Full version: Godismarmelad
eml
Har någon ett recept på "godismarmelad", d.v.s sådan marmeladtyp som säljs som godis i fyrkanter (ofta sockrade)?
Har sökt på nätet men ej lyckats hitta annat än "vanlig" marmelad (så'n man har på mackor)... sad.gif
Berith
Jag hittade ett "gammaldags" recept i en gammal bok, men jag har inte testat det själv.

1,5 kg syrliga äpplen
(ca 1 kg mos)
1 dl vatten
1,5 kg socker
3 tsk citronsyra
2 flaskor certo

Koka äpplena med minsta möjliga vatten. Låt skal och kärnor koka med. När de har svalnat något, passeras moset genom en sikt. Låt massan koka upp i 10 minuter. Tillsätt citronsyra och certo och låt det stormkoka i 5 minuter.

Lägg smörpapper på ett fat. Färga gärna marmeladen med karamellfärg. Häll upp marmeladen på smörpappret, så tjockt att det går att skära ut lagom stora fyrkanter. Låt stelna och skär marmeladen. Lägg bitarna något isär och ställ dem varmt så snittytorna torkar. Doppa bitarna lätt i strösocker.

wink.gif
*Felix matte*
Varsågod! tongue.gif
Berith
Nyare modell. sleep.gif biggrin.gif
Ska testa den!
Susanne i Linköping
Det gamla receptet med äppelmos tyckte jag bättre om, men i vilket moment ska strösockret in? Det är ju minst hälften socker i receptet så sockret kan inte bara vara till för att rulla bitarna i efteråt. smile.gif
Berith
Susanne, det står inte i boken! ohmy.gif Kan det vara när massan ska koka i 10 minuter? Måste ju i alla fall vara nån gång mellan man har passerat moset och till citronsyran och certo ska blandas i. Ledsen att jag inte såg det tidigare... sad.gif
Ina
Jag tror att det är när man passerat moset som sockret skall i. Det brukar vara efter passering, när man gör mos, eller avrinning, när man gör saft, som sockret skall tillsättas.
eml
Tack snälla för hjälpen! Nu ska det hem och "marmeladas"! smile.gif tongue.gif smile.gif
Eva i Skåne
Beriths marmeladrecept blir nog gott, men tänk på att det blir en stor sats, uppåt 3kg tongue.gif , men orkar man inte allt brukar hemgjort julgodis vara uppskattade gåvor.
Jag har en gång gjort en marmelad med certo och bl a apelsinjuice, men jag hittar inte receptet. God var den, det minns jag laugh.gif . Dock vill jag minnas att den blev fuktig när den låg i burk. De skurna bitarna var doppade i strösocker, men det höll sig inte torrt på ytan. Kanske var det för mycket vätska i mitt recept.
Susanne i Linköping
Mmmm... det blir nog till att göra en halv sats av äppelmosmarmeladen. Måste skriva upp Certo på inköpslistan. Och citronsyra. Undrar hur det blir om jag använder askorbinsyra istället?

Är det jättesyndigt att använda färdigt äppelmos? Det finns ju sånt med 90% äpple i. Och så minska lite, lite på sockermängden. Ja, jag är lat! tongue.gif
Ewa L
CITAT (Susanne i Linköping @ 16-12-2003, 20:34)
Är det jättesyndigt att använda färdigt äppelmos? Det finns ju sånt med 90% äpple i. Och så minska lite, lite på sockermängden. Ja, jag är lat! tongue.gif

Jag är ännu latare för jag köper hellre färdig marmelad, ex.vis Fazers Gröna kulor, eller de däringa 3-färgade stängerna...

Jag har gjort marmelad själv (gjorde nästan allt godis själv när barnen var små) men tyckte inte att det blev lika gott. Ett annat tips däremot:

Istället för att skära ut rutor använde jag de minsta pepparkaksformarna, och fick då väldigt vackra marmeladbitar i form av granar, gubbar och gummor etc. wub.gif
lavendel
Blir så nostalgisk.....min far brukade göra äppelmarmelad till jul på våra egna äpplen...den var nåt alldeles speciellt...har försökt själv men det blev inte alls samma sak....kanske ska gå till nåt medium och försöka få kontakt så jag kan få receptet! rolleyes.gif
Lavendel
Ina
Nu har jag gjort marmelad! Min vana trogen har jag mixtrat lite med receptet och tagit mera juice och mindre vatten än i orginalet... Resultatet blev fantastiskt! Sött och fräscht på samma gång!! Fast... jag kanske tar i lite färsk citronsaft också nästa omgång... wink.gif biggrin.gif

Testade med exotisk juice också och det blev gott men inte i samma klass som äpplejuicevarianten.

2 dl koncentrerad äpplejuice
2,5 dl vatten
25 gram pektin (på påse)
3,5 dl socker

Häll juice och vatten i en kastrull och låt det koka upp.
Blanda pektinpulvret med 1 dl av sockret, tillsätt blandningen samtidigt som du vispar. Rör ner resten av sockret. Låt allt koka i någon minut så att sockret löser sig.

Häll upp i en fyrkantig form, cirka 20x20 cm.
Ställ marmeladen kallt i några timmar – skär sedan marmeladen i fyrkantiga bitar.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon