|
Sabina87
13-02-2010, 13:39
Hej! Jag kommer snart att beställa ett växthus! Har längtat i många år nu. Det som jag är lite nyfiken på är vad ni har för typ av växthus, vad ni ångrar och vad ni är nöjda med. Så att jag vet lite vad jag ska tänka på. Har aldrig haft växthus innan. Men det lutar mot att det kommer att bli ett från Skånska byggvaror, 11,4 m2, och dubbla skjut dörrar. http://www.skanskabyggvaror.se/produkt/vaxthus_odla_114-4763Är det någon annan som har köpt sitt där? Gärna tips på droppbevattning, som inte är kopplat till vatten slang. /Sabina
Jag har ett Juliana 10 m2 och det enda jag ångrar är att jag inte valde ett på minst 15 m2! Det verkar som att man skulle kunna ha hur mycket plats som helst!
Det ser bra ut, det du funderar på, det är bra med bred dörr. Något att tänka på är att sidhöjden är bra att ha på minst 165, men det kan man ju höja upp med en liten mur av t.ex. lekablock.
Brittan
13-02-2010, 13:55
Jag köpte ett likadant som du funderar på från Skånska Byggvaror, är supernöjd, det enda som var lite knepigt var sockeln, maken grävde ner och murade leca block som vi sedan förankrade växthuset i, hade stormarna Gudrun och Per i färskt minne då det mesta "flög sin kos". Vad jag ångrar är att jag inte tog ett med färgade stommar och att jag inte valde ett större, hade kunnat få plats med fler odlingstråg samtidigt som jag har korgstol och litet bord att sitta och njuta av växtligheten vid. Kan rekommendera "big drippa" bevattning från Willab garden, slangar med droppmunstycken som är kopplade till en "vattenpåse" som man fyller på. Kan också rekommendera deras odlingsbrickor med underbevattning. Lycka till du blir garanterat nöjd med ditt växthus.
Sabina87
13-02-2010, 14:14
CITAT (Brittan @ 13-02-2010, 13:55)  Kan rekommendera "big drippa" bevattning från Willab garden, slangar med droppmunstycken som är kopplade till en "vattenpåse" som man fyller på. Kan också rekommendera deras odlingsbrickor med underbevattning. Lycka till du blir garanterat nöjd med ditt växthus. Tack så jättemycket för tipset! Det var precis vad jag letade efter, och billigt var det!!
lenaandersson
13-02-2010, 16:33
jag köpte samma som du tänker på, och min gubbe satt upp det i höstas okt. jag har inte använt det ännu men flyttade in lite i höstas. jag satte en odlingsbädd längst in efter hela gaveln så ska jag ha ca tio odlings byttor där inne efterlång sidorna (murar baljan modell stor från biltema). jag får rum med både ett planteringsbord efter ena lång sidan längst ner och små hyllor i metall från ikea på båda sidor om dörrarna. och man kan ställa ett litet bord och stol också, så jag tycker nog allt att det räcker till och behöver inte vara större. Lycka till och tänk på att om du väntar för länge med beställning så tar det tid att få det, jag beställde i juni och fick vänta 3 mån. så börja i tid.
skogstroll
13-02-2010, 16:47
jag ångrar lite att jag inte tog ett i plast istället. Glas är ju onekligen fint men inte lika kul när det pajar...
Yvonne Holmgren
15-02-2010, 11:13
CITAT (skogstroll @ 13-02-2010, 16:47)  jag ångrar lite att jag inte tog ett i plast istället. Glas är ju onekligen fint men inte lika kul när det pajar... Jag köpte ett växthus, Juliana 8,5 kvm och det jag ångrar är att jag inte köpte ett STÖRRE!! Nu har jag en liten sittgrupp där och nu under vintertid sitter vi där och myser med tända ljus!! Under odlingstiden odlar jag i hinkar, hur lätt som helst att bara hälla ut jorden på hösten. Ingen risk för ohyra i jorden!! Det enda som är planterat rakt ner i jorden är en druvplanta. Fick första vindruvsklasen redan andra året!! Resten av golvet är täckt med sten i olika färger som piggade upp! Jag har ett ofärgat stativ med kanalplastskivor i stället för glas. Helt perfekt! Ingen risk för att glaset går sönder av nedfallna grenar! Ytterligare ett plus är att man inte behöver skuggväv!! Lycka till! Du kommer att få hur många mysiga stunder som helst med ditt växthus, själv längtar jag så det värker tills jag får börja igen!!
CurlySue
15-02-2010, 12:48
Hej jag har ett Odla 6 ifrån SkånskaBV, kanon bra service! Det jag är mest nöjd med är att jag kostade på mig ett grönlackerat, det ser så mycket snyggare ut än grannen som har ett aluminiumfärgat Odla 6.
Sollan A
15-02-2010, 18:59
Har ett från Willab på ca 6-7 kvm. Önskar det vore större... Mest nöjd med att jag orkade måla alumminiumprofilerna engelskt röda och att jag lade ett golv av gamla tegelstenar. Samt min lilla kristallkrona....
Anja Danmark
15-02-2010, 21:13
En meget klog person sagde engang:
Drivhuse kan aldrig blive for store - men meget let for små....
Ups - det var vist mig selv! Men det er jo alligevel rigtigt - køb endelig så stort, som du har mulighed for, det skal nok blive brugt!
mvh Anja
CurlySue
16-02-2010, 10:13
det mysigaste som jag inte hade räknat med är, att långt in i höstas så var det jättemysigt att sitta inne i växthuset med lite tända ljus och mysa.
Ställde in utemöblerna för förvaring, men ställde dem så att det går att använda dem. 1 soffa och ett långt bord, samt ena stolen på en kortsida. Man sitter lätt 4 personer.
Skruttis
17-02-2010, 12:47
Har också ett Odla från Skånska byggvaror. Modellen större än det på bilden (minns inte vad det heter). Att det är dubbeldörrar tycker jag är jättebra. Lätt att flytta in/ut stora krukor. Sen är jag själaglad för att min man övertalade mig att köpa en storlek större än den jag trodde skulle bli lagom. Har ändå en förmåga att bli för litet.... Är det något jag skulle vilja ändra så är det i så fall färgen. Skulle varit snyggt med svart eller rött (vårat är aluminiumfärgat).
salikons
18-02-2010, 17:11
Jag har ett euro serre på 18 kvadrat sedan tre år tillbaka och jag är supernöjd. Jag höjde det genom att mura en tegelsockel och det fungerar superbra. Sedan gjöt vi en platta som grund för vi var rädda för tjälskjutningen annars, eftersom det är såpass stort och det är något jag också är supernöjd med. Det man kanske kan ångra lite är att vi inte skaffat växthuset tidigare.
Chamomille
18-02-2010, 17:56
CITAT (Sabina87 @ 13-02-2010, 13:39)  Hej! Jag kommer snart att beställa ett växthus! Har längtat i många år nu. Det som jag är lite nyfiken på är vad ni har för typ av växthus, vad ni ångrar och vad ni är nöjda med. Så att jag vet lite vad jag ska tänka på. Har aldrig haft växthus innan. Men det lutar mot att det kommer att bli ett från Skånska byggvaror, 11,4 m2, och dubbla skjut dörrar. http://www.skanskabyggvaror.se/produkt/vaxthus_odla_114-4763Är det någon annan som har köpt sitt där? Gärna tips på droppbevattning, som inte är kopplat till vatten slang. /Sabina Ja a. Vi har köpt vårat därifrån. Ca 10 m2 med glasrutor och grönlackerad stomme. Det man kan ångra är ju att man inte köpte ett större... Bruksanvisningen var usel, men vi fick några goda skratt på köpet
Glasrutor är fina i väggar , men jag hade valt isolerplast på taket om jag hade valt idag ! jag har en gassande söderläge på långsidan, mot husväggen och det är ett elände att fläkta bort värmen på våren och sommaren ! Lika så hade en extra isolering varit bra när vi håller huset frostfritt under vintern.
Och ja om du har plats och pengar till en större storlek än du har tänkt. Välj det ! Det ångrar du absout aldrig !
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|