Monica J
Hejsan!
Går det att plantera en julros i stor kruka utomhus och ha den där året om, överlever den och kommer den att blomma?
Såg en bild i en trägårdstidning, en trappa med en stor kruka med blommande julrosor "mitt i vintern", så vill jag också ha!
Jag bor i Stockholm
Mvh
Monica
KURT
Är jordvolymen liten så kommer jorden i en kruka att frysa mycket fortare än än det bildas tjäle i marken . Så man måste antingen isolera krukan eller ha en större jordvolym om det är minusgrader.
Emser
Annars går det ju att plantera den direkt i jorden - låt den bara blomma klart och ställ den svalt. Sedan i vår kan man plantera ut den och den klara det! Jag har julros utplanterad i rabatten uppe hos mina päron i Östersund! wub.gif
Maria i Helsingborg
Är julrosor och anemoner släkt? Jag har sett bilder på julrosor på nätet och tyckt att de var förtjusande när det slog mig att de är väldigt lika de skära höstanemoner jag köpte förra året.

Kanske en dum fråga huh.gif
Kajsa
Jag har en liten bok om Amatörbotanik och i den ser jag att
Julrosor och Anemoner tillhör samma familj Ranunculaceae, ranunkelväxter.
En stor fam. med bl.a smörblommor, sippor, men även Akleja,
Riddarsporre, Stormhatt.
Maria i Helsingborg
Ahaaa smile.gif
cissi i onsala
Bra fråga. Stod just i blomsteraffären här om dagen och vände och vred på en julros för halva priset och nu töar det här med så det borde ju gå att sätta ut då.

Någon som vet hur många olika färger det finns, den jag såg var en blandning av gult/vitt/limegrönt.
Emser
Vad jag vet så finns det tre olika färger. Den vita är orginal färgen. Sedan finns det purpur/vinröd och rosa också men de är hybrider av orginalplantan.

cissi >> Jag frågade samma sak i julas och fick svaret att vänta tills i mars/maj när tjälen gått ur marken. Botanikern jag pratade med sa att man kunde plantera ut den när tulpanerna blommade!?! Han sa också att man enkelt kunde spara krukan mörkt och svalt för utplantering till våren.
Louise i Göteborg
CITAT (cissi i onsala @ 12-01-2004, 14:50)
Någon som vet hur många olika färger det finns, den jag såg var en blandning av gult/vitt/limegrönt.

Det finns hur många färger som helst.
Få växter har korsats som julrosor. Vit är förvisso ursprungsfärgen för H. nigra men det finns många fler botaniska arter som "i orginal" är vinröda, rosa, bruna, gröna osv osv.
Alla dessa har korsats om och om igen. Orange finns inte men i stort sett allt annat pluss flammiga och randiga kombinationer. Och dubbla, halvdubbla etc i alla dessa varianter.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon