BigDaddy
Har precis tagit bort gamla bänkskivor & köpt nya träskivor jag sågat ut.
När jag lägger dit dem så blir spisen högre än skivorna. Ngn cm el drygt det. 2cm kanske.

Frågan är vad jag gör. Är inte så duktig på att bygga mm även om jag hoppas fixa allt. Hela köket är nämligen rivet nu. smile.gif
Antingen så låter jag det vara. Kan det vara så & brukar det vara så?
El så får jag väl försöka lägga en ramkant runt allt under så förhöjer bänkskivorna. Kan det vara ngt & blir det bra? Isf hur skall jag göras?

Jag ska snart titta under spisen om den månne går att sänka. Den står ju på 2st fötter framtill & hjul baktill. Om jag får bort det så kanske nivån blir jämn & även om det blir mindre praktiskt så ser det ju bättre ut antar jag.....om nu inte spisen brukar/bör vara högre?

Finns det fler alternativ än dessa & vad bör jag göra?

Om hjulen inte går att få av liksom fötterna, ska jag såga av dem på ngt sätt då kanske?
Peztis
Jag hade inte börjat såga i spisen, i alla fall. Går det att sänka den så är det ju bra.

Men en viktig fråga är vad det är för arbetshöjd ni har på spis resp bänki förhållande till hur långa ni är. I mitt gamla kök är nämligen arbetshöjden lite för låg så jag står nästan alltid böjd över arbetsbänk och disk - inte så bekvämt. Jag är ca 177 cm lång och arbetshöjden är 85 cm, det är nästan 10 cm under den rekommenderade höjden idag.

Det bästa är säkert att lägga en list under arbetsbänken, även om det just nu blir lite mer arbete än du hade tänkt så i det långa loppet så blir det nog bättre. Tänk på att det antagligen kommer dröja ett decennie eller två innan du ger dig på att bygga om igen. Vad gör då en arbetsdag extra? Eller någon hundralapp extra...
BigDaddy
Det är sant & låter rimligt.
Ska försöka sänka den först, annars blir det nog listen.
Men hur ser det ut att lämna det som det är annars tycker du/ni?
Nu har du ju ingen bild men tänk dig 1-2 cm högre spis än övrigt.

Tanken är att sälja lgh:en relativt snart, så nivån spelar inte så stor roll egentligen även om det var bra råd från dig, det är mer det estetiska jag tänker på.
*Stintan*
Tycker absolut att du ska fixa till det med en ram under bänkskivorna om det behövs för att få jämnhöjd. Det ser slarvigt och fult ut med olika höjd och opraktist är det också.
Peztis
Du ska definitivt se till att det kommer i jämnhöjd för annars är det ett irritationsmoment både för dig när du är i köket och den som är där för att ev köpa ser det på en gång.

Gör vad du kan för att få det jämnt.
BigDaddy
CITAT (*Stintan* @ 13-02-2010, 19:06) *
Tycker absolut att du ska fixa till det med en ram under bänkskivorna om det behövs för att få jämnhöjd. Det ser slarvigt och fult ut med olika höjd och opraktist är det också.

Bra! Tack för hjälpen.
Ska ta tag i det imorn. Nu laddar jag för skidskyttet & Helena Jonsson. wink.gif

Tack båda två!

CITAT (Peztis @ 13-02-2010, 19:10) *
Du ska definitivt se till att det kommer i jämnhöjd för annars är det ett irritationsmoment både för dig när du är i köket och den som är där för att ev köpa ser det på en gång.

Gör vad du kan för att få det jämnt.

Tack båda två!
Motti
Jag skulle deffenitivt höja bänkarna med typ en list under,eller någon liknande som inte sticker ut.
lorentz
Är inte spisen ställbar?
Klura
Hur har det blivit sån skillnad? Är inte dessa skivor lika tjocka som de gamla?
Om det är möjligt skulle jag välja tjockare bänkskiva istället för att höja med hjälp av en list.
Tror det är svårt att få till snyggt. Jag skulle iaf störa mig på det om de så syntes det minsta lilla.
Eva i Höga
Ta för allt i världen inte bort hjulen på spisen, den måste man kunna dra ut för att göra rent bakom och under spisen. Du måste kunna höja bänken så det kommer i jämnhöjd men tänk på att det ska se bra ut, man tillbringar ju mycket tid där och köket är hemmets hjärta. Lycka till!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon