Full version: stl på såkruka mm.
MirMaja
Hej!

Nu har jag bestämt vad som ska sås i morgon men har lite frågor, bla vilken storlek på såkärlen som är bäst för varje sort och om jag tex ska så fler frön i varje kärl eller ett och ett...

Har fyrkantiga småkrukor på ca 4*3cm, 5*5cm och 7*7cm, och så ett flertal större runda i flera olika stl.

Blodalunrot
Tobak "grandiflora"
Röd basilika - har hört att man helst ska så i brätte? Duger flera frön i några 7*7cm krukor?
Pensé
Klockranka
Heliotrop

Har köpt in Hasselfors såjord och en liten påse Pelite, planerar inköp av lysrörsarmatur och lusläst forumet, så nu hoppas jag att det hela går vägen!

De ska först få stå i ett rum på övervåningen i ca 20 grader, när de grott får de endera flytta ned till köksfönstret ca 17-18 grader eller ned i källaren på 12-14 grader....har inte helt bestämt vart de får bo - är ju så smidigt att ha dem i köket där man har koll på dem biggrin.gif Men mer utrymme i källaren....hm....
Åsa, mälardalen zon 2
Ofta är det bättre att bredså i en större bytta ex. en big pack glassburk med dräneringshål, det blir jämnare fukt = jämnare och säkrare groning + många frön är så små att det är svårt att så 1-2frön per kruka.

Ex. tobaken har små dammkorn till fröer den kan du inte så ett frö/kruka utan ta en större bytta och försök strössla ut fröerna glest på en fuktig såbädd, fröerna är ljusgroende och ska ej täckas. Troligtvis kommer du ändå att få plantor som sitter tätt fröerna är så små och man tycker att man inte har strösslat ut så mycket på ytan men ganska snart har man en tät matta av tobaksplantor som man måste sära på och plantera dem en och en i små krukor. Man kan sära på plantorna så snart de fått karaktärsblad.

Basilika brukar jag göra såhär med: Fyll en kruka ca 10cm med vanlig krukväxtjord, toppa med någon cm såjord, vattna och strössla ut ca 5-7frön så glest du kan på ytan sätt en plastpåse över, även dessa gror bäst ifall man behandlar dem som ljusgroende. Basilika gillar inte temperaturer under +15C

Blodalunrot är ljusgroende och den brukar nog också ha pyttesmå frön så den skulle jag så likadant som tobak.

Pense brukar jag också bredså i typ en glassburk men dessa frön kan täckas av jord och sedan skolar man dem en och en i krukor när de fått karaktärsblad.

Heliotrop har jag för mig hade ganska små frön de med, det var länge sedan jag sådde den men jag har för mig jag bredsådde den också.

Klockranka har jag för mig har större frön så där borde man kunna peta ner 1-2frön/kruka (om 2 gror nyper man bort en) och då skulle nog jag välja 5 X 5 el. 7 x 7
MirMaja
Tack för snabbt och bra svar! tummenupp.gif

Har ett stort brätte m plastlock som egentligen är till småkrukorna, den är ca 50 gånger 20cm och 5cm djup, kanske kan dela av den på nåt sätt och så tobak, basikika och pensé....

Äter tyvärr ingen glass blush.gif
flouee
Glöm inte dräneringshål...

Du kan fråga i någon butik som säljer lösgodis, de brukar ha fullt med tomma burkar att ge bort! smile.gif
Åsa, mälardalen zon 2
Japp det måste finnas dräneringshål i det man sår, och det går bra att ta nästan vadsomhelst att så i ex. smörpaket, mjölkförpackningar, tråg det varit kött i mm.
MirMaja
Haha, jag hittade ett par gamla matlådor med plastlock på smile.gif

Tack för tipsen!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon