Full version: Pollinering
Solstorm
Funderade först på vilken tråd jag skulle lägga detta i. Småprat eftersom jag tycker att det är bedräglig märkning, under natur eftersom det handlar om pollinering av alla växter överallt men det fick bli i denna tråden, det handlar ju till stor del om blommor, frukt och bär i våra trädgårdar.

Det råder ju brist på bin i Sverige, bina är mycket viktiga för allt som ska pollineras. Finns det bin så blir det rikligare med frukt och bär, de blir både fler och större. Om ni vill gynna er närmiljö så ska ni köpa honung av någon biodlare i er närhet. Bina från en bikupa flyger ca 2 km åt alla håll.

SRB märkt honung har jag alltid tänkt som en kvalitetsmärkning, det är den man har varit van vid att se sedan man var liten, det var sådan honung som man kunde köpa av någon biodlare som fanns i närheten. Där jag bor så handlar det om ljunghonung, mmm så gott. Det jag reagerar mot är den här märkningen

http://www.svenskhonungsforadling.se/2/1.0.2.0/40/1/

Nog är det lätt att tro att man köper svensk honung fastän den är importerad. Etiketterna är verkligen förvillande lika. Det går inte att se varifrån honungen kommer, risken är ju stor att där finns honung från Kina, den som tidigare varit förbjuden att importera till Sverige. (Tror att det var pga honungsförfalskning den förbjöds, minns inte säkert)

Mitt tips: Kolla att honungen ni köper är svensk, det gynnar både era trädgårdar och svensk natur.
Tummelisa
bra inlägg.
ska jag tänka på.

min fundering blir då; är det mkt jobb att ha en bikupa?
Solstorm
Jag är nybörjare så jag ska nog inte uttala mig. Viktigt är dock att man går kurs eller på annat sätt lär sig om sjukdomar annars kan man oavsiktligt sprida smitta eller varoakvalster till andra bin om man inte håller koll på sina egna.
tenbrink
Hej.
Om du tänker ha bin enbart som pollinerare i din trädgård så avråder jag. Har själv 4 samhällen men bina har redan letat upp andra ställen än mina frukträd. Dvs dom flyger inte självklart till det som står närmast. Ganska mycket arbete och man skall inte starta med mindre än 2 samhällen. Dock är det mycket trevligt med egen honung. Vill du inte slunga så finns det dom som köper hela ramar. Särskilt vissa invandrade. Man kan ta minst 100 kr per ram som är fylld annars ligger väl priset runt 100 kr /kg.
Om du väljer att prova så finns det mycket hjälp i den lokala biodlarföreningen.
Mvh
PG
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon