Sussi
Hejsan!
Vet att jag är tidigt ute men undrar hur mycket man törs beskära rötterna på en änglatrumpet? Har en änglatrumpet (i vintervila nu, förstås) som är planterad i en träbalja på ca 50 cm. Finns inte en gnutta jord utan det är fyllt med rötter. När det nu våras ska jag ta fram min änglatrumpet och plantera om den till en större balja, kan jag beskära rötterna då? Har läst om tipset att plantera i en plastkruka med stora hål och sedan ner i en stor kruka men det var liksom försent unsure.gif Kanske det går att göra när jag ska plantera om? Alltså beskära rötterna, klämma in i en kruka med stora hål och därefter ner i en stor kruka/balja. Hur gör ni? Om man inte beskär rötterna så blir den väl ohanterbar till slut sad.gif
Tar gärna emot fler tips om hur och när ni "startar" era änglatrumpeter, är nybörjare men fast för dessa jättar!
Hälsningar Sussi
Åsa K, zon 1
Det finns massor av information ang "trumpeter" på sök.

Men, du kan beskära mycket hårt, tag bort så att det inte finns mer än ca 2 dm i diam. plantera i liten kruka först ex. vis med stora hål. vartefter de växer planterar du om i större krukor. Du kan sedan använda den 50 cm krukan du har. Gödsla och vattna massor så räcker den krukan hela sommaren.
emjoer
Jag har planterat mina i stora 20 liters hinkar somjag har sågat hål i med 90mm hålsåg,när jag tar in dom på vintern skär jag av alla rötter som har växt ut genom hålen och ställer in dom i garaget Sen till våren är det bara att sätta ner hinkarna igen.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon