Fjällroosens
Än så länge verkar de mesta som jag övervintrat leva. Men vad händer nu??
1. Vad ska jag göra med liljorna, verkar ju som en har börjat växa??
2. Lavendeln sådde jag från frö förra året, den ser ju nu onekligen lite skamfilad ut, ska jag plantera om den nu och klippa ner den eller...?
3. Rosmarin är ju jätte fin tycker jag, ska jag sätta om den i ny jord nu eller vänta lite?
4. Den franska dragonen är ju helt vissen men det kommer ju upp nytt från jorden?! Är det bara att klippa bort allt det vissna?
5. Oreganon är helt vissen, vad göra med den??
Skickar en bild på växthuset, visst känns det avlägset med odlingen just nu. Fast under lysrören växer det i källaren rolleyes.gif
Jätte tacksam för svar.
Sussie F-Flower
CITAT (Fjällroosens @ 13-02-2010, 11:53) *
Än så länge verkar de mesta som jag övervintrat leva. Men vad händer nu??
1. Vad ska jag göra med liljorna, verkar ju som en har börjat växa??
2. Lavendeln sådde jag från frö förra året, den ser ju nu onekligen lite skamfilad ut, ska jag plantera om den nu och klippa ner den eller...?
3. Rosmarin är ju jätte fin tycker jag, ska jag sätta om den i ny jord nu eller vänta lite?
4. Den franska dragonen är ju helt vissen men det kommer ju upp nytt från jorden?! Är det bara att klippa bort allt det vissna?
5. Oreganon är helt vissen, vad göra med den??
Skickar en bild på växthuset, visst känns det avlägset med odlingen just nu. Fast under lysrören växer det i källaren rolleyes.gif
Jätte tacksam för svar.

Hej Fjällroosen!
Jag vet inte vad som är "Rätt och Riktigt" men jag skulle nog i alla fall ta fram krukan med liljor och placera den ljust och svalt, samt vattna så smått. Antagligen så kommer den/dom att blomma innan sommaren, fast egentligen så kan du styra det själv med temperaturen.
De övriga örterna skulle jag klippa bort allt som är visset på, samt placera så ljust och svalt som det går.
Skulle jag välja att omplantera så tror jag att extra ljus bör tillsättas.

smile.gif
Fjällroosens
Dom står ganska ljust och svalt (ca 5grader) redan nu, har gjort hela vintern. Då kanske jag kan lugna mig lite och låta dom stå kvar ett tag för att lite senare plocka fram dom?
g.gif Tack snälla för svartet.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon