Sidor: 1, 2
Christina i Taxinge~
Jag har varit i Kiruna, jag har varit i Smygehuk, jag har varit i Haparanda, jag har varit i Strömstad, jag har varit i Tärnaby och en himla massa ställen däremellan....men jag har aldrig varit på Gotland!!! no.gif

Nu har jag just beställt en 4-dagars resa dit första veckan i juni! 000.gif
Det ser jag verkligen fram emot! Hoppas, hoppas att vädret blir bra och att nån enda liten ros slagit ut några blommor....men det lär väl ska finnas platser värda att se även utan rosor!?

Förresten; vet ni vart Sveriges geografiska mittpunkt finns? Jo, i Flataklocken!
Sorteras i lådan "onödigt vetande".

Aqvakul
Jag har varit i alla landskap. Sverige är fantastiskt - vackert och omväxlande.
Meriona
Jag skulle väldigt gärna vilja besöka landet ovan polcirkeln. Tärnaby är det nordligaste jag varit i, det skulle vara trevligt att komma mer norröver! bravo.gif
Hej igen
Har aldrig varit i Stockholm ... har velat åka dit nån gång ...
men numera känns det inte spc lockande så det förblir nog obesökt. smile.gif
Meriona
CITAT (Hej igen @ 12-02-2010, 19:17) *
Har aldrig varit i Stockholm ... har velat åka dit nån gång ...
men numera känns det inte spc lockande så det förblir nog obesökt. smile.gif

Stockholm är oerhört trevligt, vackert och har gränslöst med museer att besöka, hoppas att du får chansen! smile.gif
Hej igen
CITAT (Meriona @ 12-02-2010, 19:20) *
Stockholm är oerhört trevligt, vackert och har gränslöst med museer att besöka, hoppas att du får chansen! smile.gif

Nej det kommer inte att ske.

Vi har ganska mycket sevärt häruppe också.
Bila efter Norgevägen ... otroligt vacker natur och så ishotellet mm mm
sommarhumla
Abisko skulle vara spännande, där har jag aldrig varit....Skellefteå har jag varit i, Höga kusten (otrooooligt vackert), Ragunda och tittat på thai-templet, Malmö, Helsingborg, Dalarna, Småland, Göteborg, Dalsland och Värmland...för att räkna upp några ställen...Den norra delen av vårt land är rätt så outforskad när jag tänker efter.
Meriona
CITAT (sommarhumla @ 12-02-2010, 19:27) *
Abisko skulle vara spännande, där har jag aldrig varit....Skellefteå har jag varit i, Höga kusten (otrooooligt vackert), Ragunda och tittat på thai-templet, Malmö, Helsingborg, Dalarna, Småland, Göteborg, Dalsland och Värmland...för att räkna upp några ställen...Den norra delen av vårt land är rätt så outforskad när jag tänker efter.

Du missade Trollhättan! -cry-.gif Är det ingen som längtar hit?
Aqvakul
CITAT (Meriona @ 12-02-2010, 19:29) *

seen it once, quite enough.. flirting.gif smiley_small_hug.gif

Det som ibland avhåller mig från att mer utforska Sverige, är att vi skåningar har hela Europa inom bekvämt räckhåll. Det är lättare att hitta ett billigt direktflyg till Rom eller Barcelona än till Norrbotten.
Smarterchild
åhh det stället jag vill till mest av allt är Österlen men även resten utav Skåne skulle va kul att se mer av....
Piccante
Jag har knappt varit i Norrland såvida man inte räknar Stockholm dit. Ishotellet och marknaden i jokkmokk hade varit kul att besöka men ett ställe på närmare håll jag inte utforskat är norra Bohuslän. Jag har varit i Strömstad iofs men jag vill se Kosteröarna och naturen i norra Bohuslän.
Olle A
Jag håller med er som vill utforska norra Sverige. Lappland är det enda landskapet jag inte har varit i, men Sarek och Padjelanta måste jag till någon gång!

Olle
Alba
Vi har bilat runt på de flesta ställen i Sverige genom åren men det finns en del outforskat norrut.
Kiruna och Narvik (visserligen inte sverige men det hör ihop med min önskan att resa till Kiruna) Abisko.
Pajala, Övertorneå, Karesuando är också platser jag drömmer om att besöka någon gång.
För många år sen läste jag Bernhard Nordhs böcker så de platser han skriver om är också en dröm - Fatmomakke, Kultsjölandet, Marsliden, Saxnäs.
gnon49
Gotland skulle jag vilja besöka. Österlen likaså. Och fjällvärlden. Har varit mycket i den norska fjällvärlden, men aldrig i den svenska.
Alba
Sarek och Padjelanta glömde jag ju.
Alexander-VG-zon3
Kosteröarna och Gotland skulle jag vilja åka till. och så fjällen (under sommaren, fjällvandring). dessa ställen lockar mig mycket. annars finns det nog inte så mycket mer som lockar mig att besöka i sverige (och då menar jag områden).

annars finns det nog ett många städer jag vill åka till för att uppleva saker och även återkomma till.
Alba

När vi var i Trollhättan blev vi nästan utskrattade av en ung tjej pga av vår dialekt. Vi tog inte alls illa upp och pratar om det så fort Trollhättan kommer på tal - det är ett roligt minne.
Tänk om det var du Meriona giggle.gif
Myosotis
Jag skulle också vilja åka till Gotland!!

Jo jag! För att jag vill hälsa på dig. smiley_small_hug.gif

CITAT (Markus_H @ 12-02-2010, 19:45) *
Jag har knappt varit i Norrland såvida man inte räknar Stockholm dit.

rotfl.gif Jo det är väl klart att det räknas till Norrland!

CITAT (Markus_H @ 12-02-2010, 19:45) *
marknaden i jokkmokk hade varit kul att besöka

Njaa... jag har ju bott i Jokkmokk, och marknaden kändes inte särskilt äkta. Väldigt turistigt och mer något som man undvek. Fulla människor i varje snödriva. Bråk. Åk dit på vintern när det inte är marknad, det är verkligen fint.
Umeå är en fin stad också förresten.
Meriona
CITAT (Alba @ 12-02-2010, 19:56) *
När vi var i Trollhättan blev vi nästan utskrattade av en ung tjej pga av vår dialekt. Vi tog inte alls illa upp och pratar om det så fort Trollhättan kommer på tal - det är ett roligt minne.
Tänk om det var du Meriona giggle.gif

Jag skrattar ALDRIG åt dialekter, det är det jag är mest stolt över vad gäller Sverige, vår rikedom av dialekter. Dessutom är Trollhättemålet ganska.... hmm hmmm..... bonnigt i sig självt... rolleyes.gif

CITAT (Myosotis @ 12-02-2010, 19:58) *
Jo jag! För att jag vill hälsa på dig. smiley_small_hug.gif

blush.gif
Hihi, då får vi ordna det när det är lagom svalt, tornseglarna är på plats och du har hönsvakt... flirting.gif
zissi
CITAT (Christina i Taxinge~ @ 12-02-2010, 19:03) *
Jag har varit i Kiruna, jag har varit i Smygehuk, jag har varit i Haparanda, jag har varit i Strömstad, jag har varit i Tärnaby och en himla massa ställen däremellan....men jag har aldrig varit på Gotland!!! no.gif
Det ser jag verkligen fram emot! Hoppas, hoppas att vädret blir bra och att nån enda liten ros slagit ut några blommor....men det lär väl ska finnas platser värda att se även utan rosor!?

Härligt Christina, en underbar ö tummenupp.gif ! Jag har varit där några gånger förut men nu är det 18 år sedan vi var där sist, men nu i dagarna har vi bokat stuga där i augusti. Jag ser också fram emot Gotland yahoo.gif massor.

För mig är det norra Sverige som är helt outforskat . Åre och Östersund har jag varit i men inte längre norrut. Förstår att jag missat massor men hoppas kunna ta igen det framöver.
4:an
Var i Dalarna som barn och skulle hemskt gärna uppleva det som vuxen med gubben...och sen gärna vidare norrut...(bygger på en bättre bil än den vi har nu!)
Christina i Taxinge~
Kom just på att det finns ett ställe till i Sverige som jag skulle vilja se.....Rapadalen på sommaren!
Och Lapporten!!

Åååå, så mycket vackert det finns i detta land!

Hej igen
CITAT (Christina i Taxinge~ @ 12-02-2010, 20:22) *
Kom just på att det finns ett ställe till i Sverige som jag skulle vilja se.....Rapadalen på sommaren!
Och Lapporten!!

Åååå, så mycket vackert det finns i detta land!

[attachment=47106:P8196231.JPG]
Christina i Taxinge~
CITAT (Hej igen @ 12-02-2010, 20:27) *
[attachment=47106:P8196231.JPG]

JAAA!!!! Fantastiskt!

4:an
Dit vill jag också!!!!!
Motti
Gotland !dit skulle jag vilja åka.Lappland är för tomt för mig jag skulle nog få lappsjuka,men jag har varit runt i Sverige annars och högst upp var UMEÅ där far min bor.Bergslagen är nog det vackraste vi har i Sverige rolleyes.gif
Noak
Har tre landskap kvar att besöka: Öland, Dalsland och Blekinge.
(Stockholm tillhör definitivt inte Norrland!)
(Förresten så riskerar vi Hälsingar och Gästrikar att snart höra till"Norra Svealand"...)
Myosotis
CITAT (Noak @ 12-02-2010, 22:08) *

Det gör det visst det. Allting norr om Växjö är Norrland. flirting.gif
Aqvakul
CITAT (Myosotis @ 12-02-2010, 22:11) *
Det gör det visst det. Allting norr om Växjö är Norrland. flirting.gif

Rättelse: Allt norr om Hässleholm är Norrland... crazy.gif
Meriona
CITAT (Aqvakul @ 12-02-2010, 22:13) *
Rättelse: Allt norr om Hässleholm är Norrland... crazy.gif

Nu hade du fel igen. Allt söder om Göteborg hör till Medelhavet.... Bara värme och vin..... flirting.gif
Aqvakul
CITAT (Meriona @ 12-02-2010, 22:15) *
Nu hade du fel igen. Allt söder om Göteborg hör till Medelhavet.... Bara värme och vin..... flirting.gif

Önsketänkande... coolgleam.gif
Klint
CITAT
Har tre landskap kvar att besöka: Öland, Dalsland och Blekinge.
(Förresten så riskerar vi Hälsingar och Gästrikar att snart höra till"Norra Svealand"...)

Kom hit till Dalsland! 000.gif Vi har underbar natur.mänga små sjöar,rikt djurliv svamp i mängder om man gillar det och väldigt mysigt det enda vi saknar är väl häftiga klubbar å så men gillar man en egen vrå är det kätt att hitta

CITAT
Nu hade du fel igen. Allt söder om Göteborg hör till Medelhavet.... Bara värme och vin.....
Åh ännu en förklaring till varför vi trivs såå bra i Skåne coolgleam.gif Var där på semester för första ggn.för 2år sen.Ifjol var va där två omgångar och fast vi har jättemycket kvar att se är det nog Skåne som står först på listan i år igen. Annars Gotland,Abisko,Höga kutsen,Kiruna,Jockmock mm.mm

ps hamnade visst lite fel där citatet men glömt hur man gör unsure.gif
herkules
marsfjället/marsliden.
Bernhard Nordhs böcker om livet i vildmarken läste jag när jag var yngre så dit vill jag.
Eva i Höga
Att komma till norra Sverige är en önskedröm - tänk att få uppleva den vackra naturen! Det värker i mig av längtan när jag ser era bilder! Gotland vill jag också komma till.
Klint, kul att se att det finns en dalslänning här! Jag är född i Dalsland och älskar min hembygd!
Solstorm

Trollhättans största tillgång är nog trollhätteborna. Jag har bara träffat trevliga trollhättebor, aldrig någon otrevlig. Jag tror Trollhättan har Sveriges trevligaste invånare!

Jag skulle vilja se midnattssolen någon gång. Det närmsta jag har varit är när solen hela natten speglade sig i moln så att man kunde se solens sken däruppe någonstans. Fast när jag har varit norrut så har det varit täckjackslandet även mitt i sommaren och kylan och mygg avskräcker.
Piccante
Är det ingen som längtar till Borås? ohmy.gif
Meriona
CITAT (Solstorm @ 13-02-2010, 13:10) *
Trollhättans största tillgång är nog trollhätteborna. Jag har bara träffat trevliga trollhättebor, aldrig någon otrevlig. Jag tror Trollhättan har Sveriges trevligaste invånare!

Du måste träffat mig då? flirting.gif
CITAT (Markus_H @ 13-02-2010, 13:31) *

Jo då, vi missade Borås i somras, annars brukar vi pricka in djurparken. kompiskram.gif
Solstorm
CITAT (Meriona @ 13-02-2010, 19:57) *
Du måste träffat mig då? flirting.gif

Jodå, förra året i Surte, fast jag kommer inte ihåg vem som var du och vem som var Wilmer. Jag blandar ihop er!
Myosotis

Är det en inbjudan? flirting.gif
Hej igen

Jag smile.gif
Har ju varit där många ggr ... också till djurparken.
hattstugan

Har inte varit på Västkusten och inte i Skåne men vill besöka båda!! Kanske blir någongång det med!!

Har sett Härjedals fjällen till leda under min barndom så norrut har jag ingen större längtan nu!!
Solstorm
CITAT (herkules @ 13-02-2010, 09:40) *
marsfjället/marsliden.
Bernhard Nordhs böcker om livet i vildmarken läste jag när jag var yngre så dit vill jag.

De läste jag också! Tycker att det är roligt att kika på kartor på nätet och se namnen och se att de platserna finns i verkligheten. Otterbäcken var en plats, kommer inte på fler nu.
titti49zon6
Jag har åkt tåg mellan Narvik och Stockholm i september och det var en upplevelse att se naturen på sträckan mellan Kiruna och Narvik. Resten av sträckan ser ut "lika" vart jag än åkt, bara några sevärdheter ex. höga kusten.
Naturen uppe i fjällen på hösten...grönt/rödbrunt/ gult är helt fantastiskt färgspel, Lapporten i sol när man passerar är en upplevelse och bara tanken på de män och kvinnor som byggt järnvägen gör mig helt förstummad, vilket jobb dom utfört.
En resa värd sina pengar, jag lovar

Edit: Jag glömde säga att jag inte varit på Gotland men hoppas kunna åka dit
skogstroll
jag vill gärna se lapp-porten smile.gif
herkules
CITAT (Solstorm @ 13-02-2010, 23:11) *
De läste jag också! Tycker att det är roligt att kika på kartor på nätet och se namnen och se att de platserna finns i verkligheten. Otterbäcken var en plats, kommer inte på fler nu.

precis så gör jag med, kollar kartor! smile.gif
Sussie F-Flower
CITAT (Christina i Taxinge~ @ 12-02-2010, 19:03) *

Förresten; vet ni vart Sveriges geografiska mittpunkt finns? Jo, i Flataklocken!
Sorteras i lådan "onödigt vetande".

Jag har aldrig varit i, och jag skulle VÄLDIGT GÄRNA vilja åka till LOFOTEN i september-oktober när Späckhuggarna anländer.... Det har varit EN av mina STORA drömmar i många år...!!!

För 2-3 år sedan var även Öland och Gotland mina önskemål, då jag aldrig hade varit där heller.. men så, på bara några dagar, fick jag uppleva dom båda två!!!! Samma sommar!!! Samma månad!!! Hujjedamig var jag var lycklig! yahoo.gif
Trots mulet och regnigt var och varannan dag så fick jag min dos av "Den Gamla Tiden"!
Jag cyklade (ensam) hit och dit för att hinna se, allt vad jag orkade... Herregud vad mina ben värkte, men det var det värt...

Jag har t.o.m en ganska stor bit av en rauk som min bofasta väninna tillgav mig, 435 milj. år gammal.... Snacka om ödmjuka och Allsmäktiga känslor... blush.gif

Flataklocken har jag bott "granne" med... (1,5 mil därifrån)

Edit: Förlåt Christina, men det här blev ju inte riktigt rätt!!! Lofoten ligger ju i Norge och jag kom av mig ... Tänkte bara på önskemål... sad.gif (virriga jag...)

Önskar dig givetvis en TREVLIG resa i juni, med hopp om sol och värme!!! smiley_small_hug.gif
Krolliljan
Mitt favoritresmål i Sverige ( hittills) är Österlen. wub.gif

Som hallänning är det kanske konstigt men jag har aldrig varit i Bohuslän. Dit vill jag åka. yes.gif
Gita
Visingsö skulle jag gärna besöka, det har aldrig blivit av fastän jag passerar Gränna titt som tätt.
Gita
Christina i Taxinge~
CITAT (Gita @ 16-02-2010, 18:51) *
Visingsö skulle jag gärna besöka, det har aldrig blivit av fastän jag passerar Gränna titt som tätt.
Gita

För många år sedan var vi, hela familjen, på besök på Visingsö.
Dottern var nog ca 10år och MYCKET hästintresserad!
Vi tittade runt på ön - såg kyrkan, ruinen och örtagården.
En rundtur med remmarlag skulle förstås göras, sen var vi klara. Ungefär tre timmar senare, typ.....lyckades vi få dottern att kliva av kuskbocken!
Det blev ett mycket längre besök än vi hade tänkt! Och mycket dyrare eftersom vi föräldrar & son fick roa oss med shopping bl a under tiden:-)

Aqvakul
CITAT (Gita @ 16-02-2010, 18:51) *
Gita

Tycker jag absolut du ska göra. Hustrun och jag övernattade på ett helt underbart ställe i somras på väg till ett bröllop i Stockholm. Vi bodde i en liten 1700-talsstuga i en fd konstnärsgård där vi bjöds på guidning, gourmetmiddag och frukostkorg till ett mycket rimligt pris. En härlig ö med mycket kulturhistoria och lite Medelhavskänsla.

Tempelgården på Visingsö
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon