honom! rolleyes.gif Det var på 60 talet och jag vet att om hon idag fick leva så skulle hon bita sönder han i småbitar för så känner jag.
Jag skulle nog inte bli en bra bonde men däremot så skulle jag vilja lära mej att inte äta kött för jag älskar djur och om jag äter en middag med kött och kommer på VEM jag äter så blir det stopp. sick.gif
skogstroll
hm smaken är väl som baken delad. Själv kan jag inte äta synligt fett, selleri (så himla äcklig smak), pölsa, havregrynsgröt eller granatäpple. så är det bara whistling.gif
eugenia
Det här med havregrynsgröt. Vissa saltar tydligen när de kokar gröt. Det tycker inte jag om! Prova detta: Fiberhavregryn kokas upp i vatten och en liten hög russin. Man kan äta detta med nyponskalmjöl ovanpå och mjölk. Havre sänker kolesterolet och balanserar blodsockret. Men gillar man det inte så gör man inte. Gröt på fiberhavregryn har en annorlunda (bättre) konsistens. Tycker i alla fall jag.

zissi
Eugenia: Jag saltar alltid lite på min havregrynsgröt, så där 1 krm till 1 dl gryn. Kanske en vanesak, tycker det blir lite menlös smak på den om jag glömt det någon gång.

I går kväll åt vi havregrynsvälling med russin, det är också smaskens när man är lite frusen wub.gif
netaave

Äter, tiger o lider. smile.gif
Christa
Det största problemet när jag blir bjuden är majonäs. Smörgåstårta t ex innehåller ofta majonäs och jag har för mig att något som heter sylvestergott också gör det.

Vill man köpa sig en räkmacka eller något annat när man är ute någonstans så är det nästan hopplöst att få tag i en utan majonäs.

Jag har pinat i mig saker med majonäs men det är svårt.
lorentz
Hade väntat mig att få läsa Hot Dog eller gele godis i denna tråd, matindustrins slasktunna.
bear
-Pulvermos är ju vidrigt.......Frysta färdiglagade portionsrätter....... fryst potatis..... micrad 7 minuter.......volla. Någon som provat hemma att koka rejält med potatis och sedan frysa in ....enkelt bekvämt bara att ta fram och micra när det är dags.......
Bee
Det finns två saker jag inte serverar hemma:
- Bostongurka
- Stuvade makaroner

Min mor gillade ugnsbakad falukorv med bostongurka. Fy så äckligt!
Hon gillade dessutom stuvade makaroner med riven muskot i. Usch och fy!

Annars slinker det mesta ner av saker ni har räknat upp som icke ätbart smile.gif
Det är klart, jag skär bort synligt fett från tex fläskkotlett och alltför kletiga pastasåser tar jag väldigt lite av.
Skruttis
Fläskkorv, rotmos, tunga, allt som smakar senap och ren mjölk. sick.gif
Blev itvingad detta under min uppväxt och gick igenom ett litet elände när man satt där och tuggan växte i munnen, man kände sig illamående och tiden gick och maten blev kall. Då blev den ännu värre att tvinga ner.
Efter en timme kanske man slapp därifrån utan att få något annat att äta.
"Man ska lära sig att äta allt" var ordern hemifrån.
Det funkade ju jättebra... duh.gif Kan istället ö h t inte få i mig detta alls.

Tycker definitvt inte att man ska tvingas äta precis allt. Vare sig som vuxen eller barn.
Peztis
CITAT (Skruttis @ 15-02-2010, 15:22) *
Tycker definitvt inte att man ska tvingas äta precis allt. Vare sig som vuxen eller barn.

Håller med, däremot så ska man försöka smaka på allt - eller i alla fall den "vanliga" maten.
jJag vet att min son inte äter svamp så det tvingar jag ju inte i honom (fast han äter det om han inte vet om det). Men är det mat jag vet att han gillar då tvingar jag honom att äta för då är det bara en fråga om vem som bestämmer och jag har inga planer på att låta min femåring styra hushållet totalt.
BinnikeBengt
Som vuxen borde man snarare ha förståndet till att inte äta vad skräp som helst, det är därför vissa tar upp hela trottoaren nuförtiden..
Chamomille
CITAT (BinnikeBengt @ 15-02-2010, 19:11) *
Som vuxen borde man snarare ha förståndet till att inte äta vad skräp som helst, det är därför vissa tar upp hela trottoaren nuförtiden..

a0a.gif
Platinum
Det finns mycket jag inte äter som andra tycker är jättegott t.ex. ketchup, senap, majonäs, fil, räksallad, potatissallad m.m. Tänk vad bra att jag inte äter sånt så blir det mer över till dem som gör det tongue.gif
Piccante
CITAT (Bee @ 15-02-2010, 13:53) *
Det finns två saker jag inte serverar hemma:
- Bostongurka
- Stuvade makaroner

Min mor gillade ugnsbakad falukorv med bostongurka. Fy så äckligt!
Hon gillade dessutom stuvade makaroner med riven muskot i. Usch och fy!

Annars slinker det mesta ner av saker ni har räknat upp som icke ätbart smile.gif
Det är klart, jag skär bort synligt fett från tex fläskkotlett och alltför kletiga pastasåser tar jag väldigt lite av.

Oststuvade makaroner hade jag kunnat leva på och bostongurka är ju inte fel w00t.gif
Meriona
CITAT (BinnikeBengt @ 15-02-2010, 19:11) *
Så trist kommentar. Den som tror att världen är så enkel,den har nog inte intelligens heller att snyta sig. nono.gif
Nauti
Jag äter ingenting som lidit och dött. Det är inte så trevligt att äta sådant tycker jag.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon